Virtuaaliammattikorkeakoulun sisällöntuotantohanke vuosille 2004 - 2006 on käynnistymässä. Osa hankkeen rahoituksesta on Etelä-Suomen lääninhallituksen myöntämää ESR-rahoitusta ja loput ammattikorkeakoulujen omarahoitusosuutta. Hankkeessa valmistuva materiaali tulee kaikkien ammattikorkeakoulujen avoimeen käyttöön.
Sisältöjä kehitetään eri aihealueiden ympärille syntyneissä tuotantorenkaissa, joissa on edustajia useista ammattikorkeakouluista. Noin 40 tuotantorengasta on parhaillaan käynnistämässä toimintaansa. Tavoitteena on tehdä runsas 400 opintoviikkoa oppimisaihioita.
Oppimisaihioperiaate korvaa aiemman opintojaksopohjaisen sisällöntuotannon. Laajojen kokonaisuuksien sijaan pyritään laatimaan aihioita, jotka ovat mahdollisimman monipuolisesti kytkettävissä eri alojen opetukseen, oppimistilanteisiin.
Oppimisaihiolle ei ole yhtä yleistä määritelmää. Pasi Silanderin (2003) mukaan oppimisaihio on yksittäinen ja kompakti (pieni) multimedia- tai hypermediapohjainen "oppimateriaalipalanen", jota voidaan käyttää oppimisprosesseissa ja -prosessien eri vaiheissa. Kuvio 1. havainnollistaa oppimisaihioiden roolia osana oppimisprosessia.
Kuvio 1. Oppimisprosessikuvaaja (Koli & Silander 2002).
Käytännön toteutuksiin tutustuminen helpottaa oppimisaihioidean hahmottamista. Hyvä esimerkki on Opetushallituksen laatima interaktiivinen ohjelma Terveellinen ateria (http://www.edu.fi/oppimateriaalit/terveellinenateria/), jonka avulla opiskelija voi koota ravitsemussuositusten mukaisen lounaan. Ohjelmaa voidaan hyödyntää mm. ravitsemus- ja terveysalan opinnoissa.
Virtuaaliammattikorkeakoulun sivuille laaditut aihiomallit havainnollistavat kahvinkeittoesimerkin avulla erilaisten oppimisaihioiden luonnetta ja käyttömahdollisuuksia:
1. Interaktiivinen kuva - http://www.tpu.fi/~raumar/interaktiivinen_kuva.html 2. Visualisointi - http://www.tpu.fi/~raumar/kahvinheitin.html 3. Prosessin vaiheiden kuvaus - http://www.tpu.fi/~raumar/prosessi.html 4. Interaktiivinen simulaatio - http://www.tpu.fi/~raumar/simulaatio.html 5. Analogia / moniesitys 6. Kontekstin luonti - http://www.tpu.fi/~raumar/kahvinjuonti.html 7. Oppimisen työkalu - http://www.tpu.fi/~raumar/kasitekartta.html 8. Tehtävä - http://www.tpu.fi/~raumar/kahvivisa.html 9. Tietosisältö / Autenttinen materiaali - http://www.paulig.fi/
Tiedonhankinnan tuotantorengas
Tiedonhankinta on yksi uuden sisällöntuotantokauden renkaista. Tiedonhankinnan verkko-opetusmateriaalin yhteissuunnittelu käynnistyi jo vuosituhannen vaihteessa, jolloin neljä ammattikorkeakoulukirjastoa (DIAK, HAMK, OAMK ja SAMK) laati ensimmäisen projektisuunnitelman tiedonhankinnan verkkomateriaalin kehittämisestä. Suunnitelmaa on vuosien varrella uudistettu ja toimijoita on tullut lisää. Nyt käynnistyvässä hankkeessa on edustajia yhdeksästä ammattikorkeakoulukirjastosta. Edellä mainittujen neljän lisäksi mukana ovat Haaga Instituutin AMK, Helia, JAMK, Stadia ja TurkuAMK.
Renkaan tavoitteena on tuottaa materiaalia tiedonhankinnan perusteiden opetukseen. Kaikkiaan hankkeessa tuotetaan 15 oppimisaihiota, mikä vastaa laskennallisesti kolmea opintoviikkoa. Kevään 2004 aikana rengas on laatinut alustavia käsikirjoituksia. Kesän ja syksyn aikana niistä valikoidaan oppimisaihioideoita demoversioiden pohjiksi. Virtuaaliammattikorkeakoulu valitsee parhaat demoversiot, joista multimediaosaajat tekevät mahdollisimman toimivia oppimisaihioita.
Mahdollisuuksia ja haasteita:
Oppimisaihioajattelu
Verkko-opetusmateriaalin tuottaminen oppimisaihioperiaatteella edellyttää tiedonhankintaprosessin pilkkomista pieniksi, merkityksellisiksi osiksi. Tämä tuo aiemmasta poikkeavan näkökulman tiedonhankinnan opetukseen. Työstettävien oppimisaihioiden on oltava mahdollisimman monipuolisia ja helppokäyttöisiä, jotta ne voidaan joustavasti liittää kirjastojen ja muiden ammattikorkeakouluasiantuntijoiden opetukseen. Tiedonhankinnan oppimisaihio voi olla esimerkiksi Boolen operaattoreiden toimintaperiaatteen esittely Flash-animaation avulla tai www-kysymyspatteristo tiedonhankintataitojen itsearviointiin.
Amk-kirjastojen rajat ylittävä yhteistyö
Oppimisaihioita kehitetään eri puolilla Suomea kirjastoammattilaisten verkostossa. Pääosa yhteistyöstä ja kommunikoinnista käydään verkossa, jonka tehokas käyttö materiaalin suunnittelussa ja toteutuksessa edellyttää uusien työtapojen omaksumista ja ammattikorkeakoulukirjastojen rajat ylittävää yhteistyötä.
Tiedonhankinnan yleinen vs. alakohtainen luonne
Renkaan alkuperäisenä tavoitteena oli tiedonhankinnan yleisen osuuden lisäksi tehdä materiaalia alakohtaisiin kokonaisuuksiin (liiketalous, sosiaali- ja terveysala, tekniikka ja liikenne). Resurssit riittävät tässä hankkeessa yleisen osan työstämiseen. Käsikirjoitusvaihe on osoittanut, miten haasteellista on tuottaa tiedonhankinnan opetussisältöjä irrallaan alakohtaisista sisällöistä, ts. on vaikea laatia esimerkkejä, jotka motivoisivat tasapuolisesti eri alan opiskelijoita. Alakohtaisuuden lisääminen yleisiin aihioihin jääkin tiedonhankinnan opettajien vastuulle, kun he käyttävät renkaassa tehtyjä aihioita osana opetustaan.
Kirjastojen osaaminen osana verkko-opetuksen kehittämisestä
Oppimisaihioajattelu korostaa kirjastoammatillisen osaamisen merkitystä verkko-opetuksen kehittämisessä. Aihioiden löytyvyys ja uudelleenkäyttö edellyttävät paitsi teknisiä ratkaisuja tietokantojen muodossa myös metadata- ja sisällönkuvailukysymysten ratkaisemista. Oppimisaihioiden määrä on vielä rajallinen. Jos kaikki Virtuaaliammattikorkeakoulun sisällöntuotantohankkeeseen suunnitellut 440 opintoviikkoa toteutuvat, oppimisaihioita on vuoden 2006 lopussa jo 2200. Kirjastoammattilaisia tarvitaan myös elektronisten aineistojen integroimiseksi verkko-opetussisältöihin. Virtuaaliammattikorkeakoulun ohjeistuksen mukaan kussakin käynnistyvässä sisällöntuotantorenkaassa on informaatikko tiedonhaun asiantuntijana.
Kaisa Rissanen, HAMK
|