Valmistun nyt keväällä 1999 tradenomiksi Kemi-Tornion ammattikorkeakoulusta tietojenkäsittelyn koulutusohjelmasta. Opintoihin kuuluvan työharjoittelun suoritin Kemi-Tornion ammattikorkeakoulun kirjasto- ja tietopalvelussa noin kaksi vuotta sitten. Tehtäväni oli ylläpitää kirjaston sekä koko amk:n yhteisiä www-sivuja. Työharjoittelun jälkeen sain jäädä ylläpitämään www-sivuja osa-aikaisena työntekijänä, ja työtehtäviini lisättiin myös amk:n julkaisusarjaan hyväksyttyjen julkaisujen sivun taitto. Oltuani noin vuoden osa-aikaisena aloitin kokopäiväisenä kirjaston atk-tukihenkilönä. Teen edelleen sekä www-sivuja että julkaisujen taittoa - muun ajan pidän pystyssä muutamaa kymmentä työasemaa, paria palvelinta sekä niiden ympärillä olevaa verkkoliikennettä.
Kemi-Tornion ammattikorkeakouluun kuuluu viisi kirjastoyksikköä sekä rehtorin toimiston yhteydessä oleva Kemin oppimiskeskus, joka on minun toimipaikkani. Myös Tornion toimipisteen kirjastoyksikkö on muodoltaan oppimiskeskus eli opiskelijoille on muiden kirjastopalvelujen ohella järjestetty mahdollisuus itsenäiseen työskentelyyn ja tiedonhakuun 11 työasemalla. Kemin oppimiskeskuksessa työasemia on 10, mutta neljä uutta konetta jo odottelee sähkömiestä saapuvaksi, jotta saisivat virtaa sisuksiinsa! Muissa kirjastoyksiköissä opiskelijoilla on käytettävissään yhteensä 33 työasemaa. Kirjastohenkilökunnan käytössä työasemia on kaikkiaan 15. Melkein kaikissa kirjastoyksiköissä välitön atk-tuki saadaan yksiköiden omilta atk-tukihenkilöiltä, mutta toisinaan käyn antamassa heille "ruuhka-apua" kirjastojen osalta.
Suuri osa kirjaston tietokannoista on palvelimilla, joilta ne ovat henkilökunnan ja opiskelijoiden käytössä. Minun hallinnassani on yksi CD-ROM-palvelin ja yksi NT-palvelin. Osa tietokannoista, lähinnä terveysalan tietokannat, on sijoitettu terveysalan yksikköön. Niiden toiminnasta verkossa vastaa terveysalan koulutusyksikön oma atk-tukihenkilö.
Tyypillinen päivä?
Melkein jokaiseen päivään kuuluu jonkin verran www-sivujen päivitystä. Kirjastolaiset ovat ahkeria ilmoittelemaan poikkeavista aukioloajoista, tapahtumista ym. myös www-sivujen kautta, ja informaatikolla tuntuu aina olevan uusia linkkejä takataskussaan. No, ei kirjastoissa tietenkään ihan niin vilkasta ole, että joka päivälle riittäisi uusia ilmoituksia, mutta koska päivitän myös amk:n pääsivuja ja toimin amk:n www-työryhmän puheenjohtajana, webbityötä riittää. Amk:n jokaisella yksiköllä on omat www-sivunsa ja niillä omat ylläpitäjät. WWW-työryhmään kuuluu jokaisen yksikön www-vastaavat ja työryhmän tehtävänä on koordinoida amk:n www-sivuja yhtenäisenä kokonaisuutena. Kokoonnumme kerran kuukaudessa purkamaan www-sivuista saatua palautetta, jonka pohjalta pyrimme kehittämään sivuja mahdollisimman hyvin ensisijaisesti opiskelijoita palveleviksi.
Hyvin usein päiväohjelmaan kuuluu myös henkilökunnan ja opiskelijoiden opastaminen ohjelmien käytössä. Onkin ollut mielenkiintoista huomata, miten opiskelijat pitävät itsestään selvänä, että ongelmatilanteessa apu löytyy yhtä läheltä kuin on lähin työntekijä eli "iso ihminen". Minä olen atk-tukihenkilö ja oppimiskeskuksen muut työntekijät ovat kirjastotyöntekijöitä, mutta meihin suhtaudutaan kuin opettajiin, jotka tarvittaessa neuvovat pahan paikan yli. Jotenkin sellaisen luottamuksen edessä haluaakin tehdä parhaansa, vaikka ei välttämättä olisikaan valmiita ratkaisuja välittömästi tarjottavana. Joskus on käynytkin niin, että olemme pulassa olevan opiskelijan kanssa lyöneet viisaat päämme yhteen ja löytäneet ratkaisun yhteisvoimin.
Tietokantojen päivitykset aiheuttavat jonkin verran säpinää tullessaan. Ja säpinöitä on lähes yhtä monenlaisia kuin on tietokantojakin. Toisinaan tietokannan selaukseen tarvittavia ohjelmia uudistetaan päivitysten yhteydessä, jolloin päivitetyn tietokannan käyttöönotto vaatii myös ohjelman uudelleenasennuksen työasemilla. Aina kun työasemilla on tehtävä toimenpiteitä, päivitysten käyttöönotoista on tehtävä käyttäjille ja yksiköiden atk-tukihenkilöille ohjeistus. Joissakin tapauksissa päivitys voidaan tehdä kokonaan palvelimen päässä, jolloin käyttäjien työrauha ei häiriinny uusien asennusten vuoksi.
Uusia tietokoneita hankitaan koko ajan lisää ja vanhoja tietokoneita vaihdetaan hiljalleen uudempiin - sekä opiskelijoille että henkilökunnalle. Varsinkin viime talvi oli varsin hikinen (kirjaimellisesti), kun työhuoneessani oli muutaman viikon ajan monta konetta samanaikaisesti asennettavana. Lämmintä riitti, kun pienessä huoneessa hurisi yhtäaikaa viisikin konetta. Työhuonekaverini ansaitsee hatun noston, kun ei kertaakaan asiasta nurissut, vaan suhtautui asiaan hyväntahtoisella huumorilla. Paitsi, että. seuraavan työpaikkakokouksen esityslistassa on tosin yhtenä asiana meidän huoneemme ilmastointiongelma.;-)
Konepuolen vastapainona työhöni kuuluu www-sivujen ylläpidon ja julkaisujen sivun taiton lisäksi myös kirjaston esitteiden, lomakkeiden yms. ulkonäön suunnittelua ja toteutusta. Olen myös mukana suunnittelemassa koko amk:n intranet-extranet -kuviota, jossa kirjastonkin tarjoamilla palveluilla on merkittävä osa. Tällä hetkellä on työn alla muutamien tietokantojen suunnittelua ja alun verran jo toteutustakin. Toteuttamisessa on käytetty ja käytetään apuna työharjoittelijoita. Esimerkiksi opinnäytetyötietokanta ja siihen liittyvät käyttöliittymät valmistuvat piakkoin.
Työ opettaa
Kun aloitin työharjoittelun, en ollut paljoakaan käyttänyt ammattikorkeakoulun kirjaston palveluja hyväkseni. Kirjaston tietokannoista en ollut kuullutkaan ja hädin tuskin osasin edes surffata Internetissä tiedon perässä. Aikuisopiskelijoilta tosin odotetaankin hyvin oma-aloitteista ja itsenäistä opiskelua, mutta edes pieni vihje esim. kirjaston www-sivujen tarjonnasta olisi ollut kullanarvoinen. Työharjoitteluaikana saamistani tiedoista olikin kovasti hyötyä loppuajan opiskelulleni. Ja muistin myös aina sopivalla hetkellä mainostaa luokkatovereillenikin kirjaston tietokantoja ja varsinkin www-sivuja. Tietenkin tunsin jo itsekin tiettyä ylpeyttä sivujen tarjonnasta, koska olin päässyt jättämään niihin omankin käden jälkeni.
Työssäni amk:n www-sivuista kokonaisuutena on tullut jokapäiväinen apuväline. Esimerkiksi henkilökunnan yhteystiedot etsin aina webistä. Laitehankintoja tehdessäni saatan haluta lukea tietokonelehdissä olleita arvosteluja ja artikkeleita eri merkkivaihtoehdoista. Yleensä käytän ensin Aleksia artikkeleiden etsimiseen, ja sen jälkeen tarkistan kirjaston www-sivuilla olevasta lehtiluettelosta, tulevatko artikkelit sisältävät lehdet oppimiskeskukseen vai johonkin toiseen kirjastoyksikköön.
Olenhan toki oppinut paljon muutakin työskennellessäni atk-tukihenkilönä. Kaikki koulun opetukset ovat muuttuneet teoriatiedosta konkreettisiksi asioiksi. Mutta erityisesti minua ilahduttaa se, että olen oppinut hyödyntämään eri tietolähteiden ja varsinkin Internetin hurjaa tietomäärää niin harrastuksissa, opiskelussa ja työssä. Työssänikin juuri www-sivujen tekeminen on noussut tietynlaisen lempilapsen asemaan.
Elina Kangas, atk-tukihenkilö, Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu, elina.kangas@tokem.fi
|