Rakastuitko travelleriin vai onko suosikkisi sissis? Palvelevatko kirjastosi tilat helppiksiä? Tässä on uudenlaisia asiakasprofiileja tassuvoimalla.
Helppohoitoinen eli helppis
Asiakastyyppi on hyvin mukautuva, ystävällinen ja rauhallinen. Se löytää kirjaston hiljaisimmat tilat ja kehittyy nopeasti omatoimiseksi. Sopuisana tulee erinomaisesti toimeen muiden asiakkaiden kanssa. Sopii siis monenlaisten kirjastojen asiakkaaksi.
Legendan mukaan helppistyyppiä esiintyi jo antiikin Aleksandrian kirjastossa. Itä-Suomen yliopiston tuoreen tutkimuksen mukaan samassa tilassa viihtyvät helppikset parantavat huomattavasti sisäilmaa.
Helppiksiä sopuisampaa asiakasta saa etsiä: se on viisas, vaatimaton ja harmoninen. Ei ole tavatonta, että helppis hakeutuu torkkumaan kirjaston pehmeimpään tuoliin. Jos kirjastoon haluaa houkutella lisää helppiksiä, kannattaa satsata sisustukseen.
Fiilisfelix
Tämä asiakastyyppi tunnistettiin jo 90-luvun alussa Yhdysvalloissa Karola Kultusen tutkimuksissa. Aiemmin käyttäytymisen muutoksia ei osattu yhdistää asiakkaan tunteisiin, mutta kun opittiin antamaan oikea-aikaista ohjausta, tuloksena oli mitä älykkäin ja sopeutuvin asiakas.
Kirjastoissa kannattaa muistaa, että asiakastyyppi saattaa toisinaan heittäytyä veltoksi kiusallisiksi kokemissaan asiakaspalvelutilanteissa (esim. lainakieltomaksut), mutta jämäkkä ja rohkaiseva suhtautuminen auttaa.
Räggis
Asiakastyypin kehitys on hidasta, mutta varmaa. Saattaa viedä neljäkin vuotta, että räggis omaksuu kirjaston toimintatavat. Juuri kun luulit, että räggis on valmis jättämään kirjaston, hän innostuukin opiskelemaan lisää. Parhaassa tapauksessa saat räggiksestä kumppanin eläkeikääsi saakka.
Travelleri
Travellerit ovat yleensä hyvin eloisia, leikkisiä ja luottavaisia asiakkaina. Valppaina ne imevät olennaiset tiedot laitteisiinsa – ja ovat myös innokkaita av-välineiden lainaajia.
Luonteeltaan travellerit ovat seurallisia, kiintyvät nopeasti henkilöstöön ja osallistuvat monella tavalla tapahtumiin. Travallerit viihtyvät porukoissa ja inhoavat hiljaisuutta sekä hiljaisia tiloja. Sanotaankin, että kun kerran saat travallerin kirjastoosi, et haluaisi enää muunlaisia asiakkaita.
Sissis
Sissis on elegantti ja varsin tuore tulokas. Se on toisinaan itsepäinen ja osaa esittää mielipiteensä asioista, mutta ei ole kuitenkaan liian äänekäs. Sissikset vaativat aluksi päivittäistä huolenpitoa ja valvontaa. Ne vaativat paljon huomiota, mutta vastineeksi ovat älykkäitä, ystävällisiä ja leikkisiä asiakkaina. Jos annat sissikselle aikaasi, saat koulittua siitä erinomaisen kumppanin…. mutta laiminlyötynä sissis saattaa karata kirjastosta ja jättää oven auki. Luonteeltaan sissikset eivät ole joka kirjaston asiakkaita. Sen on saatava olla aina numero yksi.
Cilla
Kun vain annat cillan tulla luoksesi, kaikki muu järjestyy itsestään. Se kiintyy kirjastossa työntekijöihin ja osallistuu väsymättä kaikkiin askareisiin, olitpa sitten ohjaamassa sitä opparisaunassa tai opastamassa exam-studioon. Parhaimmillaan cillan kanssa asiointi on iloista yhdessäoloa.
Cillojen tarkkaa alkuperää ei tiedetä. Tarinan mukaan asiakastyyppi oli jo katoamassa, kun kahden kirjastonhoitajan määrätietoinen toiminta pelasti sen.
Lähteet: Kirjoittaja on suuressa kiitollisuudenvelassa Suomen kissaliitolle. http://www.kissaliitto.fi/kissarodut
Kommentit