Amkit-konsortion pedagoginen työryhmä perustettiin noin vuosi sitten jatkamaan IL-ECTS -työryhmän toimintaa. Konsortion johtoryhmän nimeämät yhdeksän jäsentä edustavat amk-kirjastoja eri puolilta Suomea. Ryhmän tehtävämäärittely on ytimekkäästi aina ajankohtainen: "informaatiolukutaidon opetuksen ja opetusyhteistyön kehittäminen ammattikorkeakouluissa osana opiskelijan osaamista".
Toimintasuunnitelman pääkohdiksi määrittelimme seuraavat asiat:
- IL-aiheisen seminaarin järjestäminen - IL-ydinainesanalyysin kehittäminen edelleen - IL-opetuksen täydennyskoulutuksen suunnittelu - IL-opetuksen kansainvälinen näkyvyys
Ryhmän työskentelytapa tukee tavoitteiden saavuttamista. Kokouksessa sovimme seuraavaksi kerraksi valmisteltavat asiat. Sisällöstä riippuen muutama työryhmän jäsen valmistelee luonnoksen etukäteen ja lähettää sen muille hyvissä ajoin ennen kokousta. Jokaisella on riittävästi aikaa ideoida ja kokouksessa pääsemme heti napakasti keskustelemaan asioista.
IL-seminaari Opiskelusta taidot työelämään
Kirjastot tarvitsevat enemmän tietoa nykyisen työelämän todellisuudesta sekä siitä, millaisessa toimintaympäristössä valmistuneet opiskelijat työskentelevät ja millaista tietoa he tarvitsevat. Tähän etsimme vastauksia Runebergin päivänä järjestetyssä seminaarissa, jossa opettajat ja kirjaston väki pohtivat yhdessä informaatiolukutaitoa työelämän näkökulmasta. Seminaari toteutettiin kahdella paikkakunnalla (Helsinki ja Kajaani) saman mallin mukaan: aamulla työelämän edustajat alustivat tiedon käytöstä arkityössä ja iltapäivä oli varattu työryhmätyöskentelylle. Kajaanin seminaaria juhlisti Informaatiolukutaito osana oppimisprosessia -seminaarijulkaisun julkistaminen. Maantieteelliset etäisyydet huomioimalla tavoitimme lähes 100 osallistujaa eri puolelta Suomea.
Seminaaria varten perustimme Tieto arjessa -wikin http://tietoarjessa.wikispaces.com/, josta välitettiin ennakkomateriaali ja johon myöhemmin kerättiin työpajojen tulokset. Ruokahalu kasvaa syödessä, joten päätimme jatkaa alustan kehittämistä nimenomaan työelämälähtöisen tiedonkäytön näkökulmasta. Nyt sieltä löytyy mm. mielenkiintoisia eri aloilla toimivien työelämän edustajien haastatteluja. Jatkuvuuden vuoksi linkitimme sinne myös Jyväskylän 2005 seminaarin 'Oivalluksia opetukseen' materiaalit. Wikiä käytetään myös seuraavan IL-seminaarin yhteydessä.
IL-ydinainesanalyysi
IL-ECTS -työryhmän toiminnan tuloksena syntynyt IL-ydinainesanalyysi on ollut kentällä käytössä toukokuusta 2007. Nyt oli tärkeä kuulla kentän ääntä ja selvittää opetuksen tueksi tehdyn Halu, hinku, himo (HHH)-paperin tunnettavuus ja IL-ydinainesanalyysin toimivuus käytännössä. Päätimme toteuttaa amk-kirjastoille aiheesta kyselyn kolmessa vaiheessa.
Amk-kirjastolaisia oli muistutettu ydinainesanalyysin olemassaolosta sekä sähköpostitse että IL-seminaarissa, joten ensimmäisessä vaiheessa selvitimme sen tunnettuutta. eAineistoblogissa olevaan humoristiseen kysymykseen reagoi 80 vastaajaa, joista puolet oli unohtanut Halu, hinku ja himo -paperin (HHH) olemassaolon. Kysymys toimi siis mainiona muistin virkistäjänä, erityisesti koska se oli ajoitettu edeltämään kevään opetussuunnittelua.
Toisessa vaiheessa keräsimme tietoa HHH:n käyttöasteesta, käyttötavoista ja kehittämisen tarpeesta. Kysely toteutettiin huhti - toukokuun vaihteessa verkossa täytettävällä lomakkeella. Saimme yhteensä 32 vastausta 18:sta eri ammattikorkeakoulusta ympäri Suomea. Koska sanalliset vastaukset olivat erittäin informatiivisia, päätimme lykätä kolmannen vaiheen syvähaastattelut tuonnemmaksi. Vastausten yhteenveto toimenpidesuunnitelmineen julkaistiin heinäkuun alussa konsortion sivuilla.
Analyysissa nousi vahvasti esille tarve ohjeistuksesta käytännön opetustyöhön. Päätimmekin luopua toimintasuunnitelmassa määritellystä opetuksen täydennyskoulutuksesta. Sen sijaan käännämme suomeksi Cardiffin yliopistossa laaditun HILT (Handbook for Information Literacy Teaching) -käsikirjan. Käsikirja tuo opetuksen konkreettista opetuksen tukea kaikille kirjastolaisille, kun täydennyskoulutus olisi tavoittanut vain osan. Myös itse ydinainesanalyysiä muokataan edelleen.
Kansainvälisyys
Amk-kirjastoissa on osaamista josta voi maailmallakin olla ylpeä, mutta perinteisesti pidämme kynttiläämme vakan alla. Pedagoginen ryhmä päätti näyttää hyvää esimerkkiä ja osallistua keväällä 2008 Liverpoolissa pidettyyn LILAC (Librarians' Information Literacy Annual Conference) -konferenssiin posterilla. Posterin tarkoituksena oli esitellä kirjastojen, opetuksen ja työelämän yhteistyötä informaatiolukutaidon edistämiseksi. Posteria täydensivät eri ammattikorkeakouluista kerätyt caset. Värikäs juliste herätti huomiota ja tapamme toteuttaa yhteistyötä kiinnosti monia. Materiaali on verkkosivulla 'IL in Finnish Universities of Applied Sciences' http://ilcases.wordpress.com/ . Konferenssissa työtämme kohtaan osoitetun kiinnostuksen perusteella pidimme esityksen samasta teemasta tämän syksyn Constructing Knowledge -konferenssissa Turussa.
Yhdistimme konferenssimatkaan vierailuja paikallisiin kirjastoihin. Vierailut olivat erittäin antoisia, ja ennen kaikkea Cardiffin yliopiston kirjaston kanssa yhteistyö jatkuu IL-opetuksen kehittämisen ympärillä. Suomen amk-kirjastojen resurssit rakentaa kv-yhteistyötä yksin ovat pienet, mutta ryhmänä meissä on voimaa. Samalla kv-yhteistyön tulokset hyödyttävät kirjastokenttää laajemminkin.
Lopuksi
Ryhmän ensimmäinen toimintavuosi on ollut sekä työntäyteinen että tuloksekas. Kuluvalla lukuvuodella keskitymme mm. HILT-käsikirjan käännökseen ja käytännön esimerkkeihin. Seuraava IL-seminaari on jo suunnittelun alla. Työelämälähtöistä wikiä pitää kehittää, ideoida hyödyllisiä kyselyitä, syventää kv-yhteistyötä. Kun katson taaksepäin, olen sitä mieltä että selkeä toimintasuunnitelma, sovituista määräajoista kiinni pitäminen ja yhteinen tekeminen ovat mahdollistaneet tuloksekkaan toiminnan. Mutta ennen kaikkea tuloksia syntyy kun yhteen pelaavat työryhmän jäsenet vievät asioita eteenpäin huumorin ja miellyttävän yhdessäolon kautta.
Kaisa Puttonen, Laurea Amkit-konsortion pedagogisen ryhmän jäsen
|