Lisa Sounion neuvoja brändäyksen jaloon taitoon

18.06.2013

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Tulta työpäivään!
"En ole ikinä tullut näin jännittävään tilaisuuteen. Oli kaksi autoa vastassa: asemalla keskustelua siitä kummalla mennään. Äidin äiti on täältä kotoisin, itse olen Parikkalasta", esitteli Lisa Sounio itseään huhtikuussa Mikaelissa nuorkauppakamarijärjestön vuosikokouksessa. Lisa Sounio aloittaa luentonsa: "Jos ajattelee vain rahaa, kompastuu. Jos ei ajattele yhtään rahaa, kompastuu. En pidä markkinointiluentoa, en siihen pysty. Järjestän ilotulituksen."

Rohkeus ja kekseliäisyys
Sounio esittelee erilaisia tyyppejä, teesejä slaidien kautta. Ben Hammersley, Wiredin päätoimittaja, suosittu puhuja halusi kirjoittaa kirjan ja hankkia miljoonan. Hän kasvatti viikset ja puhujapalkkiot 10-kertaistuivat. Hän tulee Englannista jossa on aina rakastettu viiksiä, paitsi ei kuningattarella. Hän sai ennakkosekin kustantajalta, käytti rahat, kirja ei valmistunut, häntä patisteltiin. Hän löysi Uudesta Seelannista kirjoittajan kirjalleen joka valmistui skype-puheluiden perusteella. Kirjan sisältönä oli 64 asiaa jotka on tiedettävä tänään jotta menestyy huomenna.

Verkkoavaruudessa seilanneena yrittäjänä Sounio väittää, etteivät fyysiset tuotteet, kuten kirjat, lehdet ja muut objektit, mihinkään katoa. Sähkökirjan kannattajien rinnalla tulee aina olemaan ihmisiä, jotka haluavat hyllyynsä oikeita kirjoja. Ihmisellä kun on ikuinen tarve ympäröidä itsensä fyysisillä ja abstrakteilla symboleilla ja tuotteilla.

"Entä miten tullaan kansikuvatytöksi tai -pojaksi? Vastaus: Ei hemmetissä! Puolet suomalaisista haluaa julkkikseksi. Jos teillä on tuote jota haluatte myydä, niin sitten ok, mutta muuten vaarallista. Menin vahingossa tositv-ohjelmaan esihistoriallisella ajalla. Viestintä on 2000-luvun juttu. He jotka osaavat viestintää, saavat sen miljoonan ja enemmänkin. Pelkkä viestintä ei riitä. Asiakkaina oli useita suomalaisia merkkifirmoja, jotka sanoivat ”hyvästi neiti Sounio” sen tv-ohjelman perusteella. Vaikka kuinka hyvä tyyppi olet, mutta asiakas haluaa kaiken hyvän itselleen. Dopplr perustettiin poikaystävän kanssa ja myytiin 23 kuukautta myöhemmin Nokialle."

Sounio kertoo olleensa nainen miesvaltaisella alalla tietämättä mitää saa tehdä. Kuinka Sounion onnistui itse päästä menestykseen kiinni?

"Uskon että värillä on väliä; näillä erotuin. Musta ja harmaa ovat ok, mutta saattavat sekoittua hautakiveen. Hautakivi on harvoin oranssi. "

Kysyessäni  ennen esitystä, saanko ottaa valokuvan, sain kuulla että minulla on hyvän värinen takki, voisin tulla samaan kuvaan Lisan kanssa. Sounio sanoo, että mainosalalla tehdään töitä usein kollegoja varten. Suuri yleisö ei siitä ymmärrä. Insinöörin ongelma on se että soittaa polytechiä: viestii asiaosaamista, mutta pitäisi osata myös rockia. Jos haluatte pärjätä, pitää koko ajan katsella ympärilleen kehen haluat tehdä vaikutuksen. Samat tyypit pyörivät elämässämme aina uudestaan. Silloin kun te vähiten odotatte, joku menneisyyden tyyppi ilmestyy paikalle. Ei pidä olla ruskeakielinen vaan sellainen joka ottaa toiset huomioon.

Seuraavaksi Lisa kysyy: Kenen mielestä Miina Äkkijyrkkä on brändi? Miinalla on kaikki brändin ainekset hallussaan. Sounio kertoo nähneensä, kuinka Miina kaataa Lontoossa kansainvälistä lehdistöä Marimekon kankaan lanseerauksessa. Hän alkoi ”joikua”, päästeli lehmien kutsuhuutoja ja lehdistö teki sen jälkeen mitä Miina halusi.

Markkinointimaailmassa ei pärjää ilman hulluutta.

Hulluutta
Lisa Sounio kertoo opiskelleensa viisi vuotta markkinointia, mutta sama aika meni oppia pois niistä opeista. Mitä vikaa oli markkinoinnin opetuksessa?

Valitse kolme esikuvaa eri elämän alueilta, henkilöitä jotka ovat saaneet poikkeuksellista huomiota. Heitä vakoilemalla (ei salaa kuvaamalla) saatte selville miten markkinoidaan.

Perinteisesti johtajat ovat vaatineet läsnäoloa konttorissa. Vaatii luottamusta uskoa, että työ tulee tehdyksi, jos tyyppi liitelee seminaareissa. Erilaiset tilaisuudet tarjoavat kuitenkin aitiopaikan mestariverkostoitujien tarkkailuun, ja oppeja voi soveltaa heti omaan työhön.

Jos haluatte tehdä rahaa, brändistrategioista on haittaa. Niitä tarvitaan isoissa organisaatioissa.

Idea ei ole yhtä kuin tuote. Being interested is not a date. Steve Jobsin kirja kannattaa lukea! Tuotetta siis yhtä kuin sinua pitää hioa loppuikä. Et tule valmiiksi. ”Tukka paikallaan”, ei osata valmistautua työtehtävään tai treffeille. Suomalaiset miehet eivät osaa sanoa niitä oleellisia asioita. Martin Varsavsky on perustanut kymmeniä yrityksiä, myynyt 15, varsin laaja-alaisesti. Soitti ja kysyi neuvoja bisneskirjan kirjoittamiseen. Toistelin asioita kuin papukaija. ”Et usko, suomalaiset eivät usko”, hiffasin jo. Latinot ovat nopeita.

Tittelit, koulutus, tausta, mielesi muodostavat salaisia vankiloita. Markkinoijan täytyy Sounion mukaan miettiä, millä jää mieleen. Kaikkien markkinoijan juttujen on oltava niin hyviä että viesti jää kerrasta mieleen. 2020 brändit toimii median tavoin. Käsilaukku maksaa saman kuin käytetty auto, jossakin tapauksessa jopa saman kuin uusi auto. ”Suosittu teen ystävien kohtauspaikka on Mariage des Freres, joka edustaa kauppojen aatelia Pariisissa. Vastaava on ruusutapettinen englantilainen teehuone eteläsavolaisessa kartanonavetassa Juvalla.” Rekrytoijat taas katsovat liikaa CV:tä. Oikea rekrytoija katsoo muutakin.

Miljoona uutta asiakasta, miten saada käyttäjät markkinoimaan tuotetta? Ylitä toimialarajat!  Kaikenikäiset haluavat nähdä ja näkyä. Ei vaan riitä tilannetaju!

Tulevaisuudessa parhaiten pärjäävät ne miehet jotka osaavat toimia naisten kanssa.

Facebookin kakkoshenkilön kirjoittamaa kirjaa suositeltiin tässä kohden, siis Sheryl Sandberg: Lean in – Naiset ja menestymisen tahto.

Muutamia Lisa Sounion heittoja:

  • Strong brand – voi saada turpiinsa, varaudu siihen.
  • Epäkonventionaalisia ideoita: Could museum sell wedding nights? Is your marketing producing epidemic!
  • Olet oman brändisi farmari tai puutarhuri, se vaatii elinikäisen hoitamisen. Hoidettava samalla muitakin puskia: verkostoituminen. Siihen tarvitaan puhetaitoa. Lue kaunokirjallisuutta. Lue ihmisiä. ”Yleisesti verkostot koostuvat liiaksi samankaltaisista ihmisistä. Tulevaisuuden suunnan pitäisi olla se, että verkostoissa on erilaisia ihmisiä. Ideat ja uudet näkökulmat syntyvät vasta, kun erilaiset ihmiset kohtaavat.”

Love media and make it! Älä odota että lehti pyytää haastattelua. Tee se itse. Kaikki ei tunne kaikkia.

Lisa Sounio suositteli ilotulituksensa lopuksi kirjaansa tutustumista. Pari läsnäolijaa sai kirjan kuittauksena osallistumisaktiivisuudestaan. Tein työtä käskettyä ja tämä juttu sisältää muutamia poimintoja myös kirjan puolelta: Lisa Sounio,2010, Brändikäs, Talentum

Kommentit

Jätä kommentti