Verkkomaksaminen HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulun kirjastossa

18.06.2014

Myöhästymismaksut verkkokaupan hittituote
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulun kirjastossa asiakkaat ovat voineet maksaa myöhästymismaksunsa verkon kautta jo usean vuoden ajan. Kun HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulussa otettiin käyttöön verkkokauppa vuonna 2008, yhdeksi tuotteeksi lanseerattiin kirjaston myöhästymismaksut. Käytännössä tämä toimi siten, että verkkokaupassa oli tuotteena kirjaston maksut, ja näitä tuotteita oli erihintaisia. Asiakas poimi ostoskoriinsa haluamansa määrän maksuja, jotka hän maksoi verkkopankissa. Verkkokaupassa maksuliikenne toimi Suomen verkkomaksujen (nyk. Paytrail) palvelun kautta.

Tämä järjestelmä oli kirjastolle työläs ja aikaa vievä: verkkokaupan ”ostokset” tarkistettiin joka aamu ja maksut poistettiin manuaalisesti asiakkaan tiedoista Voyagerista. Koska asiakas pystyi itse valitsemaan maksamansa summan, syntyi epäselvyyksiä ja vääränlaisia maksuja, joita jouduttiin selvittelemään asiakkaiden kanssa. Mutta tämä mahdollisti kuitenkin maksujen hoitamisen verkon kautta, ja asiakkaat olivat melko tyytyväisiä tähän monimutkaiseen maksuvaihtoehtoon.

Verkkomaksut Voyageriin
Koko ajan taustalla kulki kuitenkin ajatus verkkomaksujen kytkemisestä Voyageriin. Asiaa alettiin toden teolla viedä eteenpäin, kun maksunvälitysrajapinta todentui Voyagerin versiossa 7.2.1, ja kun Helsingin yliopiston kirjasto otti Voyagerissa maksut käyttöön vuonna 2011. Helkassa maksut toimivat Classic WebVoyage -käyttöliittymässä. Neuvottelut maksujärjestelmän pystyttämisestä aloitettiin Suomen verkkomaksujen (Paytrail) ja Kansalliskirjaston kanssa. Yhteistyön käynnistäminen Paytrailin kanssa oli helppoa, koska HAAGA-HELIAlla oli heidän palvelunsa käytössä jo verkkokaupan puolella. Maksuohjelmisto tukee tällä hetkellä vain Paytrailin palvelua.

Koska Tomcat WebVoyage –käyttöliittymä teki samoihin aikoihin tuloaan, emme alkaneet integroida maksuja Classicin puolelle, vaan kytkimme maksut Tomcatin käyttöönoton yhteyteen. Kukaan muu kirjasto ei ollut vielä rakentanut toimivaa systeemiä Tomcatin puolelle, joten työtä riitti. Se, että rakensimme maksut Tomcatin yhteyteen, helpotti ohjelman asennusta ja testausta, koska meidän ei tarvinnut toimia tuotantoympäristössä. Verkkomaksuohjelma sisälsi virheitä ja kaikenlaista muuta paranneltavaa, joita sitten laitettiin yhdessä kuntoon Kansalliskirjaston asiantuntijoiden kanssa sitä mukaa, kun niitä tuli vastaan. Se, että ohjelmaa pystyi testaamaan Paytrailin testitunnuksilla, oli välttämätöntä ohjelman käyttöönotossa.

Ohjelman asennus hoitui Kansalliskirjaston wikistä löytyvän ohjeen avulla. IT-asiantuntijamme mukaan ohjelman käyttöönotto ei vaatinut ”varsinaista koodailua, asetustiedostojen muokkaamista kylläkin”. Itse ohjelman asennus ja käyttöönotto sujuivat varsin vaivattomasti. Virheiden korjailu ja parannusehdotukset veivät aikaa. Wikistä löytyy asennusohjeiden lisäksi myös muuta maksuohjelmiston käyttöönottoon liittyvää tietoa, kuten ennakkovaatimukset.

Käyttökokemukset
Arki verkkomaksujen kanssa sujuu hyvin. Organisaation tarvitsee tehdä Paytrailin kanssa vain yksi maksuliikennesopimus, joka mahdollistaa kaikkien suomalaisten verkkopankkien ja luottokorttien käsittelyn. Kauppiaspaneelin avulla kirjasto voi seurata kaikkea maksuliikennettä reaaliajassa, ja erilaisten kirjanpitoraporttien tulostaminen on helppoa ja yksinkertaista. Paytrail perii palvelusta kuukausimaksun, minkä lisäksi kustakin maksutapahtumasta peritään transaktiokulut ja pankin kulut. Kirjasto voi valita, maksavatko asiakkaat vai organisaatio itse transaktio- ja pankkikulut. Kirjastolla on mahdollisuus periä asiakkailta kulut kattava palvelumaksu.

Asiakas näkee omissa tiedoissaan hänelle kertyneet maksukelpoiset maksut ja muut maksut (accrued fines). Samalla rivillä on maksupainike, josta asiakas siirtyy verkkomaksupalveluun. Järjestelmä antaa suoraan summan, jonka asiakas maksaa. Eli asiakas ei pääse muokkaamaan maksusummaa. Tässä yhteydessä voi myös ohjeistaa asiakasta, esim. kehottamalla maksamisen jälkeen uusimaan erääntyneet lainat. Seuraavaksi asiakas valitsee maksutavan (pankki / luotto) ja siirtyy verkkopankkiin. Maksettuaan maksun asiakas palaa kirjaston sivulle omiin tietoihinsa, ja maksut ovat poistuneet hänen tiedoistaan. Kirjasto voi määritellä alarajan, jota pienempiä maksuja ei voi maksaa. Meillä pienin mahdollinen verkkopankissa maksettava summa on 1 €. Maksutapahtuma voidaan estää, jos asiakkaalla on tietyntyyppisiä maksuja. HAAGA-HELIAn kirjastossa laskutukseen siirtyneet asiakkaat eivät voi maksaa maksujaan verkkopankin kautta.

Verkkomaksut ovat olleet käytössämme nyt noin yhdeksän kuukautta. Tänä aikana maksutapahtumia on ollut reilut 1500 ja keskimääräinen maksu on ollut vajaa 12 €. HAAGA-HELIAn kirjaston perimistä maksuista n. 34 % tulee verkkomaksujen kautta. Maksutapahtuman keskeytyksiä on ollut melko paljon.  Nämä eivät ole johtuneet palvelusta, vaan ovat asiakkaan itsensä keskeyttämiä tilanteita. Palvelu on toiminut erittäin hyvin: vastaamme on tullut yksi epäselvä tapaus, joka sekin ratkesi varsin helposti.

Verkkomaksujen ainoan ongelman muodostavat Voyagerin accrued fines –maksut, joita asiakas ei voi maksaa ennen kuin lainat on uusittu tai palautettu. Jos asiakkaalla on maksuja yli lainakieltorajan tai hänen lainoihinsa kohdistuu varauksia, hän ei pääse uusimaan lainojaan ja maksamaan maksujaan verkossa. Tähän ongelmaan kirjastot todennäköisesti keksivät erilaisia luovia ratkaisujaan, kuten lainojen uusiminen päiväksi jne. Ongelmana voi pitää myös sitä, että verkkomaksut ovat pois käytöstä klo 21.30-6.00. Tämä johtuu mm. Voyagerin jokaöisestä uudelleenkäynnistyksestä sekä muista yöllä tehtävistä ajoista.

Kaiken kaikkiaan asiakkaat ovat olleet erittäin tyytyväisiä palveluun, samoin kirjaston henkilöstö. Suosittelemme lämpimästi verkkomaksujen integroimista Voyageriin.

 

Kommentit

Jätä kommentti