Photo by Ivars Krutainis on Unsplash
Vanha kirjastoalan viisaus kuuluu jotakuinkin näin: “jokaiselle kirjalle lukija ja joka lukijalle kirja”. Tietokirjallisuudessa näkee toisinaan sellaisia kirjan nimiä, joilla yritetään houkutella lukijoita ja erottua joukosta. Tässä kolumnissa nostamme esiin vuosien varrella vastaan tulleita esimerkkejä tällaisista kirjoista. Osa esimerkeistä on testattu käytännössä.
Jos asiakas etsii perustietoa vaikkapa strategiasta, voi ystävällinen asiakaspalvelija tarjota kirjaa nimeltä Strategia on kuollut . Rekrytoinnista kirjaa etsivälle kaivetaan hyllystä Valintamme ei kohdistunut sinuun ja yrittäjän työstä haaveilevalle Älä koskaan ryhdy yrittäjäksi . Liikaa asioista innostuvalle ja (liian) loistavia ideoita saavan työkaverin taas voi palauttaa maan pinnalle vaikkapa teoksilla Vaaralliset ideat ja Hyvä idea ei toimi . Markkinoinnista ja mainonnasta kiinnostuneelle sopivia teoksia puolestaan ovat Suomalainen myynti on syvältä, vai onko? Sekä Kaikki markkinoijat ovat valehtelijoita .
Jos asiakas hyräilee hyllyjen välissä, voi hyräiltävää kappaletta muuttaa tarjoamalla ihan ohimennen kirjaa nimeltä Jos etsit kadonnutta aikaa . Todennäköisesti tällä saa myös oman päänsisäisen jukeboksinsa käynnistymään. Entä jos asiakas ei tiedä, mitä haluaa? Ikiviikarin vipuvarret vetreiksi: menopelimekaanikon käsikirja auttaa. Mekään emme tiedä, mistä tämä kirja kertoo. Vertaistukea valintojen kanssa kamppaileville löytyy esimerkiksi kirjoista Yksin vai yhdessä? Osallistua vai vaikuttaa? Hoidossa vai heitteillä? Pillillä vai pasuunalla? Yksi piano vai kymmenen lehmää?
Kirjaston hyllyiltä vastauksia saattaa saada myös seuraaviin ikuisuuskysymyksiin: Milloin? Mikä on oikein? Kyllä vai ei? Entäs sitten minä? Miksi minä? Kenen on vastuu? Mitä meille tapahtui? Kiistattomia totuuksia voi puolestaan etsiä teoksista Nyt on ennen huomista , On aika muuttua , Elämästä on kysymys ja Kaikki huono on hyväksi . Latteuksiakin löytyy kokoelmista: Hoppu on hanurista , Pelolla johtaminen on perseestä , Tieto on kaunista ja Näin se on .
Kirjastotyössä kohdataan joskus hankalia asiakkaita. Tällaisessa tilanteessa ollutta työkaveria voi lohduttaa tarjoamalla luettavaksi seuraavat kirjat: Eteenpäin epäonnistuminen , Ota asiakasvalitus lahjana ja Kupillinen kahvia? Työkaveria ja työyhteisöä voi tsempata tarjoamalla luettavaksi kirjoja Ilo opettaa , Ajattelemalla iloa , Rakkaus, ilo, rohkeus , Onni on joka päivä , Pitkä onni , Mieletön fiilis, Unelmahommissa tai Iloa ja oivalluksia!
Tätä kolumnia taas on kirjoitettu hyvin vaihtelevissa tunnelmissa. Perkele! Paska juttu. Sori. Unohtuiko jotain? Upeaa työtä .
Kirjoittajat
Artikkelin tiedot
Kirjoittaja:
Noora Kontturi,
Leena Väyrynen
Numero:
6/2020 Suuri aineistonumero
URN:
http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20201215100853
Lisenssit
Tämä teos on lisensoitu
Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.
Tulosta sivu
Kommentit
Päivi Hollanti to jouluk. 17 13:00:37 2020
Harvoin sitä enää virkanainen nauraa ääneen, mutta nyt ei muuta voinut. Kiitos riemastuttavasta kolumnista!
Noora Kontturi pe tammik. 08 11:20:03 2021
Toinen kirjoittajista kiittää ja kumartaa :)
Sari Huttunen to helmik. 11 15:36:57 2021
Aivan loistava juttu, kiitos piristyksestä!
Leena Väyrynen pe huhtik. 16 10:30:18 2021
Toinenkin kirjoittajista kiittää palautteesta. Kivaa kuulla, että on juttu on piristänyt :)