Kreodi arkisto |
Kreodi 2 / 2008 |
Matkalla |
|
|
||
|
|
Tack vare ett stipendium för personalutbyte från Erasmus hade jag möjlighet att i juni 2008 besöka biblioteket till ett av Högskolan på Åland samarbetskolor, universitetet Carlos III i Madrid. Under två veckor fick jag bekanta mig med biblioteket och dess verksamhet, på programmet fanns också kortare besök till tre andra universitetsbibliotek i Madrid; Autonoma universitetet i Madrid, universitetet Rey Juan Carlos i Madrid, "Universidad Nacional de Educación a Distancia" samt ett besök hos Madroño, som är ett konsortium för universitetsbiblioteken i Madrid. Förutom guidning av alla biblioteksbyggnader och presentationer av arbetet vid biblioteket, fick jag också lära mig mera om olika projekt som biblioteket deltog i. Några av de presentationer jag tyckte var mest intressanta handlade om universitetets webbsida, Open Course Ware, lärplattformer och Second Life. Open Course Ware Ett av de projekt som biblioteket är involverat i är universitetets satsning på Open Course Ware (OCW). Open Course Ware-projektet startades vid MIT. Det handlar om kurser som läggs ut öppet tillgängliga för allmänheten på Internet. Kursen skall kunna genomföras helt på egenhand och på kurssidan finns studiematerial, litteraturlistor, föreläsningar, självtest m.m. När läraren har skapat sin kurs och lagt ut den på webbsidan, är lärarens arbete klart. Den studerande har inte möjlighet att kontakta läraren eller få någon hjälp från skolan och den studerande får inte heller något betyg/intyg för att ha genomfört kursen. Målsättningen med OCW är att personer som inte studerar vid universitet skall kunna studera på egenhand, där finns också en solidaritetstanke mot minoritetsgrupper och fattigare länder. Dessutom är det ett sätt att marknadsföra undervisningen på universitetet för framtida studerande och för lärarna att marknadsföra sig själva och sin forskning. På UC3M är det biblioteket som koordinerar projektet (som inleddes 2007) tillsammans med en arbetsgrupp med representanter från både biblioteket och lärarkåren. Vid tillfället för mitt besök hade man 28 kurser klara och 33 st som man arbetar med, så total 61 kurser inom flera olika ämnen. För den som är intresserad av att läsa mera: OCW vid UC3M (på spanska, universitets egen webbsida om OCW och deras kurser) MIT OpenCourseWare OCW consortium (en världsomspännande konsortium för OCW) Universia OCW (ett latinamerikanskt konsortium) Moodle, Sloodle & Second Life Samtliga studerande vid universitetet Carlos III har tillgång till universitets lärplattform. Men efter missnöje med den nuvarande plattformen genomfördes en pilotstudie med både lärare och studerande där olika lärplattformer jämfördes. Resultatet visade att båda grupperna föredrog Moodle. Övergången till Moodle beräknas vara klar till läsåret 2009/2010. I början av året köpte universitetsbiblioteket en egen ö i Second Life. Tanken är att bl.a. kunna använda den i användarundervisningen, men också som ett sätt att marknadsföra universitetet. Dessutom planerade man att undersöka möjligheterna med Sloodle, ett program som möjliggöra en integration av Second Life och Moodle. På UC3M's sida om "Campus en Second Life" finns mera information och direktlänk till universitets ö i Second Life. Webbsidan Vid UC3M sköts hela universitetets webbsida av biblioteket och IT-avdelningen. IT-avdelningen ansvarar för den tekniska delen, medan biblioteket sköter informationsstrukturen, uppdaterar innehållet (med hjälp av ca. 150 skribenter), ger användarsupport och skapar guider till skribenterna och kontrollerar att typografin, designen, bilderna, stilen m.m. följer den grafiska profilen. Den nuvarande webbsidan lanserades i januari 2008, men föregicks av ca 2 års arbete. När projektet med webbsidan inleddes var universitetets främsta målsättning att locka till sig nya studerande, vilket skulle synas på webbsidan. Men under våren 2008 ändrades målsättningen och numera är det internationella arbetet viktigast (att locka till sig forskare från andra länder och utbytesstudenter), och därför har webbsidan nu mer formell design. Den första delen som redan genomförts var att strukturera om allt innehåll på webbsidan. Det nuvarande arbetet består i att skriva nya texter, samt översätta allt material till engelska. Bibliotekets webbsida följer samma principer som övriga universitetets webbsida. Man har omorganiserat innehållet och skapat en ny struktur. På bibliotekets första sida har man delat in informationen i tre grupper: "allmänt om biblioteket", "hitta information" och "lär dig använda biblioteket". De har haft många diskussioner om man skall skriva hitta information eller söka information, samt om det skall stå lära sig eller bli undervisad - men tanken är att de skall hitta informationen och lära sig använda biblioteket. Under "hitta information" finns katalogen, e-resurser, e-arkivet, länklistor med mera. Under "lär dig använda biblioteket" finns manualer och användarkurser. Manualerna har man i pdf - lättare att göra än att bygga hemsidor och enklare att skriva ut för de elever som vill ha den utskriven bredvid sig medan de söker i databasen. Det finns länkar också till onlinekurser som företagen erbjuder. Sidhuvudet ändras med jämna mellanrum och där gör man reklam för aktuella händelser på biblioteket. Interiör från biblioteket i Getafe. Våning 2 med kurslitteraturen. Bärbara datorer & längre öppettider Alla universitet jag besökte hade trådlöst nätverk och på flera av biblioteken kan de studerande låna en bärbar dator från biblioteket, vilket är en mycket populär tjänst. Beroende på bibliotek var lånetiden 3-5 timmar, när tiden gått ut stängde datorn av sig själv, vilket gjorde att det inte var något problem med att få användarna lämna tillbaka datorerna i tid. Första gången en studerande lånar en bärbar dator, måste personen skriva under ett speciellt kontrakt. Under mitt besök pågick en tentamensperiod, vilket innebar att alla bibliotek jag besökte var fulla av studerande som pluggade inför sina tentor. Dessutom hade de flesta bibliotek extra lång öppenhållning under tentamensperioderna. På universitetet Carlos III’s biblioteket hade man till exempel öppet till kl. 01 på natten, jämfört med kl. 21 då biblioteket stänger under övriga tiden på året. Madroño-konsortiet Vid kontoret för Madroño träffade jag Ianko López, som berättade om konsortiet och deras olika projekt. Madroño grundades i slutet av 1990-talet för att skapa en arena för samarbete mellan sju universitetsbibliotek i Madrid. Huvudmålet för konsortiet är att identifiera projekt för universitetsbiblioteken, hjälpa biblioteket skaffa e-resurser, förhandla pris samt vara en länk mellan biblioteken och förlagen t.ex. om det är något problem med produkten. I dagens läge krävs det att alla sju biblioteken skall vara intresserade av att köpa en produkt för att Madroño skall kunna tillhandahålla den. Det innebär att alla biblioteken är beroende av varandra och måste vara överens för att en ny produkt skall införskaffas. Förutom arbetet med e-resurser, ansvarar Madroño för olika projekt där universitetsbiblioteken samarbetar, t.ex. e-ciencia, maleta viajera och pasaporte madroño. I e-ciencia kan man söka i alla deltagande universitetens elektroniska arkiv, dvs. allt Open Access material som producerats på de olika universiteten. Maleta viajera, som kan översättas till resande kappsäcken, är ett avtal mellan biblioteken som innebär att alla fjärrlån skickas gratis mellan de olika universitetsbiblioteken och nationalbiblioteket. Pasaporte madroño, är ett speciellt lånekort som gör det möjligt för studerande och personal på universiteten att låna böcker på vilket som helst av de deltagande biblioteken. Det här är naturligtvis bara ett litet smakprov på allt jag fick lära mig på min resa, som jag tyckte var intressant och lärorik. Jag har fått lära mig mycket om arbetet vid UC3M:s bibliotek, men också om de spanska universitetsbiblioteken i stort. Studenthemmet i Leganés där jag bodde
Henrica Sjöblom, informationssekreterare Högskolan på Åland |
|