Kreodi arkisto |
Kreodi 1 / 2010 |
Artikkelit |
|
|
||
|
|
"Den här borde förbjudas" - kommenterade en förbittrad ung man medan han demonstrativt slängde en illgrön bok på lånedisken. Mary Jo Hatch: Organisationsteori, moderna, symboliska och postmoderna perspektiv hade tydligen inte varit någon lätt läsning. Som svar på Virpi Lehtimäkis upprop i Kreodi 2/2009 vill jag berätta om min vardag på yrkeshögskolan Novias bibliotek i Ekenäs. Novias bibliotek är integrerat i Ekenäs bibliotek som är en del av Raseborgs (kommunala) bibliotek. Som bibliotekarie möter jag inte enbart kunder från yrkeshögskolan utan betjänar också stadsbibliotekets övriga kunder. På gott och ont. Visst är det givande att få träffa människor i olika åldrar i olika skeden av livet. På samma dag kan jag uppleva ettåringens tultande och fördomsfria entusiasm inför de fyllda bokhyllorna, tonåringens nonchalanta manér, studerande som med panik i blicken söker material till en uppsats. Visst är det omtumlande att ta del av människors levnadsöden, att samtidigt vara klagomur, bollplank och inspiratör. Visst är det roligt, men också tungt att sitta i kundtjänst. Det gäller att vara koncentrerad, skärpt och samtidigt vara belevad och uppmuntrande. Hur orkar vi det då? Jo, genom att ta tillvara alla glädjeämnen som kunderna och kollegerna bjuder på, skratta åt missödena och lära av dem. - Var finns kulturböckerna? - Jag behöver en bok om karelsk kultur, var hittar jag den? Tre unga närvårdandestuderande frågar: Den lilla flickan frågar: Diskussionen fortsatte i 10 minuter till tills jag blev räddad av att telefonen ringde. Arbetet i kundtjänst kan tära på krafterna men samtidigt är det livsviktigt för en bibliotekarie att möta kunden vid lånedisken. I kundkontakten testas yrkeskunskapen, samlingarnas tillförlitlighet och sökbarhet. Där visar man vad man går för. Malin Wikström-Orre |
|