Kreodi arkisto


 Etusivu

 Artikkelit

 Lehdet

 Kirjoittajat

 Haku



Kreodi  1 / 2008 

 Luettua


Saksittua 

  

Petri Niskanen: Business Bushido. Johtamisen seitsemän arvoa. Basam Books 2007
Jokainen meistä on johtaja. Jonkun vastuulla on suuri kansainvälinen organisaatio, toinen työskentelee yrityksessä tulosyksikön vastuutehtävissä, kolmas vastaa oman yhden miehen yrityksensä menestyksestä, neljäs pyörittää viiden hengen elämänrulettia kotona. Jonkun tehtävä yhteiskunnassa ei sisällä toisten johtamista, mutta hänelläkin on vastuullaan tärkeä tehtävä - johtaa omaa elämäänsä ja määrittää sille suunta tekemiensä ratkaisujen kautta. Meistä jokainen on oman elämänsä johtaja. Me itse teemme suurimman osan elämäämme koskevista päätöksistä. Myös päätös antaa ohjat jonkun toisen käsiin on oma ratkaisumme. Joskus se tapahtuu tietoisesti, joskus taas passiivisesti, niin ettemme edes huomaa sitä.

Arvoihin perustuva johtaminen. Omantunnon kysymys johtajalle. Kannustanko ihmisiä ympärilläni mielikuvituksen käyttöön ja luoviin ratkaisuihin, unohtamatta tiedon ja kokemuksen merkitystä päätöksenteossa? Perinteiden kunnioittaminen. Millaisena luulen alaiseni /työtoverini /perheenjäseneni minut muistavan? Moraalinen toiminta. Arvioinko itseäni ja tekojani samoilla periaatteilla kuin muita?

Bushido Gi - rehellisyys ja oikeudenmukaisuus. Kysynkö itseltäni päätöksiä tehdessäni, onko tämä oikeudenmukaista kaikkia osapuolia kohtaan?
Bushido Rei - säädyllinen käytös. Teenkö parhaani luodakseni rakentavaa ja avointa ilmapiiriä ympärilleni?
Bushido Yu - rohkeus. Mitä asioita muuttaisin elämässäni, jos ei tarvitsisi tuntea pelkoa?
Bushido Meiyo - kunnia. Mitä kunnioittamieni ihmisten ominaisuuksia arvostan?
Busiho Jin - myötätunto. Miten voin ohjata empaattisemmaksi sitä (työ)yhteisöni jäsentä, joka keskittyy liikaa toisten kritisoimiseen?
Bushido Makoto - vilpittömyys. Pystynkö aistimaan ystävissäni ja työtovereissani vilpittömyyden?
Bushido Chu - uskollisuus ja velvollisuudentunto. Olenko lojaali johtaja / työntekijä myös tilanteessa, jossa on tarjolla "helppo" ratkaisu ilman kiinnijäämisen vaaraa?

Ainoa pysyvä asia on muutos. Kuuluuko vahvuuksiini pohtia asioita myös toisen osapuolen kannalta? Muutos – pieni suuri askel. Avaanko mieluummin latua vai hiihtelenkö perässä? Ymmärrys lähtee oivalluksesta. Usein epävarmasta ajatuksesta, että ehkäpä minä pystyn tähän. Se kasvaa kokemusten myötä, niin riemukkaiden onnistumisten kuin karvaiden kompurointienkin. Kaksi askelta eteen, yksi taakse, kaksi eteen... Ymmärrys odottaa polun päässä. Ja uusia polkujahan riittää kuljettavaksi.


Juha Kettunen: The strategic evaluation of academic libraries, Library Hi Tech Vol. 25 No.3, 2007. pp.409-421
The approach is applied to describe and communicate the strategic plans of the consortium of the digital libraries of 29 Finnish universities of applied sciences and their strategic plan for the web service.
The consortium of libraries has defined its vision in the future as follows:
- The library is the dynamic interface between education and research.
- The library is an efficient and high-quality service point, a partner and developer in the library network, and a notable regional, national and international trend-setter for its subject areas.
What does the strategic plan of libraries provide for their customers? What is the funding of the implementation of strategic plans and are there any clearly articulated strategic objectives? What has to be done in the internal processes and structures and what are the strategic objectives? What learning is required in the libraries?
The values created for the students, personnel and the other users of libraries have not been described in detail in the strategic or action plans. These organisations seek efficient ways to produce high-quality output given by the limited financial resources.
The network strategic plans of libraries are relatively well balanced including reasonable strategic objectives in the perspectives of the balanced scorecard. The consortium and individual libraries have aligned their financial and human resources with the internal processes to achieve the desired objectives in the customer perspective. It can also be concluded that the majority of the contents of the strategic plans are in the internal processes perspective, which is the essence of the strategy. There is clearly a room for improvement in the description of the objectives in the customer and financial perspectives.
The libraries of the universities of applied sciences successfully adapt their strategies to the education policy and changing environment.

Kirsi Haanila, informaatikko, Laurean sisäinen postilista, helmikuu 2008; luvan kanssa ilahduttamaan myös Kreodin lukijoita:

Torstaina töissä.
Puhelin soi.
Mies kuiskaa kiihkeästi.
Tumma, kokenut mies.
Halusi - kirjaa.
Soitti kirjastosta. Siksi kuiskasi, ei ollut mikään huohottaja.
Nostin katseen näytöstä omien hyllyjen väliin, ettei tuo vaan velmuilisi jossain meillä.
Ei, oli muualla, oli uuden edellä, ei ollut meillä kirjaa mitä halusi.
Lupasin hankkia tulossa olevan uudistetun painoksen ja varata hänelle.
Oli tyytyväinen.

Keskiviikkona tiskissä.
Puhelin soi.
Reipas nuori mies esittelee itsensä ja latelee täydellisesti puolimetriä pitkän englanninkielisen kirjan nimen ja tekijän nimen yksöis-kaksoisveevihjeineen kaupan päälle.
Meillä pitäisi olla hyllyssä.
Pyydän toistamaan saman  h i t a a m m i n.
Asiakas neuvomaan, että löytyy helpoiten, kun jätän tekijähaussa sukunimestä
etuliitteen pois. Niin tosiaan löytyikin. Loistava vihje!!
Minäkin pääsin sitten ammatti-ihmisenä neuvomaan mistä kirjasto toimipisteessä löytyy (osoitteen oli jo itse selvittänyt).
Lähti saman tien toisesta toimipisteestä tulemaan.
Löysi perille.

Saksitut koonneet Kirsti Karttunen ja Minna Marjamaa

 

 

 




 Etusivu

 Artikkelit

 Lehdet

 Kirjoittajat

 Haku