Kreodi arkisto


 Etusivu

 Artikkelit

 Lehdet

 Kirjoittajat

 Haku



Kreodi  1 / 2008 

 Artikkelit


Informationssökning som en del av sluttentamen för barnmorskestuderande på Arcada 

Sonja Hortling
Pirjo Väyrynen

  

Utgångspunkten för följande artikel är en poster presenterad vid EAHIL (European Association for Health Information and Libraries) workshop i Krakow, Polen 12-15.9.2007.


Målsättning

Barnmorskorna studerar 4,5 år vid yrkeshögskolan Arcada. Målet för studierna är att uppfylla de krav som yrkeslivet ställer på blivande barnmorskor. Arbetslivet behöver förutom gott yrkeskunnande också kunskaper att följa med utvecklingen inom yrket.
Barnmorskan bör kunna hitta, analysera kritiskt och kvalitativt bearbeta aktuella högklassiga forskningsresultat inom sitt yrkesområde samt kunna tillämpa dem i det praktiska barnmorskearbetet.
För att uppnå dessa mål bör studenten ha starkt teoretiskt kunnande och hon bör behärska fackterminologin, kunna kombinera kunskapen och utföra en mångsidig och fördjupad informationssökning i de för yrket viktiga databaserna.

Tentamensuppgiften

Vid tidigare tillfällen har studenterna läst årgångar av facklitteratur för barnmorskor och sedan tenterat vad de läst.
För att ersätta traditionella tentamina har läraren i barnmorskearbete på Arcada tillsammans med informatikern utvecklat en teoretisk slutexamen som baserar sig på informationssökning. Detta motsvarar enligt oss bättre de krav yrkeslivet ställer på barnmorskor. Det viktigaste och svåraste vid planeringen av sluttentamen är att finna tentamensuppgifter som uppfyller både lärarens och informatikerns krav.
Lärarens krav är att uppgiften bör visa studentens yrkeskunskap samt vara tillräckligt omfattande, aktuell och kunna tillämpas i vårdverkligheten. Det funna materialet bör bestå av kvalitativt högklassiga forskningsartiklar.
Informatikerns krav är att studenten uppvisar sin färdighet i att kunna utföra mångsidig informationssökning i olika relevanta databaser och kunna utnyttja deras specialegenskaper. Studenten bör också kunna hitta fulltextartiklar som hon kan bearbeta under tentamenstillfället.

Förberedelse för tentamen

Under studietiden har studenten fått övning i informationssökning samt i att analysera artiklar genom uppgifter på olika kurser.
Före tentamenstillfället deltar studenten i en lektion där hon utför en modellsökning under ledning av informatikern. Studenten får en skriftlig modellsökning och anvisningar hur hon besvarar tentamensuppgiften. Detta material får hon ha med sig vid tentamenstillfället.
Studenten har också tillgång till individuell handledning före examenstillfället.


Tentamen

Tentamen utförs i dataklass och tentamenstillfället räcker tre timmar.
I tentamenssvaret skall sökprofilerna framgå, samt en beskrivning av hur och i vilka databaser informationsökningen har utförts och enligt vilka kriterier studenten har valt artiklarna. Studenten gör en syntes av de forskningar hon valt och ger sitt eget förslag till hur resultatet enligt henne kunde tillämpas i det praktiska barnmorskearbetet.
Tentamenssvaret skickas via e-post till läraren.

Utvärdering

Utvärderingen baserar sig på hur bra studenten har analyserat och bearbetat materialet samt hur väl informationssökningen har utförts.

Feedback

Studenterna hade också möjlighet att ge feedback på tentamen. Alla studenter som svarade på förfrågan upplevde denna form av tentamen som intressant och meningsfull men arbetskrävande. Alla använde fulla tre timmar, men tyckte att tiden var för kort för att kunna fördjupa sig i uppgiften.
Tentamensresultaten kunde visa studentens yrkeskunskap genom att studenten hade förmåga att reflektera över svaren och vårdverkligheten. Tentamen väckte behovet att utföra informationssökningar och att integrera aktuella forskningar i sitt dagliga arbete.

Sonja Hortling, informatiker
Pirjo Väyrynen, lektor i barnmorskearbete

 

 

 




 Etusivu

 Artikkelit

 Lehdet

 Kirjoittajat

 Haku