Kreodi arkisto |
Kreodi 2 / 2010 |
Artikkelit |
|||
|
||||
|
|
Koulutuksen järjestäjien yhdistyksen (KJY) Tieto- ja kirjastopalvelualan verkosto AMOLin toimijoita ovat toisen asteen koulutuksen oppilaitoskirjastot. Päijät-Hämeen koulutuskonsernin Tieto- ja kirjastopalveluista AMOL-työryhmän edustaja on vastaava informaatikko Marjo Lahdenranta. Toimintaan osallistuu myös Tieto- ja kirjastopalvelujen Koulutuskeskus Salpausta palvelevien tietokeskusten henkilökuntaa. Tieto- ja kirjastopalveluista lähdettiin 14.4.2010 retkelle aurinkoiseen Kuopioon, jossa yhteistyöverkosto kokoontui neljännen kerran. Tällä kertaa yhteistyöseminaarin aiheena oli "Kirjastonäkökulmia tiedonhankinnan ohjaukseen ja pedagogiikkaan ammatillisessa koulutuksessa". Aamupäivän ohjelmassa oli ensin tapahtumaa isännöivän Savon koulutuskuntayhtymän esittely, jonka jälkeen Itä-Suomen yliopiston kirjastonjohtaja Jarmo Saarti puhui kirjastojen ja opetuksen yhteistyöstä ja työnjaosta informaatiolukutaidon opetuksessa. Hän korosti opetuksen kanssa tehtävää yhteistyötä sekä informaatiolukutaidon opetuksen integrointia muihin opiskeltaviin aineisiin: missä on opetusta on aina myös tiedonhakua. Yhteistyötä onkin tehtävä, ja muutaman asiasta innostuneen opettajan kanssa yhteinen kehittäminen saa siivet. Aina paikallaan on myös muistutus niin kutsutun kirjastoslangin välttämisestä, jotta asiakkaan kanssa todella puhutaan samaa kieltä. Seuraavaksi Vantaan kaupunginkirjaston johtava informaatikko Irma Asikainen kävi vuorostaan läpi informaatiolukutaitoa korostavia pedagogisia suuntauksia. Hän toi esille oppimaan oppimisen tärkeyttä ja oppijan omaa aktiivisuutta ja oppijakeskeisyyttä. Informaatiolukutaidon tehtävänä onkin luoda edellytyksiä oppimaan oppimiselle ja erityisesti lähdekritiikkiin tulisi kiinnittää huomiota. Lopuksi luennoitsija kurkisti vielä tulevaisuuden haasteisiin ja saikin meidät miettimään, kuinka kirjasto- ja tietopalvelut pysyvät edelleen merkittävinä kun oppiminen siirtyy yhä enemmän koulujen ulkopuolelle ja tietoverkkojen maailmoihin. Iltapäivällä jakaannuttiin työpajoihin koulutusalojen mukaisesti ja käytiin lävitse sekä kirjastojen arkea että ideoitiin alakohtaisia yhteistyömuotoja ja vertaistukea. Työryhmien tarkoituksena oli aloittaa kyseisen alan kirjastojen verkostoituminen esimerkiksi sosiaalista mediaa hyödyntäen, ja yhteyksiä onkin tarkoitus pitää yllä myös seminaarien välissä. Pääsimme tutustumaan myös Savon ammatti- ja aikuisopiston Kampuskirjastoon, tässä kuvia paikan päältä. Savon ammatti- ja aikuisopiston kirjasto- ja tietopalvelut > Seminaarissa mukana: vastaava informaatikko Marjo Lahdenranta |
|