Huhtikuun alussa Oulun ammattikorkeakoulussa vietettiin International Teacher and Staff Exchange Training eli ITSEW-viikkoa. Tämän vuoden tapahtuma oli sarjassaan kolmas. Kirjaston staff trackille osallistui kolme kirjastoalan ammattilaista kolmesta eri yliopistosta, Maike Kittelmann Göttingenin yliopistosta Saksasta, Michele Pola Modena & Reggion yliopistosta Italiasta ja Ruth Jenkins Edinburghin yliopistosta Iso-Britanniasta.
Workshopeissa rohkaistuttiin keskustelemaan
Osastokohtaiset teemamme olivat kirjaston verkkopalveluratkaisut niin aineistojen kuin henkilökohtaisen palvelunkin osalta sekä tiedonhaun opetus. Teemoja käsitelleet sessiot toteutettiin workshop-tyyppisesti esitysdiakooman ehkäisemiseksi sekä vastavuoroisen keskustelun rohkaisemiseksi. Keskustelua syntyi lopulta ihan rohkaisemattakin jopa siinä määrin, että aikataulut paukkuivat melkein joka sessiolla.
Tiedonhaun opetuksen osuudessa jokainen vieras pääsi esittelemään oman yliopistokirjastonsa tiedonhaun opetuksen käytäntöjä, ja kokemusten sekä uusien ideoiden jakaminen oli erittäin hedelmällistä ja innostavaa. Modena & Reggio yliopistolla oli kokeiltu siirtymistä ryhmäopetuksista yksilöohjaukseen, teoriasta käytäntöön ja valmiiksi suunnitelluista opetuskokonaisuuksista opiskelijan tarpeiden mukaan muuttuviin sisältöihin. Näistä olikin saatu paljon positiivisia kokemuksia.
Myös Edinburghin yliopistossa suurin osa opetuksesta oli yksilöohjausta (43 %) tai alle kymmenen hengen ryhmissä tapahtuvaa (21 %). Edinburghissa oli kokeiltu menestykkäästi muun muassa tiedonhaun opetuksen integroimista opetuskokonaisuuteen, jossa luodaan Wikipedia-artikkeleita uusista aiheista. Sekä Göttingenissä että Edinburghissa oli testattu lyhyitä, avoimia esittelyjä eri aiheista, jotka Edinburghissa kulkivat Library Bite Size -nimellä sekä Göttingenissä Coffee Lectures -nimellä.
Verkkopalveluasiat ja kirjastojärjestelmät kiinnostivat puolin ja toisin
Toinen workshopeista omistettiin verkkopalveluille. Aihe oli Oamkin kannalta erittäin kiinnostava, sillä Edinburghin yliopistossa on käytössä Alma/Primo, kun taas Modena & Reggion yliopistossa Ebsco. Molemmat olivat mukana syksyisessä Lumikko-kirjastojen järjestelmäkilpailutuksessa Ebscon tappioksi. Saksalainen Pica-järjestelmä puolestaan oli jotain ihan muuta: ulkoasultaan ehkä hiukan nostalginen, mutta hakulogiikka entisaikojen malliin lohdullisen epäsumea.
Kirjastojärjestelmien osalta workshopissa keskityttiin luonnollisesti lähinnä OPACin ominaisuuksiin etenkin etäkäytön ja käytettävyyden näkökulmasta. Suomessa hyvin yleinen Libguides-palvelu oli käytössä myös Edinburghin yliopistossa, jossa tosin niiden sisältö oli onnistuttu pitämään tiiviinä ja tarkoituksenmukaisena. Toinen kateutta herättävä asia oli, että kirjaston asiakastiedot oli onnistuttu integroimaan yliopiston opiskelijaportaaliin, jolloin laina-asioita pääsi hoitamaan tarkalleen samasta paikasta, missä on näkyvissä myös opiskelijan kurssitiedot ja lukujärjestykset.
Göttingenin yliopiston kirjaston verkkopalvelujen osalta kadehdittavaa puolestaan oli, että kirjaston etusivulta löytyvän hakulomakkeen saattoi kohdistaa omien lainakokoelmien lisäksi kimppakirjastojen kokoelmiin, tietokantoihin tai e-artikkeleihin ja -kirjoihin.
Modena & Reggio yliopistolla oli OPACin eroista huolimatta hyvin samantyyppinen tilanne verkkopalvelujen osalta kuin meillä: osa e-aineistosta saavutettavissa OPACin kautta, mutta suuri osa (erityisesti kansalliset) ainoastaan erillisen tietokantalistan kautta. Myös etäkäyttöratkaisut olivat samat (proxy & VPN), ja niihin liittyvät puutteet ja ongelmat samoin.
Yhteiset ongelmat yhdistävät
Viikko sujahti nopeasti, sillä vierailla oli paljon yhteistä ohjelmaa muiden osastojen ITSEW-vieraiden kanssa. Erityisesti workshoppien osalta tuntui, kuin olisimme vasta päässeet vauhtiin, kun oli jo aika siirtyä ohjelmassa eteen päin, mutta ehkä parempi näin.
Lohdullinen huomio viikon keskusteluista kokonaisuudessaan oli, että ongelmat tuntuivat olevan samat ympäri Euroopan. Verkkopalveluissa opiskelijat suosivat Googlea, ja turhautuvat herkästi teknisissä ongelmissa, ja vaikka kirjastot tarjoavat tukea opiskelijoilleen esimerkiksi tiedonhakuongelmissa, kirjastojen palvelutarjonta ei ehkä vielä ole tavoittanut kaikkia opiskelijoita parhaalla mahdollisella tavalla.
Kirjoittajat Anu Elsilä, Tomi Pelkonen, Merja Sormunen ja Kirsi Vähäkangas työskentelevät informaatikkoina Oulun ammattikorkeakoulun kirjastossa
Kommentit