Kreodi arkisto


 Etusivu

 Artikkelit

 Lehdet

 Kirjoittajat

 Haku



Kreodi  1 / 2008 

 Ajankohtaista


Korkeakoulukirjasto siirtyy viihdelinjalle - mitä jäi käteen? 

Minna Marjamaa

  

Tänä keväänä amk-kirjastoissa kokeiltiin uutta tapaa puhua informaatiolukutaidosta: Aiheesta rakennettiin viihteellinen markkinointikampanja ilman ryppyotsaista paasaamista. Kampanjan tavoite on, että opiskelijat omaehtoisesti pienen porkkanan voimin tutustuisivat informaatiolukutaitoon ja samalla oppisivat muutamia perusasioita. Kampanjan päätuote on informaatiolukutaitoa esittelevät verkkosivut, minne opiskelijoita kutsutaan julistein, viestein sekä erilaisten markkinointimateriaalien avulla. Lähetin kyselyn maamme 20 amk-kirjastoon ja tiedustelin tunnelmia kampanjakevään jälkeen. Kuinka tumma ja outo kampanjahahmo vetosi kohderyhmään, saavutettiinko markkinointikampanjalla sitä mitä tavoiteltiin vai tuliko kaikille vain paha mieli?

Käynnistysvaikeuksia

Kampanja lähti vähän kakistellen liikkeelle: Kaikissa kirjastoissa materiaalitilaukset venyivät pari viikkoa ja toimitettu tavara oli paikoin huonolaatuista tai jopa väärää. Toimituksen viivästyminen hankaloitti tiedottamista kampanjan aloituksesta sekä talon sisällä että lehdistölle. Osa kirjastoista kuten mm. Vaasa, Etelä-Karjala ja Satakunta päättivät suosiolla siirtää kampanjan syksyyn. Haaga-Helian materiaali ei ollut vielä vappuun mennessäkään saapunut, joten heidän osaltaan kevääksi suunniteltu kampanja siirtynee myös syksyyn.

Kampanjaviikko - hulinaa tai matalampaa profiilia

Puolet vastanneista kertoi kirjaston kampanjoineen tänä keväänä. Yleisin ajankohta oli viikko kuusitoista - kampanjaviikko. Evtek ajoitti kampanjaansa kultturellisti Kalevalanpäiväksi (28.2.), tekijänoikeuspäiväksi (23.4.) sekä Kukan päiväksi (13.5.). Kampanjaa toteutettiin eri tavoin jopa saman ammattikorkeakoulun sisällä: Osa kirjastoista järjesti hulinaa ja karnevaalitunnelmaa kuten usb- ja t-paita arvontaa, verkkosivujen esittelyä ja makeisten jakoa; osa kirjastoista toi passiivisemmin asiaa esille näytönsäästäjän, hiirimattojen ja muun oheismateriaalin avulla.

Lehdistön mielenkiinto saatiin paikoin herätettyä: Keskisuomalainen teki jutun JAMKin kampanjasta ja Laurean Keravan yksikkö pääsi Keski-Uudenmaan kanteen. SEAMK:in lehdistötiedote kampanjasta ei mennyt läpi, mutta kampanjaviikon  Vuoden asiakas -arvonta houkutteli lehdistön paikalle - ja niin myös Pohjanmaalla saatiin kampanjahahmo lehteen.


Mitä saatiin aikaan?

Kaikkien keväällä kampanjoineiden vastaajien vaikutelma oli hyvä. Karkit maistuivat niin asiakkaille kuin henkilökunnallekin ja hahmo herätti kummastusta ja mielenkiintoa. Kaikki keväällä kampanjoineet ilmoittivat jatkavansa vielä syksyllä, uusien opiskelijoiden saapuessa sekä yhdistävänsä kampanjasivujen käyttöä opetukseen. Syvällisempää vaikuttavuutta ei vielä kukaan osannut arvioida. Syksyllä lienee paikallaan tehdä tarkempi analyysi siitä, mitä saatiin aikaan.


Muutama neuvo syksyn kampanjaa varten:
- Tilaa materiaali ajoissa yhteistilauksena. Varmista toimituspäivä.
- Pyydä talon viestintäosastoa lähettämään lehdistötiedotetta. Käytä kampanjasivujen tiedotetta jos et tee itse.
- Tiedota ajoissa asiasta opiskelijoille ja henkilökunnalle.
- Yhdistä kampanjointiin muutakin kirjastotapahtumaa, kuten omia kyselyitä arvonnan yhteydessä tai Vuoden asiakkaan valintaa (SEAMK:in idea).
- Kampanjoi yhdessä opiskelijajärjestön kanssa (KYAMKin idea).

Minna Marjamaa

 

 

 




 Etusivu

 Artikkelit

 Lehdet

 Kirjoittajat

 Haku