Haaga-Heliassa, Metropoliassa ja Laureassa on tehty kahtena viime vuotena paljon töitä opinnäytetyöprosessin yhtenäistämiseksi tutkimusetiikan, tietosuojan ja aineistonhallinnan näkökulmasta. Motivaattorina on ollut Opinnäytetöiden avoimuuden osalinjaus, joka julkistettiin 2024. Osalinjauksen teemojen edistämiseen on saatu johdon valtuutus ja organisaatioissa on rakennettu monialaista yhteistyötä.
Avoimen tieteen ja tutkimuksen yhteystyössä syntynyt Opinnäytetöiden avoimen saatavuuden osalinjaus julkaistiin avoimen tieteen kesäpäivillä 3.6.2024. Osalinjaus ottaa kantaa opinnäytetöiden avoimuuteen, aineistonhallintaan, lisensointiin, sopimiseen ja saavutettavuuteen ja se sitoo kaikkia Avoimen tieteen ja tutkimuksen julistukseen sitoutuneita korkeakouluja.
Osalinjauksen mukaan kaikki tavoitteet tulisi olla viety käytäntöön jo vuonna 2025. Tämä tulee varsin pian ja osalle organisaatioista aika odottamatta. Osalinjauksessa on viisi keskeistä osa-aluetta: opinnäytetyön vastuullinen avaaminen, Creative Commons -lisenssien käyttö, saavutettavuus, aineistonhallinta ja FAIR-periaatteet sekä opinnäytetyösopimus. Näistä muut osa-alueet ovat ammattikorkeakouluissa jo varsin tuttuja, mutta opinnäytetyön aineistonhallinta ja FAIR-periaatteet ovat vaatineet viime vuosina toimintamallien luomista ja kulttuurin muutosta.
Seuraavat opinnäytetyön avoimuuden osalinjauksen kohdat koskevat aineistonhallintaa:
- Opinnäytetyön tekijä laatii aineistonhallintasuunnitelman opinnäytetyön tason vaatimassa laajuudessa, jos opinnäytteessä käsitellään tutkimusaineistoa. Sekä ohjaaja että opinnäytetyön tekijä hallitsevat ja osaavat soveltaa FAIR-periaatteita.
- Vuodesta 2025 lähtien korkeakoulu tukee ja kouluttaa opinnäytetyön ohjaajaa ja tekijää aineistonhallinnassa.
- Organisaatio tarjoaa näiden hallintaan tukea esim. ohjeiden muodossa. Jos opinnäytetöihin sisältyviä tutkimusaineistoja avataan, niiden osalta menetellään tutkimusaineistojen ja -menetelmien avoimen saatavuuden linjauksen mukaisesti.
Kuvaamme tässä artikkelissa Haaga-Helian, Laurean ja Metropolian eli 3AMK-korkeakoulujen tapoja edistää opinnäytetöiden aineistonhallintaan liittyvää osaamista omissa organisaatioissaan.
Haaga-Helia: Datapolitiikka, osalinjaukset ja ohjeet rivejä suoristamassa
Syksystä 2024 alkaen aineistonhallintasuunnitelma on Haaga-Heliassa ollut osa opinnäytesuunnitelmaa.
Haaga-Helian vuonna 2022 vahvistettu tutkimusdatapolitiikka luo pohjan tutkimusdatan käsittelylle sen elinkaaren eri vaiheissa. Samassa yhteydessä laadittiin ohjeet ja pelisäännöt tutkimusdatan elinkaaren hallintaan eli keräämiseen, esittämiseen, dokumentointiin, kuvailuun, säilytykseen ja poistamiseen Haaga-Heliassa. Tutkimusdatapolitiikka laadittiin ensisijaisesti koskemaan hankkeita ja niissä syntyviä / kerättäviä aineistoja, mutta se pätee myös opinnäytetöiden aineistonhallintaan ja toimi pohjana sen kehittämiselle.
Aineistonhallinta opinnäytetöissä nousi keskusteluun Opinnäytetöiden avoimen saatavuuden osalinjauksen myötä keväällä 2024. Kyselimme muiden korkeakoulujen käytänteistä ja kokemuksista ja tutustuimme asiaa koskeviin ohjeisiin ja oppaisiin. Perehtymisen jälkeen yhdessä koulutuksesta vastaavan vararehtorin, tutkimuspalvelujohtajan ja opinnäytetyökoordinaattoreiden kanssa linjattiin, että tutkimuspalvelut huolehtivat hankkeiden aineistonhallinnan tuesta ja opinnäytetyökoordinaattorit vastaavat opinnäytetöiden aineistonhallinnan tuesta yhdessä muiden asiaan liittyvien toimijoiden kanssa. Myös kirjasto oli mukana näissä keskusteluissa. Samassa yhteydessä selkeytettiin opinnäytetöiden rekisterinpitäjyyskysymyksiä siten, että jos työssä käsitellään henkilötietoja, toimeksiannetussa opinnäytetyössä toimeksiantaja on rekisterinpitäjä ja ilman toimeksiantajaa tehdyissä opinnäytetöissä Haaga-Helia ja opiskelija ovat yhteisrekisterinpitäjiä.
Tältä pohjalta opinnäytetyökoordinaattorit tietosuojavastaavan, lakimiehen ja IT-tuen kanssa työstivät sekä opiskelijoille että ont-ohjaajille suunnattua Opinnäytetöiden aineistonhallinta opasta kirjaston Libguide-alustalle. Opas saatiin valmiiksi ja esiteltiin opinnäytetyöohjaajille keväällä 2024.
Datahallinnan tuki -ryhmä luo kokonaisnäkymää palveluihin ja osaamiseen
Syksyllä 2024 perustettuun Datahallinnan-tuki ryhmään kasautuu kokonaisnäkymä aineistonhallinnan ohjeistuksesta, osaamisen tarpeista, olemassa olevista palveluista ja niiden käytöstä. Monialaiseen ryhmään kuuluu asiantuntijoita IT:sta, Kirjastosta ja Tutkimuspalveluista, lisäksi ryhmään kuuluvat tietosuojavastaava, juristi sekä opinnäytetyökoordinaattoreiden edustaja. Ryhmän vetovastuu on kirjastolla ja sen vastuulle kuuluu myös hankkeiden aineistonhallinta.
Ryhmän tehtäviä ovat muun muassa tutkimusdatapolitiikan mukaisen toiminnan varmistaminen, neuvonta aineistojen hallinnassa ja sen suunnittelussa, ohjeistuksen tuottaminen ja ylläpito, yhteys kansallisiin ja kv-ryhmiin ja verkostoihin sekä ont-koordinaatioon. Tässä vaiheessa keskeistä on ollut aineistonhallinnasta, sen tukipalveluista ja niiden rakenteesta viestiminen.
Tukimallissamme opinnäytetyön ohjaaja on opiskelijan ensisijainen tukihenkilö opinnäytetyön tekemisessä.
Ohjaaja saa tarvittaessa työhönsä tukea eri tahoilta:
- Opinnäytetyökoordinaattori tukee opinnäytetyön ohjaajaa ja tarvittaessa auttaa löytämään muuta, tapauskohtaisesti tarvittavaa tukea Haaga-Heliasta.
- Opinnäytetöiden eettinen toimikunta tukee tilanteissa, joissa tarvitaan eettistä arviointia opinnäytetöissä.
- Tietosuojavastaavaa konsultoidaan henkilötietojen käsittelyyn ja rekisterinpitäjyyteen liittyvissä kysymyksissä.
- Lakimies neuvoo ja auttaa kerätyn aineiston ja sen käyttöön liittyvien oikeuksien ja vastuiden sopimiseen liittyvissä kysymyksissä.
- Haaga-Helian eri Labien vastuuhenkilöt neuvovat, miten toimia kunkin labin käytössä.
IT-helpdesk neuvoo datan käsittelyyn tarkoitettujen ohjelmistojen käyttölisenssien hankinnassa sekä kokoaa ohjeistuksia ja tietoja Haaga-Heliassa käytössä olevista ohjelmistoista ja tallennusratkaisuista. Aineiston käsittelyssä tarvittavien yhteisten työkalujen, esimerkiksi Webropol, käytössä tukea antavat kampus- tai osaamisaluekohtaiset vastuuhenkilöt.
Kirjasto tukee opinnäytetyön ohjaajia ylläpitämällä ohjeistuksia edellä mainittuihin asioihin ja järjestämällä info-/koulutustilaisuuksia.
Ensimmäinen koulutuskierros takana
Syksyllä 2024 käynnistettiin opinnäytetyöohjaajille suunnattu ONT-ohjaus Haaga-Heliassa -koulutuskokonaisuus. Koulutus koostui kahdeksasta puolentoista tunnin sessiosta, joista kaksi käsitteli aineistonhallintaa opinäytetyössä. Koulutuskokonaisuuteen osallistui noin 160 lehtoria ja osallistumiskertoja oli yli 400, eli lehtorit valitsivat sessioihin osallistumisen aikataulujensa ja tarpeidensa mukaan.
Opinnäytetyön aineistonhallintalinjausten esittelysessio herätti paljon kysymyksiä ohjaajien keskuudessa muun muassa tietosuojasta ja henkilötietojen käsittelystä. Näiden kysymysten ja keskustelun perusteella voi todeta, että tarvetta on paitsi Haaga-Helian käytäntöjen paremmalle osaamiselle ja niistä viestimiselle, myös aineistonhallinnan peruslähtökohtien kirkastamiselle. Ohjaajat tarvitsevat tukea paitsi oman osaamisen kehittämiseen myös kokonaisuuden viemiseen opiskelijoille, osaksi opinnäytetyöprosessia. Tilaisuudessa toivottiin koulutusvideoita, kokonaisuuden paloittelua pienempiin osiin sekä kirjaston vahvaa roolia asian esittelyssä opiskelijoille ont-työhön liittyvien kurssien osana.
Koulutuskokonaisuutta on tarkoitus jatkaa ja kehittää saadun palautteen perusteella.
Esimerkiksi Tutkimuspalvelut Haaga-Heliassa on tehnyt TKI-toimijoille Moodle-kurssin, jossa käsitellään myös aineistonhallintaan liittyviä asioita. Voisiko tästä työstää verkkokurssin myös opinnäytetyön ohjaajille ja opiskelijoille? Aineistonhallinnan, oppaiden ja ohjeistuksen esittely opintajaksoilla voisi mahdollisesti kuulua tulevaisuudessa kirjaston tehtäväkenttään, ja voi olla tarpeen luoda opinnäytetöille aineistonhallintasuunnitelmapohja DMPTuuliin. Haaga-Heliassa on myös keskusteltu data-agenteista, jotka edistäisivät osaltaan aineistonhallinnan käytänteiden vakiinnuttamista korkeakoulussamme, mutta asia vaatii vielä työstämistä.
Tulevaisuudessa näkyy yhteistyötä
Opinnäytetöissä on aina käsitelty erilaisia tutkimusaineistoja, mutta vasta nyt, osittain varmasti GDPR:n vaikutuksesta, tutkimusaineistojen käsittelyyn ja hallintaan on kunnolla herätty, erityisesti henkilötietojen osalta. Aineistonhallinta-asioissa ensisijaista tällä hetkellä on ymmärryksen ja osaamisen lisääminen, joten ohjeiden selkeyteen, ymmärrettävyyteen ja sovellettavuuteen sekä suunnitelmalliseen viestintään on aihetta panostaa.
Yhteistyö hankkeiden aineistonhallintaa tukevan Tutkimuspalvelut-yksikön kanssa on tärkeää aineistonhallinnan kehittämisessä. Kirjasto ja Tutkimuspalvelut kuuluvat tutkimuspalvelujohtajan vastuualueelle, joten yhteistyömme ja johdon tuki auttavat näiden asioiden kehittämisessä ja juurruttamisessa osaksi toimintakulttuuriamme.
Metropolian datatukipalvelut opinnäytetyön aineistonhallintaan
Metropoliassa opinnäytetyön aineistonhallinnan tukipalveluita on tuotettu ja kehitetty nelisen vuotta. Tukipalvelut koostuvat ohjeistuksista, neuvonnasta ja koulutuksesta. Kaikkia datatukipalveluita tarjotaan myös englanniksi.
Opinnäytetyön ohjaajille tarjotaan kirjallisen materiaalin lisäksi matalan kynnyksen datatukea sähköpostitse ja Teamsissa. Ohjaajien saatavilla on myös aineistonhallinnan lähitukea asiaan perehtyneiltä opettajilta, joita kutsumme data-agenteiksi. Datatuki järjestää aineistonhallinnan koulutusta ohjaajille joka lukukausi. Datatuen ja data-agenttien lisäksi opinnäytetyön ohjaajia tukee tietosuojavastaava, joka tarjoaa koulutusta opinnäytetyön tietosuoja-asioista.
Opinnäytetyön tekijöille suunnatut palvelut sisältävät muun muassa Aineistonhallinnan oppaan (LibGuide), itseopiskelumateriaaleja, koulutusvideoita sekä aineistonhallintasuunnitelman mallipohjan DMPTuulissa. Datatuen ei ole mahdollista antaa opiskelijoille ohjausta, mutta heille on tarjolla Opinnäytetyön aineistonhallinta -kurssi Moodlessa. Tämä vapaaehtoinen kurssi on saanut hyvää palautetta.
Aineistonhallinnan kouluttamisesta
Aineistonhallinta on laaja kokonaisuus, ja se voidaan jakaa yhteentoista osa-alueeseen. Aineistonhallinnan osaamistavoitteet on rakennettu Avoimen tieteen ja tutkimuksen koordinaation (AVOTT) yhteistyössä (Hynnä ym. 2022):
Aineistonhallinnan osaamisalueet:
- Tutkimusetiikka ja hyvä tieteellinen käytäntö
- Opinnäytetyössä kerättävä, käytettävä tai analysoitava aineisto
- Aineistonhallinnan suunnittelu
- Aineistonkeruun suunnittelu: tietosuoja
- Aineiston käsittelyn suunnittelu: tallennuspaikat ja tietoturva
- Valmiin aineiston käyttö opinnäytetyössä; arkistot, rekisteriaineistot, tilastot
- Sopimukset
- Luvat ja muut dokumentit
- Aineiston dokumentointi ja kuvaileva tieto eli metadata
- Aineiston avaaminen ja uudelleenkäyttö; lisenssien käyttö
- Aineiston säilyttäminen ja hävittäminen.
Näistä osa-alueista tutkimusetiikka, tietosuojakäytänteiden ja tietoturvan huomioiminen muodostavat pohjan hyvälle aineistonhallinnalle opinnäytetyössä. Koska opinnäytetöiden aineistojen avaaminen ei ole vielä tätä päivää, emme toistaiseksi ole sisällyttäneet koulutuksiin FAIR-periaatteita, joiden ymmärtäminen on oleellista nimenomaan aineistoa avattaessa.
Olemme kouluttaneet tätä laajaa kokonaisuutta sekä yhtenä kokonaisuutena että pienempiin osa-alueisiin jaoteltuna. Koko aineistonhallinnan läpikäymisessä kerralla on se hyöty, että opinnäytetyön ohjaaja saa käsityksen kokonaisuudesta, eikä jää paitsi mistään aiheen osa-alueesta, jos ei pystykään osallistumaan kuin vain yhteen koulutukseen. Jotta laajan kokonaisuuden omaksuminen onnistuisi, jaamme koulutusmateriaalin osallistujille myöhempää itsenäistä läpikäymistä varten. Koulutusmateriaalimme sisältää myös melko paljon linkkejä syventäviin tietoihin ja ohjeisiin, joita kaikkia on mahdotonta käydä yhdessä koulutuksessa kattavasti läpi. Koulutuksia kehitetään osallistuneilta pyydetyn ja saadun palautteen mukaan.
Haasteita ja niiden taklaamista
Haasteelliseksi on osoittautunut opinnäytetyön ohjaajien tavoittaminen. Vapaaehtoiset koulutukset ja toiminnan tueksi luotu Teams-kanava on tavoittanut vain murto-osan opinnäytetyön ohjaajista. Käsittääkseni parhaiten opinnäytetyön tekijät sekä ohjaajat, tavoittavat ne data-agentit, jotka ovat aktiivisesti hakeutuneet lähelle opetusta.
Opinnäytetöiden aineistonhallinnan kehittämiseen on Metropoliassa panostettu johdon vahvalla tuella. Monia toimenpiteitä on jo tehty, ja seuraaviakin ollaan jo toteuttamassa. Tulevaisuuden suhteen voi siis olla toiveikas.
Ensinnäkin Metropoliaan on perustettu helmikuussa 2023 tutkimuseettinen ohjausryhmä, jonka tarkoituksena on vahvistaa opiskelijan ja opinnäytetyön ohjaajan tutkimuseettistä osaamista sekä tukea opinnäytetöiden laatua. Ohjausryhmässä on monialaista asiantuntijuutta, mukaan lukien edustaja datatukitiimistä. Viimeisimpiä ohjausryhmän aikaansaannoksia on “Opinnäytetyön eettiset käytännöt” -opintokokonaisuus Moodlessa, joka sisältää myös opinnäytetyön aineistonhallinnan. Opintokokonaisuus tulee pakolliseksi kaikille opinnäytetyötään aloittaville opiskelijoille, ja sen tarkoitus on parantaa ja yhtenäistää Metropolian opiskelijoiden tutkimuseettistä osaamista. Tämän hetken tiedon mukaan tämä opintokokonaisuus avataan joulukuussa, ja otetaan käyttöön asteittain OPS-uudistusten myötä.
Toiseksi Metropoliassa on aloitettu opinnäytetyön datapolitiikan laatiminen. Siinä kuvataan opinnäytetyön aineistoihin liittyvät lupaukset, linjaukset ja toteutettavat periaatteet. Se on tärkeä osa datanhallinnan käytäntöjen jalkauttamisessa organisaatioon, koska sen noudattaminen velvoittaa jokaista Metropolialaista.
Tulevaisuuden suunnitelmia
Koska meillä ei ole varmaa tietoa siitä, kuinka tuttu tai vieras aihe aineistonhallinta ohjaajille on, onko heidän aineistonhallintaosaamisensa riittävää, ymmärretäänkö opinnäytetyön aineistonhallinnan tärkeys, ja kuinka kattavasti Metropoliassa aineistonhallintaa ylipäätään käsitellään opinnäytetyöprosessin aikana, suunnittelemme kyselyä opinnäytetyön ohjaajille aiheesta. Selvityksen jälkeen pystymme kehittämään toimintaa suunnitelmallisemmin. Toki jo hyviksi havaittuja toimintatapoja, kuten toimivia data-agenttien työtapoja, on syytä jatkaa ja ottaa kattavammin käyttöön kaikilla kampuksilla.
Datatukitiimi suunnittelee parhaillaan ensi keväälle parin viikon mittaista datakamppanjaa, jonka kohderyhmänä on kaikki Metropolialaiset. Kamppanjan tavoitteena on avoimen aineiston näkyvyyden ja käytön lisääminen, aineistojen avaamisen edistäminen, ja siinä ohessa myös datatukipalveluiden mainostaminen. Toivomme kamppanjan tavoittavan laajan joukon aineistojen kanssa työskenteleviä, ja tarjoavan heille hyödyllistä asiasisältöä hauskoillakin tavoilla.
Laurean opinnäytetyön aineistonhallinnan toimintamalli on rakennettu yhdessä
Laurean opinnäytetyön aineistonhallintaa lähdettiin suunnittelemaan yhdessä muiden ammattikorkeakoulujen kanssa OKM:n kärkihankkeessa Avoin TKI, oppiminen ja innovaatioekosysteemi (2018–2021). Opettajille opinnäytetyön aineistonhallinta tuli ensimmäistä kertaa laajemmin tutuksi, kun hankkeessa luotu opinnäytetyön sopimusreppu otettiin käyttöön yhdessä opettajien ja KPMG:n lakipalvelun kanssa tehdyn muokkaamisen jälkeen vuonna 2021. Sopimusreppuun kuului opinnäytetyön suunnittelulomake, joka toimi aineistonhallintasuunnitelmapohjana ja samalla pohjana sopimiselle.
Seuraava välietappi oli opinnäytetyön aineistonhallinnan, tietosuojan ja tutkimusetiikan ottaminen yhdeksi Laurean avoimuuden tavoitteeksi vuonna 2022, kun Laurean avoimuuden tiekarttaa alettiin rakentaa. Työn pohjana oli edellä mainittu AVOTT-yhteistyössä luotu Aineistonhallinnan osaamistavoitteet. Käytännön työtä on tehty porukalla, jossa on ollut mukana asiantuntijoita tieto- ja julkaisupalveluista, tietosuojavastaava, tutkimusetiikan asiantuntija, grant writer sekä opettajia ja yliopettajia.
Avoimuuden tiekartta yhteinen visio Laurean avoimesta toiminnasta
Laurean avoimuuden tiekartta määrittelee Laurean avoimuuden periaatteet ja tavoitteet. Tiekartta soveltaa kansallisia linjauksia Laurean toimintaympäristöön ja käytänteisiin aina konkretiaan asti. Laurean avoimuuden linjaus on tuotettu vuosina 2022–2023 Avoimuuden tiekartta -työryhmässä, johon on kuulunut edustajia Laurean TKI-palveluista, verkko-opetuksen palveluista, innovaatiopalveluista sekä tieto- ja julkaisupalveluista.
Opinnäytetöiden avoimuuteen liittyvä kehittämistyö on määritelty kuulumaan sekä oppimisen osa-alueeseen että aineistojen ja infrastruktuurien avoimuuteen.
Opinnäytetöiden osalta tavoitteiksi on määritelty seuraavat:
Laurean opinnäytetyön aineistonhallinnan tavoitteet vuoteen 2025 mennessä:
- Tavoite 1: Laurean opetussuunnitelmaan sisällytetään aineistonhallinta.
- Tavoite 2: Opinnäytetyön ohjaaja ymmärtää opinnäytetyötä koskevat tietosuoja-, tutkimusetiikka- ja aineistonhallintakysymykset sekä osaa käyttää Creative Commons -lisenssejä. Opinnäytetyön ohjaajia koulutetaan aineistonhallintasuunnitelmien ohjaamiseen.
- Tavoite 3: Opiskelijoilla on käytettävissään aineistonhallinnan osaamista tukevaa ohjeistusta.
- Tavoite 4: Opinnäytetyön osana tehdään aineistonhallintasuunnitelma, jos opinnäytetyössä kerätään aineistoa.
Konkreettisiksi toimenpiteiksi näiden tavoitteiden saavuttamiseen on linjattu neljä tavoitetta, aikataulu, vastuut ja sekä edistymisen seuranta (taulukko 1):
toimenpide |
aikataulu |
vastuu |
edistyminen |
1: Aineistonhallinta mukaan opetussuunnitelmaan
ja osaamistavoitteet käyttöön opinnäytetyöprosessiin. |
2023 |
tutkesta ja
ONT-prosessista
vastaavat |
valmista
tutke 2023
ONT 2024 |
2: Opinnäytetyön tekemiseen sisällytetään
aineistonhallintasuunnitelman tekeminen. |
2023- |
ONT-ohjaajat |
osa Laurean
ONT-prosessia
2024
|
3: Rakennetaan MOOC ja perehdytyspaketti uusille
opinnäytetyönohjaajille sekä tarvittaessa lisäkoulutusta. |
2023- |
datapalvelut, tietosuojavastava,
eettinen tukihenkilö, yliopettajia
|
MOOC valmis 2023
ja koulutukset 2024 |
4: Tarjotaan työpajoja opinnäytetyön tekijöille ja päivitetään
tutkimus- ja kehittämiskurssin materiaalia. |
2024- |
datapalvelut, tietosuojavastaava,
yliopettajia |
syksystä 2024
alkaen |
Taulukko 1. Laurean Avoimuuden tiekartan käytännön toimenpiteet opinnäytetöiden avoimuuden edistämiseksi.
Aineistonhallinta ja tietosuoja tutkimusmenetelmäopetuksen osa-alueeksi
Jos uutta teemaa halutaan opettaa laajalle määrälle opiskelijoita, on tärkeää saada opettajille resursseja opettaa aihetta. Tämä onnistuu lisäämällä teema mukaan opetussuunnitelmaan.
Vuonna 2023 Laurean tutkimusmenetelmäopintoja alettiin uudistaa ja yhtenäistää. Tässä yhteydessä tutkimusmenetelmäopintojakson osaamisvaatimuksiin otettiin mukaan uusi tavoite osata kerätä aineistoa ja tehdä tutkimuksellista kehittämistyötä tutkimuseettisten ohjeiden, tietosuojalainsäädännön ja aineistonhallinnan toimintamallien mukaisesti. Näin osa-alueeseen voitiin myös resursoida pakolliseen opintojaksoon opettajille aikaa.
Laureassa yhteisten opintojaksojen oppimateriaalit luodaan oppimisympäristöön koko Laurean Master-työtiloiksi, jotka toimivat yksittäisten toteutusten työtilojen pohjina. Koko korkeakoulu käyttää yhteistä oppimateriaalia samalla opintojaksolla, mikä parantaa opetuksen tasalaatuisuutta. Tutkimusmenetelmäopintojakson yhdeksi viidestä moduulista tuli tutkimusetiikka, tietosuoja ja aineistonhallinta. Näin aineistonhallinta tulee kaikille Laurean opiskelijoille tutuksi tutkimusmenetelmäopintovaiheessa.
Opinnäytetöiden avoimuuden osalinjaus vauhditti työtä - toimintamalli käyttöön koko Laureaan
Opinnäytetyön avoimuuden osalinjaus oli valmis alkuvuodesta 2024, vaikka se virallisesti julkistettiin vasta AVOTT-kesäpäivillä kesäkuussa. Osalinjaus vauhditti Laurean kehitystä. Keväällä opinnäytetyöohjaajien työryhmässä käsiteltiin opinnäytetöiden avoimuuden osalinjausta ja alettiin valmistella Laurean opinnäytetyön aineistonhallinnan, tietosuojan ja tutkimusetiikan toimintamallia.
Tavoitteena oli luoda yhteinen paketti, joka yhtenäistää toimintatapoja ja lisää ohjauksen laatua. Materiaaleja lähti rakentamaan ryhmä opettajia ja yliopettajia sekä tietosuojavastaava, aineistonhallinnan asiantuntija ja tutkimusetiikan asiantuntija. Toukokuun koulutuksen johtoryhmä antoi valtuutuksen toimintamallin testaamiselle syksyllä 2024.
Keväällä opinnäytetyöohjaajat rakensivat yhdessä tietosuojavastaavan ja aineistonhallintavastaavan kanssa 1) Laurean oman aineistonhallintasuunnitelmapohjan, joka ohjaa talon omiin tallennuspaikkoihin, työkaluihin ja toimintamalleihin sekä tarjoaa ratkaisuja esimerkiksi rekisterinpitäjän roolin hahmottamiseen. Lisäksi luotiin selkeät pohjat 2) tutkittavien informointiin ja 3) suostumuksen pyytämiseen sekä täsmennettiin opinnäytetyön 4) tietosuojaselostetta. Ohjeet löytyvät Laurean yleisistä opinnäytetyöohjeista intrasta - lisäksi löytyy syventävä Opas opinnäytetyön aineistonhallintaan, tietosuojaan ja tutkimusetiikkaan.
Toimintamallista rakennettiin opinnäytetyön aineistonhallinnan polku (kuva 2).
Koulutukset ja oppimateriaalit
Laurean henkilökunnalle on tehty vuonna 2023 Tutkijan ABC ajokortti MOOC, joka perehdyttää perustaitoihin tutkimusetiikasta, aineistonhallinnasta, tietosuojasta, sopimisesta, julkaisemisesta sekä avoimista oppimateriaaleista. Materiaali toimii hyvänä pohjana opinnäytetyöohjaajille.
Syksyllä aloitettiin opinnäytetyöohjaajien Teams-koulutus, jossa oli viisi kolmen tunnin tapaamista. Syyskuun koulutus käsitteli opinnäytetyön aineistonhallintaa, tietosuojaa, tutkimusetiikkaa sekä opinnäytetyösopimuksia. Opinnäytetyöohjaajien koulutuspaketista luodaan toistuva koulutus, joka toteutetaan kaksi kertaa lukukaudessa.
Tavoite on, että opinnäytetyöohjaajien osaaminen kasvaa ja he osaavat jatkossa ohjata opiskelijoita näissä teemoissa. Ohjaajien tueksi on luotu tukipalvelu, joka koostuu samoista henkilöistä, jotka ovat rakentaneet opinnäytetyön aineistonhallintapaketin. Tukipalvelulle on ollut paljon tarvetta ja kysymykset moninaisia.
Opiskelijoiden osaamisen keskeinen työkalu on edellä esitetty tutkimusmenetelmäkurssi, jonka lisäksi opinnäytetyöohjaajan rooli on ohjata teemaa. Lisäksi tietosuojavastaava ja aineistonhallinnan asiantuntija järjestävät opiskelijoille työpajoja, joissa käydään perusasioita läpi ja vastaillaan opiskelijoiden kysymyksiin. Kysymyksistä kootaan FAQ - Usein kysytyt kysymykset.
Toimintamallin vakinaistaminen ja koulutuksille lisää tarvetta
Toimintamallista tehtiin marraskuun koulutuksen johtoryhmässä vielä lopullinen hyväksyvä päätös.
Laureassa on samaan aikaan tiivistetty tutkimuslupaprosessia. Tutkimuslupaprosessin sekä eettisen ennakkoarvioinnin hakemisen yhteydessä on havaittu, että tutkimusetiikka-, tietosuoja- ja aineistonhallintapaketin valmistuminen tuli kreivin aikaan. Samalla kaivataan lisää koulutusta niin ohjaajille kuin opiskelijoille.
Ensi vuodelle suunnittelemme koulutusten lisäämistä sekä henkilökunnan Tutkijan ABC ajokortti MOOCin muokkaamista YAMK-opiskelijoille omaksi pakolliseksi MOOCiksi ennen opinnäytetyön aloitusta nykyisen suppeamman tutkimusetiikka MOOCin tilalle.
Hyväksi havaittuja työpajoja ja tukipalvelua jatketaan.
FAIR-periaatteet - kuinka toteutuvat opinnäytetöissä?
Opinnäytetöiden avoimuuden osalinjauksessa sanotaan seuraavasti: “Sekä ohjaaja että opinnäytetyön tekijä hallitsevat ja osaavat soveltaa FAIR-periaatteita” ja että “FAIR-periaatteiden tavoite on tehdä tutkimusaineistoista löydettäviä (Findable), saavutettavia (Accessible), yhteentoimivia (Interoperable) ja uudelleenkäytettäviä (Reusable). Tämä tehostaa tiedon saatavuutta ja edistää tieteellisiä löytöjä.”(AVOTT 2023, 34.)
FAIR-periaatteiden opettaminen ja ohjaaminen amk-opinnäytetyössä on varsin teoreettista ja imaginääristä, sillä ainakaan toistaiseksi ammattikorkeakoulujen opinnäytetöiden aineistojen avaamiselle laajemmassa mittakaavassa ei ole mahdollisuuksia. Ammattikorkeakoulujen opinnäytetöiden aineistolle ei ole sopivaa julkaisuarkistoa. Jos opinnäytetyö on tehty hankkeessa tai se on poikkeuksellisen hieno aineisto, se voidaan avata, mutta laajassa mittakaavassa isoa määrää opinnäytetöiden aineistoa tai aineiston metadataa ei ole resursseja avata. Tällä tavoin pysyvien tunnisteiden, kuvailutiedon, koneluettavuuden ja avaamisen teemat eivät ole realistisia opiskelijoiden kannalta.
Näin FAIR-periaatteiden opettaminen ei ainakaan tällä hetkellä toteudu täydessä mittakaavassa 3AMK-korkeakouluissa.
Yhteenvetoa
Haaga-Helian, Metropolian ja Laurean toimintamallit näyttävät nopealla vilkaisulla olevan keskenään aika erilaisia. Kuitenkin myös yhtenäisiä piirteitä löytyy.
Tärkein yhdistävä piirre on se, että vastuu opinnäytetyön aineistonhallinnan kouluttamisesta opiskelijoille on opinnäytetyön ohjaajalla. Kaikissa kolmessa korkeakoulussa on luotu dokumenttipohjat opiskelijoiden käyttöön: aineistonhallintasuunnitelmapohja, tietosuojailmoitus/-seloste, tutkittavien informointi pohja sekä suostumuspohja sekä ohjeet LibGuidesiin. Lisäksi kaikista löytyy tukipalvelu opettajien kouluttamiseen sekä ongelmatilanteiden ratkaisuun.
Kommentit