Kreodi arkisto |
Kreodi 2 / 2009 |
Artikkelit |
|
|
||
|
|
Jokaisella meistä on ihmisiä, joita ihailemme ja kunnioitamme, joiden kaltaisiksi haluamme tulla. Sellainen ihminen voi olla opettaja, työtoveri, valmentaja, perheenjäsen - lähes kuka tahansa. Yhteistä näille ihmisille on se, että he osaavat innostaa ja motivoida, he ovat nöyriä ja kaikelle avoimia, he panostavat tekemiseensä ja löytävät uusia tapoja tehdä asioita. Sanalla sanoen: he ovat luovia. Mitä me sitten voimme tehdä tullaksemme luovemmiksi? Yksi tärkeä asia on katsoa oman ammattialan ulkopuolelle: muiden alan edustajien kanssa keskustelemalla syntyy usein yllättäviäkin huomioita tai uusia asioita. Keskittymällä kokonaisuuksiin ja soveltamalla käytännössä oppimaamme voimme uudistaa omaa toimintaamme. Tiedon lisäksi tarvitsemme asennetta: avoimuutta, joustavuutta, kaavojen rikkomista. Meillä täytyy olla rohkeutta: rohkeutta leikkiä, rohkeutta epäonnistua. Rohkeutta jopa munata itsemme, jos sitä vaaditaan uusiutumiseen. Intohimoinen ja rakastava opettaja Innostava ja luova opettajuus vaatii sitä, että hän tekee työtään koko sydämestään. Ammattitaito on vain osa opettajuutta; omaa alaa on rakastettava, aivan kuten on rakastettava opettamista. Luova opettaja rakentaa rohkaisevaa, iloista ilmapiiriä, jossa oppiminen lähtee toisten arvostamisesta. Mutta ennen kaikkea luovalta opettajalta vaaditaan aitoutta: hänen on uskallettava näyttää ja käyttää koko persoonaansa. Luovuutta IL-opetukseen Ehkä helpoin tapa lähteä lisäämään luovuutta omassa opetuksessa on uudistaa omia opetusmenetelmiään. Perinteisten menetelmien sijaan voi miettiä erilaisia vaihtoehtoisia tapoja kuten vierailevia asiantuntijoita; kutsu vaikka joku vanhempi opiskelija opettamaan nuorempia! Vastuun jakaminen toimii aina: ryhmätyöt, porinaryhmät ja aivoriihet ovat mainio tapa saada opiskelijat keskustelemaan ja oppimaan toisiltaan. Kefalonialaista metodia hyödyntämällä lisäät vuorovaikutusta ja saat opiskelijat kiinnostumaan. Tai rakenna oppiminen dekkarin tapaan: opiskelijat astuvat salapoliisin rooliin pyrkien ratkaisemaan luomasi mysteerin. Minkä tahansa metodin valitset, sen on oltava itsellesi luonteva: muuten teet enemmän haittaa kuin hyötyä. Aloita sielusta Miten siis tästä eteenpäin? Saul Bellowin sanoin: "Ensimmäinen tehtävä on, että paikannat sielusi. Mitä etäämmälle olet siitä joutunut, sitä pahemmassa pulassa olet." Lähteet: Fibaek Laursen, Per. Aito opettaja. Helsinki: Finn Lectura, 2006. Jokela, Päivi. Menestyvän kouluttajan mallia etsimässä. Oulu: Oulun yliopisto, 2002. (Oulun yliopiston opetus- ja opiskelijapalveluiden julkaisuja A21) Kasanen, Pertti & Uusikylä, Kari (toim.) Luovuutta, motivaatiota, tunteita: opetuksen tutkimuksen uusia suuntia. Jyväskylä: PS-Kustannus, 2002. Koski, Jussi T. & Tuominen, Saku. Kuinka ideat syntyvät? Luovan ajattelun käsikirja. 3. p. Helsinki: WSOY, 2007. Kupias, Päivi. Kouluttajana kehittyminen. Helsinki: Palmenia, 2007. Tuisku, Tero. Luovuus ei vaadi ponnisteluja. Myynti & markkinointi 3/2009. s. 18-19. Saatavissa: http://www.digipaper.fi/smkj/27527/?pgnumb=18 Artikkeli perustuu esitykseeni Luo ja uudistu työssä ja opetuksessa -seminaarissa Helsingissä 17.4.2009. Monika Cseh, Laurea-kirjasto |
|