Diakonia-ammattikorkeakoulun kirjasto otti uuden kirjastojärjestelmän käyttöön helmikuussa 2019. Kreodi haastatteli diakilaisia, kun uusi kirjastojärjestelmä oli ollut käytössä muutaman päivän. Tunnelma oli innostunut ja positiivinen.
Avoimen lähdekoodin kirjastojärjetelmän Koha-projektissa on mukana yhdeksän AMK-kirjastoa, neljä yliopistokirjastoa sekä kolme erikoiskirjastoa. Tavoitteena on, että syksyyn 2019 mennessä kaikki projektissa mukana olevat kirjastot olisivat Kohan käyttäjiä. Diak otti Kohan käyttöön toisena ammattikorkeakoulukirjastoista tiistaina 12.2.
Miltä nyt tuntuu?
– Hiukan jännittääkin, mutta se on luonnollista uuden asian äärellä. Joka päivä löytää Kohasta uusia wau-toiminnallisuuksia. Tänään tuli vastaan Päivitä asiakastietoja -toiminto, joka tulee Kohaan asiakkaan lähettämänä Finnasta, Diakin kirjaston esimies Susanna Kinnari kertoo.
– Aivoja virkistää, kun saa oppia pois vanhasta järjestelmästä, kommentoi Marketta Fredriksson.
– On mukavaa, että järjestelmä on yhteisöllisesti tehty ja järjestelmä on täynnä mahdollisuuksia, jatkaa Markku Hiltunen.
Oliko käyttöönotto hankalaa?
Diakissa Koha otettiin käyttöön poikkeuksellisen nopealla tahdilla ja tuotantovaiheeseen siirryttiin pian testauksen jälkeen. Tietokanta oli aina välillä alhaalla testikonversioiden takia ja parin päivän aikana testiympäristöön saatiin Diakin oma data. Suurimman työn teki Koha-pääkäyttäjä Hanna Saario, muut tekivät datan testausta.
– Kaikki sujui nopeasti eikä stressitasot nousseet korkeiksi pääkäyttäjällä eikä asiakkailla, kommentoi Diakin kirjaston esimies Susanna Kinnari.
Asiakkaat ovat suhtautuneet positiivisesti uuden äärellä oleviin kirjastolaisiin ja muutaman päivän palvelukatkoon.
Toiko Koha uusia ominaisuuksia?
Kohan virkailijanäyttö koetaan Diakissa erittäin joustavakäyttöiseksi: Voi klikata suoraan niteeseen, hankintaehdotukset saa Kohasta jakoon kaikille kirjastolaisille ja raportit varauksista ja kadonneista niteistä on saatavissa vaivattomasti. Taakse jäänyttä elämää ovat myös Voyagerista tutut pienet laatikot, joita täytyi tihrustella ja arvuutella, mistä toiminnot löytyvät.
– Luettelointi ja tietueiden lisäys on helppoa, työhön ei tarvitse periaatteessa edes ohjeita, koska Koha on visuaalisesti selkeä ja järjellä voi päätellä toiminnot, kertoo Diakin luettelointiguru Inge-Maj Andersson.
Parhaillaan tutkitaan kokoelmien näkyvyyden parantamista Kohassa ja Finnassa ja mietitään, mikä helpottaisi asiakkaan elämää niteiden paikantamisessa.
Diakilaiset kiittävät asiakkaita kärsivällisyydestä ja toivottavat kaikille kirjastolaisille – järjestelmään katsomatta – inspiroivia käyttöönottoja!
Kommentit