Nelli-portaali (National Electronic Library Interface) on kansallinen tiedonhakujärjestelmä, jolla haun voi kohdistaa useisiin eri tietokantoihin. Nelli toteutetaan Kansalliskirjaston ja kotimaisten kirjastosektoreiden yhteisenä tiedonhakua helpottavana ja parantavana hankkeena. Eri kirjastosektorit ovat lähteneet mukaan Nelli-hankkeeseen erilaisilla aikatauluilla. Yliopistokirjastot lähtivät mukaan ensimmäisinä ja siirtyivät Nellin tuotantokäyttöön vuonna 2004. AMKIT-konsortio sekä yleiset kirjastot seurasivat melko pian perässä.
Nellin käyttöönottovaiheen helpottamiseksi ja FinELibin asiakaspalvelun parantamiseksi Kansalliskirjastossa käynnistettiin elokuussa 2004 FinELibin asiakaskunnan segmentointihanke. Sitä varten koottiin projektiryhmä, jossa oli edustajat eri asiakassektoreilta. Konsulttina toimi HAUS kehittämiskeskus Oy.
Asiakaskunnan rakennetta tarkasteltiin segmentointimenetelmän avulla. Hankkeen aikana analysoitiin nykyistä asiakaskuntaa eri näkökulmista - oletuksena että eri asiakassektorit ovat keskenään varsin erilaisia ja sektorien sisällä voi olla ryhmiä, joiden rakenne ja palvelutarpeet poikkeavat selvästi toisistaan.
Ryhmä päätyi säilyttämään nykyisen sektorijaon ja määritteli sektoreiden ominaispiirteitä. Lisäksi päätettiin kehittää FinELibin strategisia kumppanuuksia. Kumppanuuksien tavoitteina on molemminpuolinen hyöty, tuottaa lisäarvoa koko konsortiolle ja lisätä kirjastopalveluiden yhteiskunnallista vaikuttavuutta.
Strategisten kumppanuuksien valinta toteutettiin valitsemalla jokaiselta kirjastosektorilta ainakin yksi kumppani, jonka kanssa Nelli-hanketta työstetään käytännön tasolla kohti yhteisiä päämääriä.
Strategisiksi kumppaneiksi valikoituivat Helsingin yliopiston kirjasto, Helsingin ammattikorkeakoulu Stadia sekä Pohjanportti yleisten kirjastojen puolelta. Valinta perustui jo olemassa oleviin toimiviin yhteistyösuhteisiin sekä osittain myös maantieteelliseen läheisyyteen. Pohjanportin kumppanuudessa keskitytään alueportaaleille ominaisiin haasteisiin, Helsingin yliopiston kanssa kehitetään Nellin käyttöliittymää sopivaksi erityyppisille päätelaitteille ja Stadian kanssa testataan muun muassa eri kirjastosovellusten (Armas, Nelli ja Doria) yhteistoiminallisuutta.
Strateginen kumppanuus- korulauseita vai täyttä totta ja työtä?
Strateginen kumppanuus on vaativa asia ja edellyttää siihen pyrkiviltä organisaatioilta ja ennen kaikkea tietysti henkilöstöltä kypsyyttä, avarakatseisuutta ja aktiivisuutta. Esimerkiksi Ståhlen ja Laennon (2000) mukaan strategisella kumppanuussuhteella pyritään ensisijaisesti tietopääoman yhdistämiseen siten, että molemmat kumppanit saavuttavat merkittävää strategista etua itselleen. Kumppanuus edellyttää syvällistä tietopääoman paljastamista tai sen strategisesti merkittävän osan luovuttamista yhteiseen käyttöön. Kenties merkittävin tekijä toimivan strategisen kumppanuuden aikaansaamiseksi on kuitenkin luottamus.
Kumppaneiden pitää luottaa toisiinsa ja uskoa siihen, että molemmat osapuolet toimivat yhteisen hyödyn nimissä.
Itse asiassa näin määritellen kaikki Nelli-projektiin osallistuvat kirjastot ovat toistensa strategisia kumppaneita, osallistuuhan esimerkiksi Nellin hakuparsereiden tekemiseen lukuisia kirjastoja ja ne antavat työnsä hedelmät muiden kirjastojen käyttöön. Ja Nellillä kirjastopalvelut toivovat saavuttavansa jotain etua suhteessa muihin palveluihin, kuten Googleen.
Mutta mitä tuo hienolta kuulostava strateginen kumppanuus sitten käytännön tasolla kumppaneiden työssä on tarkoittanut? Helsingin ammattikorkeakoulun Stadian ja Kansalliskirjaston kumppanuus on merkinnyt työskentelyä yhteisen päämäärän eteen, on pyritty yhdessä ratkaisemaan esimerkiksi portaaliohjelmisto MetaLibin ja SFX-linkityspalvelun kanssa eteen tulleita ongelmia. Kumppanuudessa voidaan mennä jopa niin pitkälle, että uuden palvelun markkinointia tehdään yhdessä. Näin aiotaan tehdä Stadiassa, jonka Nelli-avajaisiin Kansalliskirjaston Nelli-toimisto osallistuu. Tästäkin toivotaan saavutettavan yhteistä hyvää : Stadia saa markkinointiapua ja Kansalliskirjasto suoraa palautetta asiakkailta uudesta palvelusta.
Strateginen kumppanuus on kuitenkin vasta alkutaipaleella. Nähtäväksi jää, mitä kaikkea vielä keksimme ja saamme yhdessä aikaan. Uskomme kumppanuuden joka tapauksessa hyödyttävän koko kirjastokenttää.
Nina Hyvönen, johtava informaatikko Helsingin ammattikorkeakoulu Stadia
Ari Rouvari, pääsuunnittelija FinELib, Kansallisen elektronisen kirjaston palvelut
|