AMKIT-konsortio päätti lokakuussa yleiskokouksessaan, että vuoden 2004 maaliskuussa ammattikorkeakoulukirjastoissa tehdään yhteinen web-pohjainen asiakastyytyväisyyskysely laatutyöryhmän laatimalla kyselylomakkeella.
Amkit-konsortion laatutyöryhmä pyysi joulukuussa tarjoukset ASP-palveluna vuokrattavista kyselyohjelmista. Tarjoukset pyydettiin kahdeksalta toimittajalta, joista seuraavat seitsemän lähettivät tarjouksen annetun määräajan sisällä: Eduix, Kipala, Optimix, Pikatutkija, SPSS, Webropol ja Zef.
Laatutyöryhmä arvioi kyselyohjelmat sen mukaisesti, miten hyvin ne mahdollistavat asiakastyytyväisyyskyselyn toteuttamisen työryhmän suunnittelemalla tavalla, koko amkit-konsortion laajuudessa sekä yleiskokouksessa sovitun kustannusarvion ja aikataulun rajoissa.
Vertailun mukaan IT Visionin Optimix-tarjous oli edullisin ja AMKIT-konsortion tarpeiden kannalta ominaisuuksiltaan monipuolisin kyselyohjelma, joten laatutyöryhmä päätti valita sen asiakastyytyväisyyskyselyn tekniseksi toteuttamisvälineeksi.
Kysely toteutetaan seuraavasti:
- IT-vision muokkaa kyselyn suomen-, ruotsin- ja englanninkieliset versiot web-lomakkeiksi ja sijoittaa ne Optimix-palvelimelleen.
- AMK-kirjastot linkittivät kyselylomakkeet www-sivuilleen url:ällä, joka identifioi vastaajan tietyn ammattikorkeakoulun edustajaksi.
- Kukin amk-kirjasto ohjaa asiakkaansa vastaamaan web-kyselyyn tiedottamalla asiakastyytyväisyyskyselystä esimerkiksi sähköpostitse, ilmoitustauluilla tai muita paikallisia kanavia käyttäen. Vaihtoehtoisesti kirjastot voivat lähettää amk-asiakkailleen sähköpostitse vastauspyynnön, jossa on suora linkki kyselyyn.
- Kysely avataan vastaajille 1.3.2004 ja vastausaika umpeutuu 31.3.2004
- Vastaukset menevät IT-Visionin Optimix-palvelimella sijaitsevaan tietokantaan. Vastausajan umpeuduttua kerätystä datasta kukin kirjasto saa tulkittavakseen analyysit oman ammattikorkeakoulunsa osalta ja voi verrata niitä muiden ammattikorkeakoulujen keskiarvoihin.
- Kyselyn tuloksista julkaistaan vuoden 2004 aikana loppuraportti, jossa on kuvattu kyselyprojektin kulku ja keskeiset tulokset.
Amkien yhdyshenkilöille järjestetään Tampereella PIRAMKissa maaliskuun loppupuolella koulutustilaisuus, jossa Optimixin asiantuntija opastaa kyselyn tulosten avaamisessa.
Laatutyöryhmän puolesta
Jari Tyrväinen Tietopalvelupäällikkö Pirkanmaan ammattikorkeakoulu Kuntokatu 4 33520 Tampere Finland Tel: +358 3 245 2365, gsm +358 50 568 5365 sähköposti: jari.tyrvainen@piramk.fi
|