Kreodi arkisto


 Etusivu

 Artikkelit

 Lehdet

 Kirjoittajat

 Haku



Kreodi  4 / 1999 

 Artikkelit


Kirjasto uuden edessä 

Kaisa Paasio

  

Kun problem based learning -metodia alettiin toteuttaa Satakunnan ammattikorkeakoulun (SAMK) Liiketalouden Rauman yksikössä, kutsuttiin kirjaston edustaja jo alkuvaiheessa mukaan niin kehittämispalavereihin kuin koulutusjaksoihinkin. Näin kirjasto uitettiin pbl:n ajatusmaailmaan sisälle melkein varkain. Kirjaston kehittäminen sai uudenlaisen suunnan, kirjaston integroitumisen yhä syvemmälle opetukseen, jolloin sen on myös kyettävä tarjoamaan parhaat mahdolliset fyysiset puitteet opiskelulle. Sisällön tarjoaminen on perustehtävä.

Niinpä kirjasto sai uudet suuremmat tilat talon keskeisimmältä paikalta, aukioloja rukattiin, henkilökuntaa saatiin lisää, tosin määräaikaista ja aineistomäärärahoja tarkistettiin - ylöspäin. Kaiken kaikkiaan uudistus antoi todisteen johdon sitoutumisesta uuteen metodiin ja sen tarvitsemiin toimintaedellytyksiin, joihin kirjastokin luetaan.

Pbl:n myötä kokoelmien sisällölliseen kehittämiseen on paneuduttava täydellä intensiteetillä ja seurattava opetuksen etenemistä jakso jaksolta, vakuutettava opiskelijoita jonkun lähteen tasavertaisuudesta verrattuna opettajan mainitsemaan, rohkaistava ja kuunneltava heitä lähtötehtävän ratkaisussa. Kirjasto siis elää oppimisen sisällä, on osa sitä.

Kokoelmien kehittämisessä on yhteistyö opettajien kanssa tiivistynyt entisestään. Kirjasto tekee edelleen julkaisuseurantaa, haravoi ulkomaisia lähteitä ja kokoaa vinkkilistoja ja hankintaehdotuksia, joita käydään yhdessä opettajien kanssa viikkopalavereissa läpi, jotta opiskelijoiden ja opettajien käytettävissä oleva aineisto on laadukasta, ajantasaista ja tarpeeksi syvälle luotaavaa. Ennen kaikkea sitä on oltava riittävästi. Myös opettajien käsikirjastoaineistoon, nimenomaan vieraskieliseen, on paneuduttu entistä tarmokkaammin.

Tiedonhankintataidot kunniaan

Satakunnan ammattikorkeakoulun kirjasto on hyvin johdonmukaisesti kehittänyt tiedonhankintojen opetusta, jonka peruspaketti on osa yhteisiä opintoja. Kirjasto on julkaissut Tiedonhankinnan oppaan sekä kirjallisessa että sähköisessä muodossa suomeksi ja englanniksi. Seuraavaksi tiedonhankinnan opintojakso tulee osaksi virtuaalikirjastoa Virtualiaa. Kuitenkaan ei pelkkä perusopintojakso ole riittävä tiedonhankintataitojen oppimisessa, vaan opetus on kytketty koulutusohjelman ainekohtaisiin kokonaisuuksiin, jolloin käydään läpi erikoisalojen tiedonlähteitä.

Problem based learning -metodin käyttöönottaminen on antanut Satakunnan ammattikorkeakoulun (SAMK) Liiketalouden Rauman yksikön kirjastolle kimmokkeen itsetutkisteluun. Mitä voi tehdä toisin, jotta kirjasto pystyy vastamaan niihin vaatimuksiin ja haasteisiin, jotka sille on asetettu oleellisena osana oppimisympäristöä. Kirjaston kannalta tulokset ovat positiivisia: lisääntynyt kirjaston käyttö kokonaisuudessaan, tiivistynyt yhteistyö opettajien ja opiskelijoiden kanssa, kirjaston selkeytynyt rooli organisaatiossa ja avoin ja kehittymistahtoinen ilmapiiri ympärillä. Toisaalta se lisännyt kirjaston työmäärää. Se vaatii herpaantumatonta ajantasalla pysymistä ja uuden ennakoimista, enemmän pedagogista suuntautuneisuutta sekä opetettavien aineiden tuntemusta tai sanoisin melkein asiantuntijuutta.

Työlästä, mutta palkitsevaa.

Lue myös Päivi Heinosen artikkeli "Ongelmaperustainen oppiminen tuo kirjaston osaksi jokapäiväistä opiskelua ja oppimista".



Kaisa Paasio, informaatikko, Satakunnan ammattikorkeakoulu, kaisa.paasio@cc.spt.fi 

 

 




 Etusivu

 Artikkelit

 Lehdet

 Kirjoittajat

 Haku