Ei tarvitse olla kummoinenkaan futurologi arvatakseen, että tulevan kevään puheenaiheet ovat vuoden 2024 avoimuuden seurantaan valmistautuminen sekä oppimateriaalien ja opinnäytetöiden avoimuus. Tähän vaikuttavat opetus- ja kulttuuriministeriön uusi rahoitusmalli sekä opinnäytetöiden keväällä julkaistava avoimuuslinjaus. Loppukeväästä meillä varmasti jo löytyy enemmän tietoa siitä, miten kannattaa edetä.
Vuoden 2024 AVOTT-seuranta toteutetaan alkukesästä ja muotoilultaan viimeistellyt kysymykset julkaistaan keväällä työpajojen jälkeen. Saamme siis pitkään keväällä odottaa, mitä varsinaiset seurannan indikaattorit tulevat olemaan. Uusia indikaattoreita on lisätty tuoreista osalinjauksista ja suosituksista: toimintakulttuurin linjaus, kansalaistieteen ja yritysyhteistyön suositukset, tutkimusmenetelmien ja -infrastruktuurien sekä avointen oppimis- ja opetuskäytäntöjen osalinjaukset.
Osalinjausluonnos opinnäytetöiden avoimen saatavuuden edistämiseksi oli kommentoitavana 18.9.–3.11.2023 ja osalinjaus valmistunee keväällä 2024. Osalinjaus nostaa opinnäytetöiden avoimuuden nyt pitkästä aikaa yhteisesti esille. Eikö opinnäytetöiden avoimuus ollut jo amkeissa hoidossa?
Tulossa olevan osalinjaus tuo varmasti ryhtiliikkeen opinnäytetöiden avoimuuden perusasioihin. Siinä tullaan linjaamaan, että opinnäytetyö on lähtökohtaisesti avoin ja että opiskelija voi itse valita, tallentaako työn avoimena eli avoimuus ei ole korkeakoulun valittavissa.
Jo etukäteen keskustelua ammattikorkeakouluissa on herättänyt opinnäytetyön metadatan julkaiseminen CC0-lisenssillä. Tämä tarkoittaa, että opinnäytetyön metadata määritellään jatkossa tekijänoikeusvapaaksi, mikä helpottaa metadatan haravointia järjestelmästä toiseen. Samalla määritellään julkaisuarkistoissa usein metadatan yhteydessä oleva tiivistelmä tekijänoikeuden alaiseksi sisällöksi. Kuinka tiivistelmää jatkossa käsitellään julkaisuarkistoissa niin, että datanlouhinta olisi toimivaa, mutta tekijänoikeus toteutuisi, on kevään kysymys julkaisuarkistojen kuratoinnissa.
Osalinjaus nostaa huomion myös opinnäytetyön aineistonhallintaan. Ammattikorkeakoulut viimeistään nyt heräävät siihen, että opinnäytetyön ohjaajia täytyy kiireellä kouluttaa aineistonhallintasuunnitelmien ja tietosuojailmoitusten tekoon osana opinnäytetyöprosessia. Onneksi tätä osattiin ennakoida: viime keväänä Avoin TKIO -verkostossa luotiin yhteinen pohja aineistonhallintasuunnitelmien tekoon ja se löytyy Arenen sivuilta.
Opetus- ja kulttuuriministeriö julkaissee vielä tällä viikolla uuden rahoitusmallin rahoituskaudelle 2025–2028. Ammattikorkeakouluissa, jotka ovat viime vuosina luoneet avoimia oppimateriaaleja ja podcasteja varten toimituskuntia takaamaan I-luokan julkaisujen laatua. Esitetyn mallin mukaisesti I-julkaisujen painokerroin olisi 0,1, mikä varmasti vaikuttaisi laadukkaiden avointen oppimateriaalien ja podcastien tuottamiseen. Usein kun korkeakoulut tekevät sitä, mistä maksetaan.
Kuinka oppimateriaalien avaamista ja laatua edistetään rahoituskertoimen pudotuksesta huolimatta, selvinnee keväällä. Tavoitteesta luoda yhteisiä avoimia oppimateriaaleja korkeakoulun sisällä ja korkeakoulujen rajojen yli tuskin enää luovutaan. Tulevaisuudessa yhteistyö oppimateriaalien tuottamiseen lisääntyy.
Hyvää joululomaa kuitenkin ensin ennen uusien haasteiden kimppuun käymistä!
PS: Keväällä järjestämme Avoin TKIO -verkoston yhteistyössä useamman webinaarin niin seurantaan valmistautumisesta kuin opinnäytetöiden avoimuudesta eri näkökulmista.Tervetuloa taas kuulolle!
Kommentit