Theseuksen vuosi 2017

19.02.2018

Theseuksen toimintavuosi 2017 oli vilkas monella tavalla. Tallennuksia tehtiin yhteensä 17 845, iso DSpace-ohjelmistopäivitys kesäkuussa, rinnakkaistallennuksen käynnistely useassa amkissa sekä kaksi hienoa amkien yhteistä seminaaria pitivät rukkasetkin kiireisinä. Seuraavassa Theseuksen vuosi erilaisten tilastolukujen valossa.

Lataustilastoja

Vuonna 2017 Theseukseen tallennettuja töitä ladattiin 16 618 307 kertaa. Laskua edelliseen vuoteen on hieman yli 4 miljoonaa, joka osittain selittynee tilastointiohjelmaan tehdyillä parannuksilla.  Theseuksen kymmenen kaikkien aikojen eniten ladattua työtä ovat kaikki englanninkielisiä. Sama työ on pitänyt kärkipaikkaa jo useamman vuoden ajan.

Strategic marketing plan for a hotel

222095

Business plan for a fashion brand : case: MW Oy

161729

EFFECTS OF TRAINING ON EMPLOYEE PERFORMANCE. : Evidence from Uganda

151444

The Importance of Staff Training in the Hotel Industy : Case study: Renaissance Shanghai Yuyuan Hotel

132153

The importance of strategic management : A case study of H&M

128301

Comparative Study of C, C++, C# and Java Programming Languages

115524

Subway Market Research

106619

What are the factors limiting the success and/or growth of small businesses in Tanzania? – An empirical study on small business growth

101018

Service Quality and Customer Satisfaction in the Restaurant Business : Case Study - Sagarmatha Nepalese Restaurant in Vantaa

100443

The impact of a reward system on employee motivation

96682

Kuva 1. Kymmenen ladatuinta opinnäytetyötä Theseuksessa kautta aikojen latausmäärineen.

Vuoden 2017 ladatuimmat opinnäytetyöt olivat taas nämä, joiden joukossa on samoja opinnäytetöitä kuin kaikkien aikojen ladatuimmissakin.

EFFECTS OF TRAINING ON EMPLOYEE PERFORMANCE. : Evidence from Uganda

50324

Factors affecting consumers" buying decision in the selection of a coffee brand

37171

The impact of workplace diversity on organisations

35168

Impacts of social media on consumer behavior : decision making process

28689

Causes of students’ stress, its effects on their academic success, and stress management by students

27616

Suorien vatsalihasten erkaantuma ja vatsalihasharjoitteet synnyttäneillä naisilla : opas Naistenklinikan ja Kätilöopiston sairaalan fysioterapeuteille

17575

Business plan for a fashion brand : case: MW Oy

17357

The impact of a reward system on employee motivation

15380

Strategic marketing plan for a hotel

15014

Job Satisfaction and Job Performance at the Work Place

14832

Kuva 2. Kymmenen ladatuinta opinnäytetyötä vuonna 2017 latausmäärineen.

 

Mitä Google Analytics kertoo Theseuksen käytöstä?

Google Analyticsin kautta on mahdollista saada monenlaista dataa Theseuksen käytöstä. Vuoden 2017 data on hieman puutteellista, sillä Google Analytics ei ollut kytkettynä Theseukseen marraskuu 2016 – helmikuun alku 2017 välisenä aikana. Tämä liittyi Theseuksessa vuoden 2016 lopussa ilmenneisiin vakausongelmiin.

Alla olevassa kuvassa esitetään sinisellä värillä Theseuksen käyttäjien määrää vuorokaudenajan mukaan vuoden 2017 aikana. Mitä tummempi sininen, sitä enemmän käyttäjiä. Suosituin käyttöaika näyttäisi olevan klo 10.00–16.00 maanantain ja torstain välillä.

 Kuva 3. Theseuksen käyttäjät vuorokaudenajan mukaan vuonna 2017

 

Google Analytics kertoo myös reaaliaikaisen tiedon siitä, kuinka paljon sivustolla on aktiivisia vierailijoita ja minkälaista laitetta he käyttävät:Kuva 4. Yhtäaikaiset käyttäjät Theseuksessa tietyllä hetkellä

Maita ja mantuja

Mitä kautta Theseukseen sitten tullaan? Esimerkkihetkellä yhtäaikaisia käyttäjiä oli 114, ja heistä noin 54 % löysi palvelun Googlen kautta. Seuraavaksi eniten eli 35 % käyttäjistä oli tullut suoraa Theseuksen verkkosivulle. 3.5 % käyttäjistä oli löytänyt palvelun Google Scholarin kautta ja loput esimerkkihetken yksittäiset käyttäjät eri ammattikorkeakoulujen Finnojen tai tiedonhakuoppaiden kautta. Yksi käyttäjä tuli osoitteesta hungryforfinland.fi!

Tarkasteltaessa istuntoja maittain voidaan todeta, että enemmistö tulee Suomesta, vuonna 2017 peräti 88,6 %. Alla oleva kuva kertoo, että istuntoja on kuitenkin ollut ympäri maailman. Sinisen värin tummuusaste kartassa kuvaa tässäkin määrää, eli Suomi loistaa kartalla tummansinisenä. Google Analytics -palvelussa voi viemällä kursorin minkä tahansa yksittäisen maan päälle nähdä istuntojen määrän sen osalta. Vaihteluväli on melkoinen, kahdesta istunnosta kymmeniintuhansiin.

Kuva 5. Istunnot maittain Theseuksessa vuonna 2017

Mitä sivuja käyttäjät katsovat eniten?

Alla olevasta kuvassa on eniten katseltujen sivujen otsikot viime vuodelta. Otsikko numero seitsemän on harmillisesti Dspace-päivityksen yhteydessä kääntämättä jäänyt sivun otsikko, siinä kohtaa pitäisi lukea Suodata koulutusohjelman mukaan.

Kuva 6. Eniten katseltujen sivujen otsikot vuonna 2017

 

Jos muutamme hakukriteeriksi pelkän sivun, näyttää viime vuoden tilasto tällaiselta. Sijalla neljä on Metropolia-ammattikorkeakoulu, sijalla kuusi Tampereen ammattikorkeakoulu, sijalla kahdeksan Jyväskylän ammattikorkeakoulu ja sijalla yhdeksän Turun ammattikorkeakoulu.

Kuva 7. Eniten katsellut sivut vuonna 2017

Vuosi 2018 on Theseuksen 10-vuotisjuhlavuosi. Nyt vuoden alussa tallennuksien kokonaismäärä on hieman yli 134 000. Meillä on valtava yhteinen tietopankki, joka on avoimesti kaikkien käytettävissä. Mielenkiinnolla odotan jälleen kuluvan vuoden tilastolukuja!

Kirjoittaja:

Tiina Tolonen, informaatikko, Oulun ammattikorkeakoulu

Kommentit

Jätä kommentti