Kreodi arkisto


 Etusivu

 Artikkelit

 Lehdet

 Kirjoittajat

 Haku



Kreodi  1 / 1999 

 Artikkelit


Ammattikorkeakoulun kirjaston toiminnan arviointi ja mittaaminen - ammattikorkeakoulukirjaston arviointimallin kehittäminen 

Jorma Niemitalo

  

Otsikon mukainen projekti on käynnistetty syksyllä 1998. Mukana projektissa ovat Kemi-Tornion, Kouvolan ja Oulun seudun ammattikorkeakoulut.

Projektin tavoitteena on kehittää ja kokeilla ammattikorkeakoulujen kirjastoille sopivaa arviointimallia, mittareita ja sopivia arviointitekniikoita. Lähtökohta on oppimisyhteisön toiminta ja kirjaston osuus siinä.

Aikataulusuunnitelma: Syksyllä 1998 päätettiin lähtökohdat ja näkökulmat sekä valittiin arviointikohteet sekä suunniteltiin tiedonkeruuta. Keväällä 1999 on tarkoitus toteuttaa aineistonkeruu ja (osa)raportti kokeilusta. Keväällä 1999 laaditaan esitys tilastoaineistosta ammattikorkeakoulu-kirjastojen www-sivuille. Toteutuksessa hyödynnetään Kirjasto- ja tietopalvelun koulutusohjelman projektiopintoihin kuuluvia harjoitustöitä tekeviä opiskelijoita ja opinnäytetöiden tekoa ammattikorkeakoulun kirjasto- ja tietopalvelun koulutusohjelmassa. Opiskelijatyöt toteutuvat aikaisintaan loppukeväällä 1999.

Mistä tunnusluvut ja/tai mittarit?

Erilaisia tunnuslukutyökaluja on tarjolla hyvin monenlaisia, mutta niitä tulee muokata omia tarpeita vastaaviksi. Malleja löytyy mm. seuraavista hankkeista:

Kirjasto- ja tietopalvelutoimintojen arviointiperusteet: Kirjastot ja laatu -hanke / Efektia, 1998
The effective academic library : a framework for evaluating the performance of UK academic libraries / by the Joint funding councils' ad-hoc group on performance indicators for libraries. Bristol, 1995
Measuring quality : international guidelines for performancemeasurement in academic libraries IFLA, 1996.
Mahdollisia tiedonkeruumenetelmiä ovat:
asiakkaille suunnattu kysely
asiakkaiden haastattelut: ryhmä haastattelu, yksilö haastattelu, kirjastojen tilastoaineisto
otannat
asiakaspalautteet.
Ammattikorkeakoulukirjastoissa on muutamia erityispiirteitä, jotka pitäisi ottaa mittaamisessakin huomioon. Usein kirjaston organisaatio on uusi tai vasta muotoutumassa. On paljon pieniä kirjastoyksiköitä ja siitä syystä runsaasti sooloammattilaisia. Tilastointi on usein vasta alullaan. Syntynyt kolmas kirjastoverkko on kuitenkin mahdollistanut sen, että uusia toimintatapoja voidaan omaksua.

Kirjastojen toiminnan mittaamisen ja arvioinnin kaikista vaikein osa on osoittaa kirjaston toiminnan hyödyt oppimistapahtumassa. Onnistuessaan projekti voisi tuoda uutta tietoa kirjaston toimivuudesta ja siten voitaisiin kehittää mallia ammattikorkeakoulukirjastojen arviointiin.

*****



Jorma Niemitalo, opettaja, Oulun seudun ammattikorkeakoulu, jorma.niemitalo@oamk.fi 

 

 




 Etusivu

 Artikkelit

 Lehdet

 Kirjoittajat

 Haku