Poikkeuksellinen aika vaati poikkeuksellisen KirjastoMOVEn

10.12.2021

KirjastoMOVE sopeutui vuonna 2021 vallitsevaan aikaan. Korona on verottanut yhteisöllisyyttä ja ihmiset ovat olleet omissa oloissaan. Xamkissa halusimme tämän vuoden järjestäjinä tehdä MOVEssa jotain näkyvää, jotain mikä auttaa yhteisöjä tai luontoa, palauttaa luottamusta ja solidaarisuutta. Tänä vuonna ei MOVEssa lenkkeilty Heiaheian kanssa, ei huudettu bingorivejä eikä palkittu yksilöitä vaan pohdittiin hyviä tekoja.

KirjastoMOVE 2021 keskittyi parantamaan henkilöiden, yhteisöjen, yritysten tai luonnon hyvinvointia pandemia-aikana. Kunkin osallistuvan kirjaston tuli MOVEn aikana suunnitella ja toteuttaa hyvä teko, joka sai liikkeelle jotain tai joka paransi esim. jonkin yhteisön tai luonnon hyvinvointia. Kunkin osallistujakirjaston kampanjasta koostettiin esitys KirjastoMOVE -Facebook ryhmään, jonka jälkeen osallistujakirjastot äänestivät keskenään voittajatoteutusta.

Toteutuksia arvioitiin kolmella pääkriteerillä:

  • toteutuksen innovatiivisuus,
  • merkitys yhteisön tai luonnon hyvinvoinnille ja
  •  alueellinen vaikuttavuus.

Arviointia myös suhteutettiin kirjaston osallistujamäärään ja työpanokseen, eli esimerkiksi suurin käytetty resurssimäärä tai hienoin visuaalinen toteutus eivät saaneet olla määrääviä tekijöitä valinnassa. 

KirjastoMOVEN toteutukset

Lopulta KirjastoMOVEen saatiin seitsemän hienoa toteutusta. Arcadan, Haaga-Helian ja Seamkin kirjastot keskittyivät kaikki parantamaan luonnon hyvinvointia mm. keräämällä roskia ja kasvomaskeja. Bonuksena ulkoilu ja luonnossa oleminen toi hyvinvointia roskien kerääjille. Myös Lapin korkeakoulukirjaston toteutus liittyi yhteisöllisyyteen ja luonnosta saatavaan hyvinvointiin mm. kävelykokousten merkeissä.

Äänestyksen kärkikolmikon toteutukset liittyivät enemmän yhteisöjen hyvinvoinnin parantamiseen. Tämän vuoden KirjastoMOVE voiton vienyt Metropolian kirjaston kampanjan täytti hyvin selkeästi kaikki kolme arviointikriteeriä. Kampanjan aikana Metropolian kirjastoissa oli postikorttipisteet, joissa kuka tahansa kirjastonkävijä sai jättää syysterveiset tuntemattomalle. Lopuksi kaikki postikortit toimitettiin läheisiin vanhainkoteihin.

Vain yhden pisteen erolla toiseksi jäänyt Karelian kirjasto lahjoitti yhden kuukauden aikana kertyneet myöhästymismaksut Turvakodin asiakkaille (lähisuhdeväkivaltaa kokeneet henkilöt ja perheet). Kolmanneksi tullut Xamkin kirjasto toimitti paikallisille eläinsuojeluyhdistyksille tavaraa niin löytöeläinten käyttöön kuin myös löytöeläintalojen kirpputoripöydille myytäväksi.

Kaikille KirjastoMOVEen osallistuneille kirjastoille lähetetiin kiitokseksi posteri, joka koostettiin kunkin kirjaston omaan kampanjaa liittyvästä kuvasta ja lyhyestä kommentista tai motosta. Posteri on nähtävissä esitys KirjastoMOVE -Facebook ryhmässä.

KirjastoMOVEn voittaja julkistettiin AMKIT-konsortion etäyhteydellä pidetyssä 20-vuotisjuhlaseminaarissa. Metropolian kirjastolle laitettiin postitse KirjastoMOVEn kiertopokaali sekä Xamkin sponsoroima tuotepalkinto.

Palkintokassista löytyy Xamkin tuotteita. Kuva: Sari Haapsaari

Lopputulos

Järjestäjätahona meillä oli kampanjan alussa jännitystä ilmassa. Osallistujien määrä oli aiempia vuosia niukempi ja ehdimmekin jo huolestua tuliko MOVEsta tänä vuonna liian vaativa, ja olivatko meidän ohjeemme tarpeeksi selkeät. Jälkikäteen on hyvä huomata, että murehtiminen oli turhaa: saimme monta hienoa ja erilaista toteutusta ja tehtävänanto selkeästi ymmärrettiin kirjastoissa. Oli myös hauska toteuttaa jotain täysin erilaista kuin mitä KirjastoMOVE on perinteisesti ollut. Näytimme myös, että amk-kirjastot voivat — koosta riippumatta — näkyä ja vaikuttaa alueellisesti muutekin kuin sillä perinteisellä tavallaan.

Vuoro siirtyy seuraavaksi Metropolialle. Jäämme jännityksellä odottamaan miten me movetetaan ensi vuonna?

Kirjoittajat

Katariina Hanhisalo

Tietoasiantuntija

Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu

Kirjoittajan muut artikkelit

Kommentit

Kaisu Sallasmaa to jouluk. 16 13:07:19 2021

Metropolian kampanjasta kerrotaan vähän tarkemmin Tiedon janoa -blogissa. Lue lisää sieltä, jos kiinnostuit. https://blogit.metropolia.fi/tiedon-janoa/2021/12/16/507-kertaa-kiitos-postikorttikampanja-ylitti-kaikki-odotukset/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=507-kertaa-kiitos-postikorttikampanja-ylitti-kaikki-odotukset

Jätä kommentti