Näytöllämme on luettavana Kreodi 1/2003. Olemme puhaltaneet tulen hiipuvaan hiillokseen. Kiitos toimituskunnalle ja viestintätyöryhmälle.
Kuluva vuosi on ollut tapahtumien vuosi, sillä olemme olleet aktiivisesti mukana kansallisen kirjastoverkon toiminnassa. Voyager-projektin ohella yhtenä merkittävimpänä saavutuksena pidän valmisteilla olevaan uuteen tekijänoikeuslakiin ja asetukseen vaikuttamisen. Onhan asetusesityksen 2 §:ssä nyt tunnustettu ammattikorkeakoulukirjastot.
Kansalliskirjasto on herättänyt keskustelua, kun sen toimintaa pohtivan työryhmän muistio valmistui vuoden alkupuolella. Kansalliskirjaston toimialan laajentamiseen pyritään määrätietoisesti. Periaatteista keskustellaan ja sovitaan yhdessä. Opetusministeri Tuula Haataisen syksyllä asettaman seurantaryhmän on saatava konkreettiset esitykset rahoituksesta ja palveluista valmiiksi vuoden 2005 loppuun mennessä. Olemme saaneet edustajamme tähän seurantaryhmään. Ammattikorkeakouluja edustavat Arcadan rehtori ja AMKIT-konsortion johtoryhmän puheenjohtaja. Työ on alkanut. "KK2005" on valittu seurantaryhmän nimeksi. Tämä "KK2005"- käsite tulee siten tutuksi meille kaikille tulevana vuonna. Parhaillaan valmistellaan helmikuussa olevaan tapaamiseen työpaperia Kansalliskirjaston nykyi-sistä palveluista kirjastoverkolle ja palvelusopimuksista.
Loppusuoralla alkaa olla myös Voyager-projekti, kun viimeinen aalto on nyt siir-tymässä tuotantoon - uuden oppimamme käsitteistön mukaisesti. Yksi yhteisistä tavoitteistamme, Voyager, lipuu kohti laituria kuitenkin samalla valmistautuen uusiin haasteisiin. Projekti jatkuu vielä nykyisellä opetusministeriön tuella ensi kesäkuun loppuun.
Vuoden yhteisiä teemoja ovat olleet myös virtuaalistrategian toimeenpanoesitys, amk-strategian päivittäminen, yhteistilastoinnin kehittäminen, amk-kirjastojen omaan itsearviointiin suunnattu laatutyökalun kehittäminen ja testaus. Näin yhteistoiminnassa vaikutamme ammattikorkeakoulun kirjastoverkon kehittämiseen ja tehtäviin. Tämän osoitti muun muassa viiden ammattikorkeakoulukirjaston osallistuminen kansainväliseen FinELib-arviointiin. Arviointiryhmä piti tärkeänä , että opettajat hyödyntäisivät enemmän elektronisia aineistoja, ja olisivat yhteistyössä kirjastojensa kanssa. Arviointi pitää myös kirjastoja keskeisinä uuden oppimiskulttuurin luojina. On hyvä linjata paikallisen ammattikorkeakoulun kirjastostrategiaa ja toimintaa, kun meillä on nähty ja sovittu kansallisella tasolla yhteinen päämäärä.
Aihetta tyytyväisyyteen antavat myös käydyt rahoitusneuvottelut opetusministeriön kanssa, sillä ne ovat sujuneet hyvässä hengessä. Tällä OPM:n tuella AMK-kirjastot ovat varmistaneet kuuluvansa kiinteäksi osaksi ammattikorkeakouluopetusta. - Tästä meidän on hyvä jatkaa vuodelle 2004!
Sirkku Blinnikka
|