Kreodi arkisto |
Kreodi 2 / 2010 |
Matkalla |
||
|
|||
|
|
Osallistuimme helmikuussa Cardiffin yliopiston kirjaston järjestämään "Cardiff University Library Erasmus Staff Training Programme" -koulutukseen. Viisipäiväinen koulutus keräsi osallistujia viidestä Euroopan maasta (Espanja, Puola, Ruotsi, Suomi, Tšekin tasavalta). Koulutuksen sisältö koostui Cardiffin yliopiston kirjaston tietopalveluammattilaisten pitämistä luennoista. Walesissa toimii 14 yliopistoa, joista kolme Cardiffissa. Näistä suurin on Cardiffin yliopisto, jossa opiskelee yli 27 000 opiskelijaa. Yliopiston kirjasto- ja tietopalveluista sekä IT-palveluista vastaa Cardiff University Information Services, jonka toiminnasta meille viikon aikana kerrottiin. Saimme kuulla mm. kirjastopalveluiden rakenteesta, toiminnasta ja strategiasta, erityiskokoelmista ja historiallisista arkistoista, Cardiffin yliopiston tutkimusjulkaisutietokannasta ORCA:sta, informaatiolukutaidon opetuksesta ja Kefalonialaisesta metodista, sähköisistä aineistoista ja niiden saavutettavuudesta sekä tutkijoille suunnatuista palveluista. Tietysti myös vierailimme useissa eri kirjastoissa sekä yliopiston alueella että sen ulkopuolella. Mielenkiintoisen ohjelman suunnittelusta ja järjestelyistä vastasi Subject Librarian Sonja Härkönen. Cardiffin yliopiston kirjasto on edelläkävijä opiskelijoiden informaatiolukutaidon opetuksessa. Vuonna 2001 kirjastossa laadittiin yliopiston hyväksymä Information Literacy Policy, josta lähtien informaatiolukutaidon opetukseen ja IL-taitojen sulauttamiseen opintoihin on kiinnitetty erityistä huomiota. Nykyään yliopiston kirjastossa on informaatiolukutaidon vastuuhenkilö, Senior consultant IL Cathie Jackson. Hänen kanssaan työskentelee Information Literacy Group, joka tukee IL-opettajia sekä vastaa IL-toiminnan kehittämisestä ja IL-projekteista. Kirjastonhoitajat erikoistuvat opettamaan IL-taitoja tiettyjen koulutusohjelmien opiskelijoille. Esimerkiksi Sonja Härkönen vastaa yhdessä kollegansa kanssa kielten ja politiikan opiskelijoiden opetuksesta ja muokkaa opetuksen sisältöä sopivaksi mm. opiskelijoilta tulleen palautteen mukaan. Meille esiteltiin myös lyhyitä opetuksen tueksi tehtyjä videoita, joissa on näyttelijöinä yliopiston omia opiskelijoita ja henkilökuntaa. Videot ovat saaneet opiskelijoilta hyvän vastaanoton. Kirjastossa laaditaan vuosittain raportti Information Literacy Report, jonka avulla seurataan, onko yliopiston opinto-ohjelmien kaikkiin kursseihin sisällytetty IL-taitoja ja missä laajuudessa näitä taitoja on kursseilla tarvittu. Handbook of Information Literacy Teaching -kirja, joka on suomeksi ilmestynyt nimellä Opas informaatiolukutaidon opetukseen, on Cardiffin yliopistossa tehty, ja tapasimme "livenä" muutamia kirjan kirjoittajista. Kaiken kaikkiaan saimme vaikutelman, että Cardiffin yliopistossa kirjasto- ja tietopalveluihin satsataan paljon. Useissa kirjastoissa oli hiljattain tehty remonttia ja lisää tilauudistuksia oli suunnitteilla. Henkilökunta on työhönsä sitoutunutta ja innostunutta. Tulossa on myös uusi asiakasliittymä (Primo) ja kehittyvä verkkoympäristö Modern IT Working Environment. Oli antoisaa kuulla, mitkä asiat ovat pinnalla kirjastomaailmassa eri puolilla Eurooppaa, kun myös kurssilaiset kertoivat omasta työstään ja organisaatioistaan. Raha ratkaisee aika paljon meidän kaikkien organisaatioissamme. Tšekkiläisen Newton Collegen kirjastonhoitajan, Michal Skopin mukaan Tšekin tasavallassa on kymmeniä yksityisiä korkeakouluja, jotka kilpailevat opiskelijoista keskenään ja valtion omistamien korkeakoulujen kanssa. Kirjastonkin rahoitus on niukkaa näillä nuorilla korkeakouluilla. Puolalainen kirjastonhoitaja Grzegorz Klebek puolestaan sai meidät kaikki kateellisiksi kertomalla Varsovan yliopiston kirjaston kattopuutarhasta ja japanilaisesta teehuoneesta.
Handbook Modern IT Working Environment |
|