Kreodi arkisto |
Kreodi 4 / 1999 |
Artikkelit |
|
|
||
|
|
Johdanto
Arviointiprojektin toteutus Arviointimenetelmänä käytettiin prosessi-benchmarkingia. Arviointikohteita kuvattiin prosesseina, joiden osatekijöinä olivat panokset (resurssit), tuotanto (suoritus), tuotokset (suorite, käyttö, palvelu) ja vaikutukset (hyöty). Arvioinnin pääpaino oli panosten ja tuotosten välisen tuotantoprosessin sekä tuotosten vaikutusten tarkastelussa. Arvioinnissa käytettiin sekä määrällisiä että laadullisia mittaamismenetelmiä. Organisaatioiden toimintaa verrattiin tilastojen ja asiakaskyselyjen avulla. Määrälliset mittarit johdettiin kunkin organisaation valtakunnallisiin virallisiin tilastoihin ilmoittamista luvuista. Laadullisten mittareiden suunnittelun peruslähtökohtana olivat Kymenlaakson ammattikorkeakoulun kirjaston laatujärjestelmä ja kehittämissuunnitelma. Asiakaskyselyja tehtiin neljänlaisia: 1. kysely neuvontaan osallistuvalle henkilökunnalle, 2. asiakaskysely neuvonnan laadusta, 3. aineiston saatavuuskysely sekä 4. kohderyhmäkysely liiketalouden opiskelijoille ja opettajille. Kyselyjen vastaukset analysoitiin SURVO98-ohjelmalla. Vastausten keskiarvoja vertailtiin Mannin-Whitneyn U-testillä käyttäen merkitsevyystasona 0.05. Numeeristen tunnuslukujen laskemisen ja tulosten analysoinnin jälkeen arviointikohteiden prosessit kuvattiin vertailemalla eri kirjastojen käytäntöjä. Mittareiden ja kyselyjen suunnittelu on tämänkaltaisen projektin tärkein vaihe, joka tulisi tehdä huolella. Suunnitteluvaiheeseen olisimme toivoneet voivamme käyttää enemmän aikaa, mikä ei kuitenkaan ollut mahdollista kireän projektiaikataulun ja muiden töiden vuoksi. Kokemuksesta viisastuneina rajaisimme nyt kyselyjen määrän 1-2:een. Neljän kyselyn tuloksia tallentaessamme ja analysoidessamme totesimme, että dataa oli tarpeettoman paljon, eikä kaikkea kyselytietoa voitu hyödyntää arviointiraportissa. Keskeiset tulokset Tehdyn arvioinnin tulokset yllättivät muutamilta osin. Ottaen huomioon KyAMK:n lyhyen toimintahistorian sekä vertailukumppaneita huomattavasti niukemmat henkilöresurssit arviointiin ryhdyttäessä alkuolettamuksena oli, että vertailukumppaniemme palvelutaso olisi kaikilla arviointikohteina olevilla osa-alueilla parempi kuin meidän. Arviointitulokset osoittivat kuitenkin toista, sillä KyAMK:n kirjasto saavutti laadullisesti parhaimman tuloksen neuvonnan, lainaustoimintojen sekä aineiston käyttöä helpottavien ohjeiden ja opasteiden osalta. Kirjastohenkilökunnan jäsentä kohden laskettuna neuvontatapahtumien ja kävijöiden määrä oli KyAMK:n kirjastossa suurin. KyAMK:n hyvään tulokseen on mielestäni vaikuttanut ennen kaikkea ammattitaitoisen kirjastohenkilöstön ahkera työ. Kehitettäviksi asiakaspalvelun kohteiksi KyAMK:n kirjastossa osoittautuivat tiedonhankinnan opetus ja aineiston saatavuus. Tiedonhankinnan opetuksella ei ole ollut laadullisesti toivottua vaikutusta opiskelijoiden osaamiseen ja ensimmäisen vuoden opiskelijoiden opetuksesta kokemaan hyötyyn. Myös kokoelma koettiin laajuudeltaan ja kattavuudeltaan riittämättömäksi. Tiedonhankinnan opetuksen osalta parhaimman tuloksen saavutti LMU, jonka käytännöistä mm. opetusosastojen kanssa tehtävässä yhteistyössä ja opetuksen havainnollistamisessa KyAMK:issa on paljon opittavaa. Kirjastonsa kokoelmaan tyytyväisimpiä olivat HKKK:n kirjaston asiakkaat. Vaikka KyAMK:n kirjaston kokoelma ei koskaan voikaan olla erikoistuneen tiedekirjaston tasoa, saatiin HKKK:n kokoelmatyöstä ja hankintaprosessin toteuttamisesta KyAMK:ille soveltuvia ideoita. Lopputoteamuksia KyAMK:n kirjastossa toteutettu benchmarking-projekti oli työläs mutta mielenkiintoinen. Yleisellä tasolla oli kiinnostavaa vertailla, miten nuoren ammattikorkeakoulun kirjasto pärjää "kokeneiden konkarien" joukossa. Tuloksista päätellen hyvin jo monella osa-alueella. Hyvin vaatimattomalta tasolta - usein jopa tyhjästä - lähteneet ammattikorkeakoulukirjastot ovat nopeasti pystyneet luomaan laadukkaat kehysorganisaationsa tarpeiden mukaiset kirjastopalvelut, jotka ovat jo kansallisesti ja kansainvälisestikin vertailukelpoisia. Tehty arviointi osoitti, että benchmarking-menetelmä soveltuu myös kirjastoon. Liike-elämän mallin mukaan kirjastoissakin on yhä enenevämmässä määrin arvioitava tuotantoprosessien tehokkuutta ja tuotosten vaikuttavuutta sekä kyettävä omaksumaan uusia toimintatapoja. Benchmarking on hyvä apuväline myös kirjaston laatujärjestelmän kehittämiseen. Dokumentoitu laatujärjestelmä ja tilastolliset valmiudet luovat perusedellytykset benchmarkingin onnistuneeseen käyttöön. Benchmarking on tehokas tapa oppia kumppaneiden käyttämistä hyvistä toimintamalleista. KyAMK:n kirjasto sai HKKK:n ja LMU:n kirjastoilta paljon arvokasta tietoa toiminnan kehittämiseen. Vastavuoroisesti myös kumppanimme kertoivat oppineensa meiltä. Onnistuneen yhteistyön ansiosta työläästä projektista jäi päällimmäiseksi tunteeksi hyvä mieli. Iiris Kuusinen, kirjastonjohtaja, Kymenlaakson ammattikorkeakoulu, iiris.kuusinen@kyamk.fi |
||||||||||||||||||||||||
Lähteet: |