Kirjastolla on monenlaisia aineistoja, joita voi käyttää opiskelun tukena ja lähdeaineistona. Painetut ja digitaaliset aineistot muodostavat merkittävän osan opinnäytteiden lähdemateriaalista ja opiskelijoita mietityttää, mistä ja miten löytää luotettavaa tietoa, esim. tieteellisiä ja ammatillisia julkaisuja, virallistietoa, standardeja, tilastoja ja avointa tietoa. Lähteiden oikeaoppiset merkintätavat mietityttävät myös. JAMKin Opparisauna auttaa löytämään lähteitä ja käyttämään laadukasta tietoa opparin tietoperustassa.
Opparisaunasta hyvät lähteet oppariin
Opinnäytetyön vieriohjaus alkoi Oppariklinikkana 2000-luvun alussa. 2010 nimikilpailun tuloksena se sai nimekseen Opparisauna ja palvelu tuotteistettiin. Vuonna 2014 otettiin käyttöön ilmoittautuminen lomakkeella ja tätä lomakkeen dataa analysoin jäljempänä.
Mikä Opparisauna on? Opparisauna on tarkoitettu JAMKin opinnäytetyöntekijälle tai opettajakorkeakoulun opiskelijalle. Henkilökohtainen tiedonhaun opastus yhdelle opiskelijalle tai pienryhmälle opinnäytetyön aiheesta, sen jälkeen kun opetussuunnitelman mukaiset tiedonhankinnan opetukset on käyty.
Opastuksen voi varata lomakkeella tai ottamalla yhteyttä kirjastoon. Suositeltu kesto on yksi tunti. Varauksen yhteydessä kerrotaan opinnäytetyön aihe ja toiveet opastuksen sisällöstä. Opparisaunan rinnalla toimii englanninkielinen Theseus Sauna.
Meitä opparisaunottajia on monta, informaatikoita, kirjastonhoitajia ja tietopalvelusihteereitä. Opparisaunojen pitäminen on mieluista hommaa ja kukin ohjaa vahvuusalansa mukaisesti ja omalla tavallaan. Tänä keväänä Opparisaunaohjaukset ovat siirtyneet verkkoon, etäohjauksia on pidetty Teamsilla ja Zoomilla.
Opparisauna numeroina 2014-2019
Vuosien 2014–2019 aikana lomakkeen kautta tulleita ilmoittautumisia Opparisaunaan oli 398. Todellisuudessa määrä on paljon suurempi, koska osallistujia oli usein kaksi (90 %). Lisäksi pyyntöjä tuli suoraan kirjaston sähköpostiin.
Lomakkeen taustatiedoissa kysytään opiskelijan aiempaa osallistumista. Suurin osa vastaajista (69 %) oli aikaisemmin osallistunut tiedonhankinnan ohjaukseen.
Jos tarkastellaan Opparisaunan osallistujia yksiköittäin, Hyvinvointiyksikön opiskelijat käyttävät ylivoimaisesti eniten opparivaiheen tiedonhankinnan ohjauspalvelua (74 %).
Koulutusaloittain tarkasteltuna sosiaali- terveys- ja liikunta-ala käytti eniten Opparisauna-palvelua (278). Seuraavaksi eniten matkailu-, ravitsemis- ja talousala (41) ja yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala (40). Kaikki vastaajat yhteensä 398.
Koulutusala
|
N=398
|
humanistinen ja kasvatusala
|
2
|
kulttuuriala
|
5
|
yhteiskuntatieteiden, liiketalouden
ja hallinnon ala
|
40
|
luonnontieteiden ala
|
1
|
informaatioteknologia
|
5
|
tekniikan ja liikenteen ala
|
23
|
luonnonvara- ja ympäristöala
|
2
|
sosiaali- terveys- ja liikunta-ala
|
278
|
matkailu-, ravitsemis- ja talousala
|
41
|
muu
|
1
|
|
|
|
|
|
|
Opparisaunoja pidettiin ylivoimaisesti eniten (287) Pääkampuksen kirjastossa.
|
|
Valitse kirjasto
|
N=395
|
Pääkampuksen kirjasto
|
287
|
Lutakon kampuskirjasto
|
105
|
Musiikkikampuksen kirjasto
|
3
|
Tarvaalan kampuskirjasto
|
0
|
|
|
Lomakkeella pyydetään kertomaan aihe, hakusanat ja ongelmat. Ohessa Webropol-järjestelmän analytiikkaa yleisimmin esiintyneistä sanoista.
Sanapilvi
aiheena aiheeseen aiheesta aineistoa artikkeleita arviointi asiakkaan avulla development education englanniksi erityisesti hakusanat hakusanoina hakusanoja hakusanojen health hetkellä hoito johtaminen joten kanssa kehittäminen kirjallisuuskatsaus kuinka kuntoutus käyttää käyttö lapsen lasten liittyen lisäksi lähteiden lähteitä löydä löytyy löytäminen löytää management mental minulla mistä miten mitkä mutta niiden nuoret nuorten nursing occupational olisi ongelma ongelmana ongelmat ongelmia opinnäytetyö opinnäytetyön opinnäytetyöni opparin patient rehabilitation service siitä skills social tarkoitus tarvitsen tarvitsisin tavoitteena tehdä therapy tietoa toimintaterapia tukeminen tulee tutkimuksia tutkimusten tällä varten vähän
Yleisimmin esiintyvät sanat
Aiheita ja ongelmia on laidasta laitaan, 395 erilaista.
Mihin sitten toivottiin ohjausta?
Eniten ohjausta toivottiin tietokantojen käyttöön, hakusanojan ja hakulauseiden valintaan:
– En osaa tarkentaa ja rajata hakua, enkä oikein tiedä onko hakusanat oikeita ja mitä tietokantoja kannattaa käyttää.
– Ongelmana on hakulausekkeiden luominen. Useista yrityksistä huolimatta en tunnu saavan niitä toimimaan halutulla tavalla. Tuloksia on usein joko satoja/tuhansia, sen jälkeen haun rajauksen tuloksena ei lainkaan/muutamia tai edelleen satoja, koska epärelevanttien tulosten poisrajaus ei tunnu onnistuvan.
– Ongelmia pubmedin käytössä ja lopullisen haun muotoutumisessa. Hakusanalistat on tehty ja cinahlia käytetty, mut tarvittais apua haun loppusilaukseen ja raportointiin...
– Myös tiedon luotettavuuteen ja tieteellisten julkaisujen/tutkimusten löytämiseen toivottiin apua, varsinkin ulkomaiset lähteet olivat hukassa. Tiedonarviointi pohditutti myös.
Toivomuksena opinnäytetyöhön on löytää ulkomaisia luotettavia lähteitä. Tutkittuun tieteelliseen tietoon näyttöön perustuva jne.
– Minulla on ollut todella vaikea löytää lähteitä. En tiedä, mitä muita hakusanoja käyttäisin, saatika miten löytäisin englanninkielistä materiaalia. Myös tutkimusten etsiminen on minulle todella uutta, joten tarvitsisin apua etenkin siinä.
– Ongelmana minulla on tällä hetkellä tiedonhankinta erilaisten käsitteiden ja määritelmien oikeaoppiseen löytämiseen. Mitkä lähteet ovat tieteelliseen tutkimukseen soveltuvia? Mistä puolestaan löydän vastaavia englannin kielisiä tai kansainvälisiä tutkimuksia, artikkeleita jne?
– Lähteiden tulee olla vertaisarvioituja, mistä sen näkee, ovatko esimerkiksi tieteelliset artikkelit vertaisarvioituja vai eivät?
Vaikeudet oppimisessa nousivat myös esille
Vaikeudet oppimisessa tulivat esille:
– Minun haasteena on sähköisen tiedon haku. Olen itsekin erilainen oppija ja minulla on vaikeuksia hahmottamisessa "eksyn" ja väsyn sivukarttojen kanssa. On keksittävä keinot, miten pääsen tutkimuksiin tai artikkeleihin käsiksi?
– Ongelmana on, että tarvitsen yksilöllistä tukea tiedon hakuun.
Lähdemerkinnät, sanastot ja koko tiedonhankintaprosessi mietityttivät ja asiantuntijan tukea kaivattiin:
– Lähdeviitteet tekstissä ja suoran lainauksen oikein laittaminen.. ohjaajani kehoitti selvittämään asiaa.
– En osaa käyttää tiedonhankintasuunnitelmaa varten olevia asiasanastoja tai sitä paikkaa, jolla saa sitten etsittyä hyviä lähteitä, esimerkiksi artikkeleita.
– Toiveenamme olisi saada tiedonhaun ammattilaisen kommentteja hakujemme järkevyydestä ja oikeellisuudesta; olemmeko oikeilla linjoilla tekemisessämme?
Monessa Opparisaunapyynnössä toivottiin ohjausta kirjallisuuskatsauksen lähteisiin (62 mainintaa).
Ylemmän ammattikorkeakoulun opiskelijat käyttävät myös paljon Opparisauna-palvelua esim. jos edellisistä opinnoista on kulunut vuosia tai löytääkseen laadukkaita, luotettavia tieteellisiä julkaisuja, jotka nostavat opinnäytteen arvoa.
– Oli tosi tarpeellinen ja sain paljon tietoa uusista lähteistä!
Opparisauna koetaan hyödylliseksi ja sen koetaan edistävän ja selkeyttävän opinnäytetyön tekemistä. Joissain tapauksissa saunottajaohjaaja on myös henkinen tuki. Opparisauna on suosittu palvelu!
Kommentit