LUT-tiedekirjasto siirtyi Primon käyttäjäksi elokuussa 2020. Uuden järjestelmän myötä asiakkaille tuli paljon uutta opittavaa ja samalla artikkelien lukeminen oli edelliseen asiakaskäyttöliittymään verrattuna siirtynyt useamman klikkauksen taakse. Lisäksi aiemmin käytössä ollut tieteellisen julkaisemisen seurantaan tarkoitetun palvelun ylläpito oli lopetettu eikä korvaavaa tuotetta ei heti löytynyt. Kun Third Ironilta otettiin yhteyttä ja tarjottiin mahdollisuutta tutustua heidän tuotteisiinsa, kiinnostus heräsi. Voisiko täältä löytyä apua sekä löydettävyyden parantamiseen että lehtien seurantaan?
Third Iron esitteli kirjastollemme tuotteitaan Zoom-palaverissa tammikuussa. Esillä oli lehtien seurantatyökalu BrowZine, Primoon integroitava LibKey ja LibKey Nomad. Tästä näissä palveluissa on kysymys:
- Browzine on tieteellisten aikakauslehtien digitaalinen kokoelma, jossa mukana ovat sekä kirjaston tilaamat että avoimesti saatavilla olevat lehdet. Lehdet ovat selattavissa aihealueittain, ja lehdistä saa muodostettua omia kokoelmia kiinnostuksen kohteiden mukaan.
- LibKey on hakujärjestelmiin integroitava toiminnallisuus, joka tuottaa jo hakutulossivulle suoran linkin kokotekstiartikkeliin sekä mahdollisuuden tarkastella lehden saman numeron muita artikkeleita.
- LibKey Nomad on selaimeen asennettava lisäosa, joka tuottaa nettiselailijalle pääsyn esimerkiksi Googlen tai Google Scholarin kautta löydetyn artikkelin kokotekstiin, jos oma organisaatio tilaa kyseistä nimekettä. Artikkelin saatavuus oman organisaation kautta näkyy jo ennen sisäänkirjautumista eikä saatavuutta tarvitse muuta kautta etsiskellä.
Esittelytilaisuuden jälkeen saimme tarjouksen ja mahdollisuuden aloittaa palvelun koekäyttö sekä sopimusluonnoksen, joka toimitettiin LUT Groupin lakimiehille kommentoitavaksi. Ennen testikäyttöönoton aloitusta benchmarkkasimme kotimaisia korkeakouluja, joilla palvelu oli käytössä. Saimmekin niin kehuja tuotteista kuin hyvät käyttöönotto-ohjeet palvelua käyttäviltä Helsingin yliopiston ja Tampereen yliopiston kirjastoilta (kiitokset näistä!). Tämän jälkeen päätimme aloittaa koekäytön heti.
Käyttöönottoprosessi ja testaaminen
Tekninen käyttöönottoprosessi käynnistyi Third Ironin lomakkeiden täyttämisellä sekä LABille että LUTille. Alma-kirjastojärjestelmäalustalle tehtiin ohjeiden mukaan lehtitiedoista setit, lisättiin julkaisuprofiilit ja luotiin normalisointisäännöt sekä LABille että LUTille. Lopulta täytimme Third Ironin rekisteröintilomakkeet ja konfiguroimme Primoihin pyydetyt asetukset. Palveluista tehtiin tietokantatietueet Almaan. Noin viikossa käyttöönoton aloittamisesta Primoihimme ilmestyi LibKey-kuvakkeet, joita asiakkaat ovat voineet käyttää artikkelien avaamiseen ja BrowZine-palvelu on käytettävissä.
Koska olemme vielä koekäyttövaiheessa ja sopimuksettomassa tilassa, palveluita ei ole vielä mainostettu asiakkaille. Kirjaston henkilöstö on testaillut palvelujen toimivuutta, jonka lisäksi LibKeyn tuottamat kuvakkeet ovat olleet myös asiakkaiden käytössä osana Primon käyttöä. Eräs huomioitava asia on, että kaikkia tieteellisiä lehtiä ja artikkeleita palvelut eivät kata, sillä vain Central Discovery Indexin (CDI) kautta aktivoidun aineistot tuottavat Read Article ja View Issue Contents -painikkeet Primoihin. Read Article avaa artikkelin asiakkaalle, View Issue Contents puolestaan ohjaa käyttäjän BrowZineen kyseiseen lehteen ja sen muihin artikkeleihin ja vuosikertoihin.
Kuva 1. Hakutulosnäkymä uusilla linkeillä täydennettynä
Kokemuksia palvelun käytöstä
Suurempia ongelmia emme ole kohdanneet. Yksittäiset ongelmat ovat hoituneet nopeasti Third Ironin käyttäjätuen avulla. Tällainen tilanne oli esimerkiksi SAGE Premier -lehtikokoelman päivittyminen CDI:ssä, jonka muutokset olisivat toki siirtyneet kerran kuukaudessa tapahtuvan saatavuustietojen haravoinnin myötä LibKeyhin ja BrowZineen, mutta käyttäjätuki päivitti tiedot heti pyynnöstämme.
Opetusten ja ohjausten osalta kokemuksia on toistaiseksi vasta LibKeyn Primoon tuottamista kokotekstilinkeistä. Uudet linkit ovat opiskelijoille intuitiivisia käyttää ja kokotekstiin pääsy heti hakutulosnäytöltä on saanut kehuja. Etuna on myös vain Ebscon kautta käytössä olevien artikkelien hieman parantunut saatavuus, kun LibKeyn avulla kokotekstilinkit muodostuvat myös Ebscon aineistojen osalta, kun ainoastaan Primoa käyttämällä näin ei ole. Kun sopimusasiat on saatu kuntoon, sekä BrowZine että LibKey Nomad tulevat varmasti olemaan mukana ainakin opinnäytetyövaiheen opetuksissa, joissa pääsytarve erilaisiin aineistoihin korostuu.
LibKeyn tuottama kokotekstilinkki ja Browzinen tarjoama lehden sisällysluettelo linkittyvät Primoon luontevasti. Tämän puolesta puhuu myös se, että vaikka uusia toimintoja ei olla kirjaston puolelta erityisesti vielä koekäyttövaiheessa mainostettu, tilastojen mukaan linkit ovat kuitenkin löytäneet käyttäjänsä. Ensimmäiset palvelun käytöstä saamamme tilastot kertovat, että noin viiden viikon koekäyttöjaksolla kokotekstejä on ladattu palvelun tuottamien linkkien kautta 8378 kertaa. Erillisiä Third Ironin palveluiden käyttöistuntoja on kirjattu samalla ajalla noin viisituhatta, joten yksittäiset käyttäjät avaavat usein saman istunnon aikana useita palvelun kautta tuotettuja linkkejä. LUTin suosituin lehti on ollut Journal of Cleaner Production (210 latausta) ja LABin BMC Health Services Research (33 latausta).
LibKey ja Browzine ovat ollut nyt reilun kuukauden käyttävissä Primojen kautta ilman palauteryöppyä ja linkit ovat löytäneet käyttäjänsä, joten palvelun käyttö on sujunut ilmeisen mutkattomasti. Aikana, jolloin kampuksille ja kirjaston tiloihin pääsyä on rajoitettu, ovat Third Ironin palvelut omalta osaltaan auttaneet tuomaan kirjaston kautta saatavilla olevia digitaalisia aineistoja paremmin esiin.
Kuva 2. BrowZine tuo lehtikokoelmat saataville aiheittain.
Kommentit