Kreodi arkisto


 Etusivu

 Artikkelit

 Lehdet

 Kirjoittajat

 Haku



Kreodi  3 / 1999 

 Matkalla


IATUL -konferenssi: Teknohimoa, brandia ja meriseikkailua 

Tiina Järvinen
Iris Tahvanainen
Marjariitta Viiri

  

IALTULin (The International Association of Technological University Libraries) 20. konferenssi järjestettiin toukokuussa Hanian yliopistossa Kreetalla. Suomalaisia ammattikorkeakouluja edustivat Iris Tahvanainen (EVTEK), Marjariitta Viiri (Pohjois-Karjalan amk) ja Tiina Järvinen (Helsingin amk), muut suomalaiset edustajat olivat TKK:sta. Marjariitta piti esitelmän aiheesta Educational Needs of Finnish Polytechnic Librarians.

Konferenssin teemat olivat tänä vuonna The Changing Role of the Library: Missions and Ethics, The Changing Role of the Library: New organisation, Focus on users, The Librarian of the 21st Century ja Management of technological change

Konferenssin osanottajat (133) tulivat lähinnä Pohjois-Amerikasta, Australiasta, Etelä-Afrikasta ja Euroopasta. Silmiinpistävää oli saksankielisten maiden osanottajien puuttuminen ja se, että monet osanottajista tunsivat toisensa jo monien vuosien takaa. Konferenssin esitelmät ovat luettavissa IATULin webbisivuilla.

Hybridikirjasto ja uusi organisaatio

Konferenssissa puhuttiin paljon hybridikirjastosta. Hybridikirjasto organisoi pääsyn sekä painettuihin että sähköisiin tiedonlähteisiin. Hybridikirjasto vaatii onnistuakseen uuden organisaatiorakenteen, vanha kun ei yleensä sovellu uuteen tilanteeseen. Hybridikirjastossa osastojako pannaankin uusiksi. Uutta organisaatiotaan esitteli Birminghamin yliopisto.

Birminghamin yliopistossa on yritetty luoda oppimisen tukemiseen sopiva tiimiorganisaatio (Learning support partnership -projekti). Uudessa organisaatiossa toiminnasta vastaavat tiimit, joita olivat learning accomodation, learning and research support, television team, University Press ja Builder-project: opetuksen ja tutkimuksen tukitiimissä toimivat aihetiimit (subject teams) ja hybriditiimit (hybrid teams). Hybriditiimeihin kuuluvat mm. kirjaston ja koulutuksen yhdyshenkilöinä toimivat liaison librarians. Hybridejä olivat myös atk-tukihenkilöt, atk-ohjaajat ja -kouluttajat. Yliopistossa on myös erillinen oppimisen instituutti Institute for learning & teaching. Oppimiskäsityksissä tapahtuneisiin muutoksiin halutaan vastata luomalla henkilöstöllekin uusia yhteistyökuvioita ja -mahdollisuuksia.

Teknohimo, cybrary ja thin client

Hybridiyden lisäksi konferenssiväkeä puhutti australialaisen Alan Bundyn esittelemä teknohimo (technolust). Bundy esitteli erilaisia teknologiaan suhtautumistapoja, joista himo oli yksi. Bundy korosti kirjastojen ja kirjastonhoitajien koulutuksellista vastuuta ja vaati kriittistä suhtautumista ylenmääräiseen teknologian hankkimiseen.

Monista esitelmistä tulikin se kuva, että kirjastot alkavat yhä enemmän olla atk-keskuksia ja tekniikka vie kohtuuttoman paljon rahaa ja muita resursseja. Joudutaan harrastamaan tasapainoilua resurssien kohdentamisessa, kirjoja vai koneita. Suuressa maailmassa tosin laitteita saadaan myös sponsoreilta. Toinen uusi kirjastoa kuvaava nimitys oli hybridikirjaston lisäksi cybrary, jolla tarkoitettiin hyvin verkko- ja tekniikkapainotteista kirjastoa.

Millaisia säästämistapoja verkko- ja tekniikkapainotteinen kirjasto voi käyttää? Illinois Institute of Technologyssä oli vertailtu tavallisten verkossa olevien mikrojen ja internetmikrojen (thin client technology) kokonaiskustannuksia (TOC, total cost of ownership). Jälkimmäiset oli todettu 75 % halvemmiksi kokonaiskustannuksissa. Thin client-mikrot ovat keskuspalvelimeen yhdistettyjä päätteitä. Tavallistenkin mikrojen hintojen tultua alas, hankintahintaerot ovat pienentyneet, eli lukujen suhteen on syytä kriittisyyteen. Thin client-mikrot tuntuivat kiinnostavalta vaihtoehdolta helpomman ylläpidon vuoksi. Kaikki thin client-päätteet tarjoavat samat keskusserverin järjestämät palvelut. Mm. TKK:lla kaikki kirjaston mikrot joudutaan lataamaan joka yö automaattisesti sotkujen selvittämiseksi. Illinoisissa oli käytetty Citrix-ohjelmistoa. Tällainen järjestelmä tietenkin edellyttää, että kaikki palvelut ovat verkon yli käytettävissä ja esim. kaikilla rompuilla verkkolisenssit. Samoin ollaan todella riippuvaisia keskusserveristä, jolta vaaditaan suurta tehoa ja joka on siten kalliskin.

Esillä oli myös Suomen Linnea2-kilpailusta pudonnut ExLibris-järjestelmä, jonka esittelijä sanoi heidän järjestelmänsä pystyvän "keskustelemaan" muiden Marcia ja Z39.50-protokollaa ymmärtävien järjestelmien kanssa ja siten muodostamaan tavallaan yhteisluettelon ilman yhteisjärjestelmää. Referenssejä heilläkään ei tällaisesta ollut, vaikka muuten olivatkin toimittaneet suuria järjestelmiä mm. Saksaan. Vaikeuksia olisi varsinkin luetteloinnin puolella, tiedonhaku on helpompaa.

Kaikkiaan konferenssin näyttelypuoli oli hyvin vaatimaton, esillä oli Dedicaten (Into Info) ja parin yhteisjärjestelmän lisäksi vain yksi paikallinen intranetohjelmistotarjoaja, joka ilmaisi haltioituneen ihailunsa suomalaisesta informaatiotekniikan tasosta, kun kuuli kyselijän olevan Suomesta.

Brandi-ajattelu

Miltä tuntuisi asioida täti vihreiden, ruskeiden ja violettien kirjastossa? Asiakkaana tietäisi aina mitä voi odottaa täti vihreältä tai täti violetilta tai missä asioissa kannattaa etsiä täti ruskeaa. Queenslandin yliopiston kirjastossa tiloja ja toimintaa kehitetään käyttäjien ehdoilla ja brandiajattelun pohjalta. Kaikki eri toimipisteet on muokattu käyttäjäystävällisiksi niin, että asiakkaan on helppo löytää ja tunnistaa etsimänsä palvelu. Jos kirjaston halutaan olevan aidosti osa oppimisympäristöä, sen on oltava opastava ympäristö, jossa asiakas osaa hakeutua helposti etsimänsä palvelun luo.

Kirjaston edustajat esittelivät tilasuunnittelunsa lisäksi WEB CT-ympäristöön toteutettua käyttäjien opastusmateriaalia. Tarjottavia kursseja olivat mm.: Internetkurssi, Internet tutkimuksen apuna, Tiedonhallintataidot, Tiedonhallintataitoja tutkijoille ja jatko-opiskelijoille, Räätälöidyt kurssit (liaison librarian) ja Tietokantojen käyttö. Tarkempia tietoja opetuksesta http://www.library.uq.edu.au/training/.

Focus on Users

Asiakasteeman alla keskusteltiin monista aiheista. Suunnittelemme ja tuotamme kirjastopalveluja nyt käyttäjille, jotka ovat hyvin atk-taitoisia ja käyttävät runsaasti muitakin tiedonlähteitä mm. noin ½ miljardia tarjolla olevaa web-sivua.

Kirjastot eivät yleensä kuitenkaan tunne asiakkaitaan kovin hyvin. Käyttäjätutkimusten tärkeyttä palvelujen suunnittelussa korostettiin voimakkaasti. Tiedonhankinnan koulutuksen ja kirjastojen opetuksen kannalta joitakin vihjeitä voi ottaa amerikkalaisesta tutkimuksesta, jonka mukaan:

  • käyttäjistä 45 % halusi oppia asioita itsekseen
  • käyttäjistä 41 % halusi oppia asioita www-sivujen avulla
  • käyttäjistä 38 % halusi henkilökohtaista opastusta

Hollantilaisia kokemuksia tiedonhankinnan opetuksesta taas olivat
  • ihmiset haluavat, että opetus käyttää niitä välineitä, joita he muutenkin päivittäin käyttävät
  • ei kurssimateriaaleja ohjelmistoille, joiden käytön opetteluun joutuu uhraamaan aikaa.

Kirjastojen tulevaisuuskuva

Puolalaiset Feret ja Marcinek olivat selvittäneet delfi-menetelmän (asiantuntijanäkemys) avulla eurooppalaisten kirjastonjohtajien näkemystä tieteellisten kirjastojen tulevaisuudesta ja hahmotelleet millaisia taitoja ja millaista osaamista tieteellisissä kirjastoissa työskenteleviltä vuonna 2005 vaaditaan.

Talous on kirjastojen tulevaisuuden kehityksen kannalta tärkein suunnanmäärääjä. Muiden muutosten (kuten koulutuksessa tapahtuneet muutokset jne) ei uskottu vaikuttavan kirjastoihin yhtä voimakkaasti. Maksullisten palvelujen uskotaan pakostakin yleistyvän. Talouden tiukkuuden ei kuitenkaan uskota vaikuttavan kirjastojen väliseen yhteistyöhön, yhteistyöhön hakeudutaan joka tapauksessa. Tutkijoiden oman arvion mukaan tietotekniikassa tapahtuva kehitys kuitenkin tosiasiassa vaikuttaa kirjastojen toimintaan merkittävämmin.

Visio kirjastosta 2005

Tieteellinen kirjasto säilyy tieteellisenä, akateemista yhteisöä palvelevana. Asiakaskunta ei vielä ole merkittävästi laajentunut. Yhteistyötä, ennen kaikkea alueellista; erilaisten kirjastojen kanssa tehdään kuitenkin enemmän kuin nyt.

Akateemisen kirjaston missio on laajentunut käsittämään joitakin uusia tehtäviä. Sen toimintastrategia määräytyy kehysorganisaation strategiasta. Se hakee rahoitusta oman organisaationsa ulkopuolelta. Akateemiselle yhteisölle tärkeimmät peruspalvelut säilyvät kuitenkin maksuttomina.

Yhteistyö opetuksen ja tutkimuksen kanssa on lisääntynyt. Käyttäjäkoulutus on tehokasta ja kirjasto ottaa toiminnassaan huomioon uudet opetusmenetelmät ja -teknologian. Jotkut kirjastot ovat mukana verkoissa käytettävien oppimateriaalien tuottamisessa, toiset rajoittuvat hankkimaan tärkeimmät digitaaliset tiedonlähteet ja ylläpitämään linkkikokoelmaa.

Molemmat kirjastot joutuvat kuitenkin ottamaan vastuuta käyttäjien tietoteknisestä koulutuksesta. Yhä enemmän koulutusta ja opastusta suunnataan myös eikäyttäjille ja akateemisen yhteisön ulkopuolelta tuleville asiakkaille. Arvion mukaan noin puolet kirjaston töistä liittyy jollakin tavoin asiakkaiden kouluttamiseen. Tästä syystä informaatikkojen osuus henkilökunnasta on kasvanut ja perinteistä kirjastotyötä tekevien osuus pienentynyt.

Kirjaston käyttäjät odottavat edelleen saavansa henkilökohtaistakin palvelua. Opiskelijat saavat palveluja kirjastossa tai verkon välityksellä, opettajien ja tutkijoiden palveluja välitetään edelleen face-to-face.

Vuoden 2005 kirjastonhoitaja viihtyy erilaisissa rooleissa ja tehtävissä. Hänen tehtäviinsä kuuluu tutkimusta, neuvontaa, suunnittelua, johtamista, tiiminä toimimista, ongelmanratkaisua ja printterin korjuuta. Tärkeimmät henkilökohtaiset ominaisuudet ovat hyvä kommunikointikyky ja yhteistyökyky, joustavuus ja sopeutumiskyky sekä asiakaslähtöinen ja -orientoitunut lähestymistapa. Kouluttajataitoja ja opetustaitoa tarvitaan. Työsuhteiden pituus määräytyy projektien mukaan. Substanssiosaamista ja profilointitaitoa tarvitaan myös sekä sitoutumista, jota ilman työn monista vaatimuksista on vaikea selviytyä.

Kirjastojen suurimman työntekijäryhmän muodostavat informaatikot (31 %). Teknisen henkilökunnan kanssa yhdessä heitä on noin puolet koko henkilökunnasta.

Konferenssin anti

Konferenssin aihepiirit olivat ajankohtaisia ja mielenkiintoisia, mutta täyttyivätkö odotukset? Kyllä - osittain. Kuultuamme viikon ympäri maailmaa tulleiden puhujien esitelmiä, voi vain todeta, että me täällä Suomessakin kehittelemme ja toteutamme juuri samoja juttuja. Aivan uuden tiedon määrä oli aika pieni, mutta varmistusta ja vahvistusta omille ajatuksillemme ja kehityssuunnillemme saimme. Samalla sai kuvan, miten muut ovat toteuttaneet omia systeemejään ja mitä hankaluuksia heillä on ollut.

Mieleen jäänyttä:
  • pyrkimys saattaa kaikki palvelut webin kautta asiakkaiden käyttöön - tuotteita on siis kehitettävä juuri webbiin sopiviksi (esim. Dublin Core)
  • tekniikka (softa, henkilökunta, ylläpito) vie liian suuren osan kirjastojen rahoista
  • mistä saadaan rahat lehtiin ja kirjoihin?
  • käyttäjien koulutus tärkeää, henkilökunnan koulutusta ei saa unohtaa
  • pidä jatkuvasti yhteyttä asiakkaisiisi. Pidä huoli, että sekä opiskelijat että henkilökunta tietävät mitä tietolähteitä on käytettävissä, mistä palvelut löytyvät ja kuka on se henkilö, jolta voi kysyä tarvitessasi neuvo ko. palveluista
  • on seurattava aikaansa, jotta tietää mitä tuotteita on olemassa ja mitä on tulossa
  • kirjastojen profiilia korotetaan esim. brandeilla.

Evästystä konferenssiin puhumaan menevälle:
  • puhu rauhallisesti ja selkeästi
  • kalvot tai Power Point -esitys auttavat seuraamaan esitystä
  • älä ylitä aikaasi - kalvojen pikakelaus esitelmän loppuminuuteilla on tylsää seurattavaa!
  • älä lue suoraan paperista, jos mahdollista.

Meriseikkailua internet-surffailun sijaan

Konferenssimatkan loppuhuipennukseksi päätimme kokeilla kuuluisien kreikkalaisten laivanvarustajasukujen palveluja. Ostimme tiketit 3 tunnin risteilylle lähisaarelle. Purtemme starttasi määräaikaan Hanian satamasta auringon paistaessa ja laineiden kauniisti liplatellessa mukanaan meidän lisäksemme 8 innostunutta saksalaista turistia. Putputtelimme purrellamme, jossa oli lasipohja (jotta näkisimme mitä meren pohjassa on - kiviä, levää ja rojua) kohti aavan meren saarta. Laineet keinuttivat somasti purttamme, aurinko lämmitti selkiämme ja purren pohjalle ilmestynyt vesi vilvoitti varpaitamme (ja kassejamme). Merelle päästyämme purtemme ensin keikkui somasti, sitten kovasti. Pääsimme kuitenkin kunnialla saaremme suojaan. Tosin nyt kävi ilmi, että saareen ei saa rantautua - luonnonsuojelualue - ja luvattu uintimahdollisuus toteutetaan purrelta käsin.

Kipparimme yritti innostaa meitä matkustajia uimaan näyttämällä mallia kuinka purrelta läiskäytetään mereen uimaan. Katselimme haltioituneina hänen uintiesitystään, mutta emme uskaltautuneet monista pyynnöistä huolimatta hänen seurakseen kylmään mereen. Aikansa meressä kelluttuaan kipparimme kampesi itsenä takaisin purteemme ja pääsimme jatkamaan matkaamme. Tarkoituksena oli kiertää saari ja palata sitten toista reittiä takaisin Haniaan.

Taivas oli mennyt pilveen ja saaren suojasta merelle päästyämme totesimme merenkäynnin voimistuneen huomattavasti. Purtemme keikkui ja heilui kuin viimeistä päivää ja tunnelma kiristyi. Kipparimme ohjaili urheasti kohti yhä suurempia aaltoja matkustajien vastustuksesta huolimatta. Pursi heilui, aallot kastelivat matkustajat ja lattiat, tuuli tempaisi purtemme katon (pressu) meren aalloille, matkustajat kaatuivat tuoleillaan ja oli kylmä.

Saksalaiset rouvat siirrettiin turvaan ohjaushyttiin, saksalaiset miehet siirrettiin painoksi laivan kokkaan ja suomalaiset rouvat saivat yrittää pysyä hengissä kannella parhaaksi katsomallaan tavalla. Lopulta saksalaisten kohtalotoveriemme hyvin äänekkään painostuksen jälkeen kipparimme suostui kääntämään kokan kohti Haniaa ja keskeyttämään matkamme. Tuntui kuin ranta ei ollenkaan lähenisi, aallot vain tulivat hurjemmiksi ja hurjemmiksi. Pidimme rystyset valkoisina kiinni penkeistämme ja positiivisina puolena totesimme, että emme olleet onneksi syöneet pitkään aikaan mitään. Toisen suomalaisen Nokia pirahti ja näytölle ilmestyi teksti: "kaikki hyvin, lapset leikkivät vesileikkejä takapihalla". Kollega vastasi oitis viestiin: "olemme merihädässä!". Hämmästyttävän nopeasti mies soitti uudelleen Nokiaan ja kysyi, mistä on kysymys. Onneksi ranta lopulta saavutettiin ja pääsimme hengissä, mutta pahoinvoivina, viluisina ja märkinä rantaan. Lähtiessämme laivanvarustajamme ei kysellyt tulemmeko uudelleen matkalle saatikka olimmeko nauttineet matkastamme; hän tyytyi vain peruuttamaan seuraavan lähdön.



Tiina Järvinen, informaatikko, Helsingin ammattikorkeakoulu, tiina.jarvinen@hkiamk.fi
Iris Tahvanainen, tietopalvelupäällikkö, Espoo-Vantaan teknillinen ammattikorkeakoulu, iris.tahvanainen@evitech.fi
Marjariitta Viiri, informaatikko, Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu, marjariitta.viiri@ncp.fi 

 

 




 Etusivu

 Artikkelit

 Lehdet

 Kirjoittajat

 Haku