Nuori tyttö lähestyy kirjaston asiakaspalvelua ja kysyy epävarmasti, löytyykö Ebraryn kirjoihin appsia iPadille. Viittäkymmentä ikävuottaan lähestyvä tietopalvelusihteeri vilkaisee vieressään olevaa kylttiä, jossa lukee, että kysy mitä vain. Onneksi viime viikolla kollegat järjestivät koulutuksen, jossa appsit käytiin lävitse ja on ilo auttaa opiskelijaa. Vielä viime kuussa opiskelijaa olisi neuvottu hakemaan hyllystä aiheeseen liittyviä kirjoja, mutta nyt neuvotaan lataamaan Ebraryn kirjoja Bluefire’lla.
Diginatiivitkin tarvitsevat ohjausta
Opiskelijoiden oletetaan osaavan toimia verkossa ja mobiililaitteilla, koska he ovat lapsesta alkaen niitä käyttäneet. Mutta on paljon nuoria, jotka eivät ole ja joilla ei ole tarvittavia taitoja. Monet aktiivikäyttäjätkään eivät osaa käyttää laitteitaan monipuolisesti ja tehokkaasti. e-kirjojen lukeminen mobiililaitteella on hyödyllistä, mutta osaammeko ohjata ja auttaa tarvittaessa, onko meillä tarvittavia valmiuksia.
Tarvetta ohjaukseen on. Käyttäjien tulee luoda monia tilejä, ladata appseja ja olla melko motivoitunut käyttämään e-aineistoja. Tarvitaan ohjaajaa, jolla on sekä taitoa ja että asennetta. Ohjaamisen lisäksi tarvitaan innostajaa ja kannustajaa.
Asiakaspalvelun arkipäivään on hiipinyt mobiililaitteiden tuntemus sekä jelppiminen appsien asentamisessa ja tilien luomisessa. Myös ongelmia pitäisi osata ratkoa. näiden alkuvalmistelujen jälkeen päästään vasta asiaan, eli miten löytää palvelusta tarvittava sisältö. Kirjastohenkilöstön on luontevaa opastaa navigointia ja kirjojen ja sisällön hakua, mutta miten paljon tulee ohjata sisällöissä navigointia. Eri palveluissa on erilaisia käyttöä helpottavia kikkoja, esimerkiksi Bluefire’n alalaidassa on jana, jonka avulla pääsee nopeasti 500-sivuisen kirjan eri osiin. Hoksottimia tarvitaan myös, kun pohtii, miten ala- ja ylälaitojen marginaalit saadaan pienenennettyä, jotta teksti tulee kokonaisuudessaan näkyviin. Kollega neuvoo, että tökkää sormella keskelle sivua, niin palkit häviävät. Ihanan helpottavaa, joku osaa ja neuvoo.
Mobiilityöpajan antia
Järjestimme marraskuun lopulla kirjastossamme työpajan, jonka tavoitteena oli ottaa mobiiliohjaus haltuun ja arkeen hyödynnettäväksi. Olimme jo vuosi sitten järjestäneet ensimmäisen työpajan, jossa harjoittelimme ja testasimme appsien asentamista ja e-aineiston lukemista mobiililaitteilla. Osa opista oli muistissa, mutta osa palautui mieleen vasta kertauksen voimin.
Aloitimme työpajan kertaamalla perusteita ja poistimme aiemmin käytössä olleet appsit laitteiltamme ja latasimme ne uudelleen. Tämä ensimmäinen vaihe on haastava ohjauksen kannalta, koska sen tekee omalle laitteelleen yleensä vain kerran, eikä välttämättä ohjaustilanteessa enää muista, miten se tapahtuikaan. Ensiksi kokeilimme Bluefire’n asentamista, jonka jälkeen loimme Adobe-tilin ja valtuutimme Bluefire’in käyttämään Adobe-tiliämme. Bluefire on kätevä applikaatio, jonka avulla voi ladata useita eri palvelujen e-kirjoja tai PDF-tiedostoja. Tällöin ei välttämättä tarvitse lainkaan palvelun omaa applikaatiota, jotka ovat erilaisia eri e-aineistoissa. Testasimme työpajassa Bluefire’in käyttöä EBL:n, Ebraryn ja Ebscon e-kirjojen sekä PDF:ien lataamista.
Katsoimme ensin EBL-kokoelman kirjan lataamista Bluefire’illa, mikä sujui kohtuullisen hyvin. Muutamilla lataaminen kesti melko kauan verkon hidastellessa ja jollakin ei onnistunut haka-kirjautuminen Nelliin. nämä ovat tyypillisiä tilanteita langattomassa verkossa työskenneltäessä. Varsinaisessa ohjaustilanteessa tarvittaisiin jo asennetta ja optimismia.
Seuraavaksi testasimme kirjojen lataamista Ebraryssä, jota voi käyttää palvelun oman applikaation kautta, Bluefire’n tai Adobe Digital Editions kautta. Viimeksi mainittu ei kuitenkaan toimi iPadissa. Etsimme kokoelmasta kirjan ja aloitimme sen lataamisen laitteelle. Ohjelma ehdottaa kirjautumista, mutta ei kerro tarkemmin mihin, miten ja millä tunnuksilla. Päättelimme, ettei tässä tarkoiteta oman organisaation verkkoon eikä Nelliin kirjautumista vaan Ebraryyn. Seuraavaksi loimme Ebraryyn oman henkilökohtaisen tilin sign up -toiminnolla. Tilin luomisen jälkeen omaa Ebrary-tiliä voi käyttää Sign in -toiminnolla. Haasteena on muistaa lukuisat eri palvelujen edellyttämät kirjautumiset ja niiden käyttäjätunnukset. Joku kaivoikin esiin vihon, johon voi merkata tunnuksia muistiin. Toinen vaihtoehto on käyttää verkossa olevia ohjelmia, jonne tallentaa käyttäjätunnuksiaan.
Sisäänkirjautumisen jälkeen Ebrary ehdottaa kahta vaihtoehtoa. Ylempi täppä voidaan valita, jos haluaa lukea kirjasta vain yhden luvun, joka on maksimissaan 60 sivua. Omalla tilillä on siis pysyvää saldoa 60-sivun verran. Jos valitaan alempi täppä, niin voidaan ladata koko kirja, mutta se on käytettävissä omalla tilillä vain kahden viikon ajan. Kätevä vinkki on, että opiskelijaryhmän jäsenet lataavat kukin yhden luvun ja yhdistävät luvut copy/paste -toiminnolla. Tällaista luotua tuotetta ei kuitenkaan voi laittaa julkisesti verkkoon tai jakeluun ja pohdimme, voiko siitä ohjauksessa edes vinkata.
Työpajamme suolana olivat ongelmatilanteet, joita esiintyi paljon. Yhteisen pohdiskelun tuloksena nämä ratkesivat. Hoksasimme, että tällaisia tilanteita kohtaamme ohjaustilanteissa. Ensimmäisenä haasteena olivat iPadien käyttöjärjestelmät, joita muutamassa laitteessa ei ollut päivitetty vähään aikaan. Löysimme Asetuksista versionumeron, joka oli tarpeen päivittää 7-alkuiseen. Toisessa laitteessa ongelmia aiheutti maakoodi, joka piti muuttaa, jotta ohjelma hyväksyi toimintamme. Epäluuloiset e-aineistot eivät myönnä pääsyä, jos tabletti on Hongkongin asetuksilla ja oletusarvona on eurooppalainen käyttötilanne. Huomasimme myös, että esimerkiksi Ebraryn kirjat eivät avautuneet Samsungin tableteilla, vaikka iPadella ne avautuivat helposti. Tähän emme vielä löytäneet ratkaisua. Emmekä siihen, minkälaista lukijaa Lumioilla voi käyttää.
Huomasimme työpajassa myös, että meiltä puuttui USBia tukeva palikka/johto, jolla mobiililaitteen näyttö saadaan siirrettyä tv-screenille, josta useampi henkilö voi nähdä ohjauksen samaan aikaan. Niinpä tutkimme myös verkkokauppoja välikappaleen hankkimiseksi kirjastoihimme.
Mitä ohjauksessa pitäisi osata?
Käsitimme, että kokeilemamme ja harjoittelemamme lataamiset ja mobiilikäyttö ovat perustoimintoja, joita meidän tulisi arjessa osata ohjata. Mutta vaihtoehtoja ja osattavaa on paljon yhdenkin palvelun osalta, miten sitten hallita koko e-aineistovalikoimamme mobiilikäyttö. Järkevintä on, että osaa yhden reitin, jolla e-kirjan saa mobiililaitteilla luettavaksi, oli se sitten e-aineiston oman applikaation tai Bluefire’in kautta. Kaikkia reittejä ja konsteja ei tarvitse osata.
On myös tärkeää hahmottaa, mitä on tekemässä ja opastamassa. Tasoja ja vaiheita on monia, kuten tilien luominen, appsien lataaminen, kirjautuminen, kirjan hakeminen ohjelmassa ja lataaminen omalle laitteelle, navigointi kirjan sisällössä ja ns. jipot. Tässä mahdollisten ongelmatilanteiden tunteminen ja niiden ohjaaminen ovat tärkeitä hahmottaa.
Hanna Lahtinen
Informaatiopäällikkö
Laurea-ammattikorkeakoulu
Kommentit