Datakouluttajien yhteisö rakentaa osaamista ja kouluttaa toisiaan – yhteisöllinen tuki on parasta

25.11.2024

Kuva: Pixabay, Pixabay license

Suomessa toimii avoin kansallinen Datakoulutukset-ryhmä, joka tarjoaa yhteisöllistä oppimista ja vertaistukea datakouluttajille ja teemasta kiinnostuneille. Toiminta tarjoaa vertaistukea sekä ratkaisuja ajankohtaisiin teemoihin. Tule mukaan toimintaan tai kerää rusinat pullasta – avointa materiaalia kouluttamisen tueksi on jo paljon tarjolla!

Ajatus kansallisesta, eri tutkimusorganisaatioissa toimivien datanhallinnan asiantuntijoiden ja kouluttajien yhteisestä ryhmästä sai alkunsa Avoimen tieteen ja tutkimuksen kevätpäivillä vuonna 2019. Työryhmä syntyi datanhallinnan asiantuntijatyössä koetusta vertaistuen tarpeesta. Syntyi Datakoulutukset-työryhmä, joka tarjoaa tukea ja yhteisön eri organisaatioissa samaa työtä tekeville datanhallinnan ammattilaisille.

Miksi datakouluttajat perustivat ryhmän?

Datanhallinnan asiantuntijat joutuvat kamppailemaan aikapulan kanssa: datanhallinnan kokonaisuus on alati muuttuva, jatkuvaa perehtymistä vaativa osa-alue, jonka parissa työskentelevät toimivat usein omien organisaatioidensa ainoina datanhallinnan asiantuntijoina. Lisäksi henkilöstön suuri vaihtuvuus ja pätevöittävän koulutuksen puuttuminen luo paineita vähänkin pidempään datanhallinnan asiantuntijatehtävissä toimineiden hartioille: heidän tulee omien työtehtäviensä ohella pystyä perehdyttämään uusia alalle tulevia kollegoita.

Aluksi Datakoulutukset-työryhmä toimi AVOTT-asiantuntijaryhmänä. Kansallisen Datakoulutukset-työryhmän tavoitteeksi kirjattiin sen ensimmäisessä varsinaisessa kokoontumisessa syksyllä 2019 “suunnitella koulutuksia datan löydettävyyteen, säilytykseen ja avoimuuteen liittyen.”

AVOTT-asiantuntijaryhmästä vertaisoppimisyhteisöksi

Vuonna 2022 ryhmä siirtyi Finn-ARMAn alaiseksi asiantuntijaryhmäksi. Siirron syy oli se, että työryhmän toiminta haluttiin turvata pidemmällä perspektiivillä. Työryhmän keskeinen arvo on toimia datanhallinnan asiantuntijoiden vertaistukiryhmänä ja tuottaa materiaalia työn tueksi – ei rakentaa jokin toiminto ja hajota, kun työ valmistuu.

Ryhmän koko on matkan varrella kasvanut alun 12 jäsenestä nykyiseen, yli 60 jäseneen. Jäsenet edustavat yhteensä 26 organisaatiota: yliopistoja, ammattikorkeakouluja, tutkimuslaitoksia, tutkimusta tukevia toimijoita sekä tutkimusrahoittajia.

Datakoulutukset-ryhmän toiminta on vakiintunutta ja avointa: tilaisuuksiin voi osallistua kuka tahansa korkeakouluissa tai tutkimuslaitoksissa datakoulutuksia tekevä tai aiheesta kiinnostunut, ja ryhmässä voi toimia eri intensiteeteillä. Myös ryhmän sisäisiin koulutustilaisuuksiin voi osallistua, vaikka ei kuuluisi itse ryhmään.

Yksi vakiintunut toiminnan muoto on ollut vuosittain järjestetyt Datakouluttajien kesäpäivät. Kesäpäivillä datakouluttajat ovat saaneet itse olla koulutettavina ajankohtaisesta datanhallintaan liittyvästä aiheesta. Tärkeänä on pidetty myös toisten kouluttajien tapaamista ja vapaamuotoista keskustelua.

Alatyöryhmät työstävät materiaalia ja jakavat tuloksia vertaisoppimisyhteisönä

Datakoulutukset-ryhmä kokoontuu noin kahden kuukauden välein. Lisäksi toimintaan kuuluu ajankohtaisten teemojen ympärille syntyviä pienryhmiä. Pienryhmissä työstetään kulloinkin tarpeelliseksi koettua koulutus- tai ohjemateriaalia, ja ne kokoontuvat ryhmän toiveiden ja työprosessin tarpeiden mukaisesti tiiviimmin. Työryhmien työ ja tuotetut materiaalit pyritään dokumentoimaan mahdollisimman seikkaperäisesti ja prosessia esitellään kaikille ryhmäläisille. Näin varmistutaan siitä, että tehtävä työ tulee kaikkien ryhmäläisten ja sitä kautta kaikkien organisaatioiden tietoisuuteen.

Datakoulutukset-ryhmästä on muodostunut muutamassa vuodessa tärkeä vertaistuki- ja vertaisoppimisyhteisö eri organisaatioissa datanhallinnan asioiden parissa toimivien asiantuntijoiden välillä. On helpottavaa ja lohdullista huomata, että oma osaamattomuus jollakin osa-alueella ei ole vain omasta vaillinaisuudesta johtuvaa: monet datanhallinnan asiat ovat niin monimutkaisia, että saavuttaakseen edes  ilmiöiden osittaisen ymmärryksen tarvitaan ryhmän jäsenten välistä vuorovaikutusta, jakamista ja yhdessä ääneen ihmettelemistä. Yhteisön ansiosta on pystytty kartoittamaan ja tunnistamaan kohdeorganisaatioiden ja -ryhmien puutteet osaamisessa ja uskallettu helpommin alkaa etsiä ratkaisuja näiden aukkojen täyttämiseksi.

Datakoulutukset-ryhmää varten on luotu Zenodoon oma yhteisö, jonne pienryhmien tuottamat materiaalit tallennetaan ja lisensoidaan kaikkien vapaaseen käyttöön.

Yhteisön tuottaa konkreettista hyötyä

Ryhmä on toimintansa aikana tuottanut erilaisia datanhallinnan osaamiseen liittyviä kyselyitä, kartoittanut mm. organisaatioiden tuottamaa datanhallinnan koulutusten kenttää ja tehnyt ns. Datatukikyselyn jolla selvitettiin  tutkimusdatanhallinnan tukipalveluiden tarjoajia suomalaisissa tutkimusorganisaatioissa. Ryhmä on tuottanut yhteistyössä myös erilaisia ohjeita mm. tietosuojaohjeistusta opinnäytetyöntekijän ohjaajille sekä tutkimusinfrastruktuurien aineistonhallintapolitiikan kirjoitus- ja kommentointiohjeen.

Ryhmän alkuperäisen ajatuksen mukaisesti ryhmä on tehnyt myös koulutusmateriaaleja muun muassa datarepositorion valinnasta ja datan organisoinnista. Näitä materiaaleja voi kuka tahansa hyödyntää koulutusten suunnittelussa.

Tällä hetkellä toiminnassa olevia työryhmiä on kolme, yksi tekee ohjeistusta somedatan käytöstä tutkimusaineistona, toinen pohtii humanistisen tutkimuksen aineistonhallinnan ohjeiden tekoa. Kolmannen työryhmän tehtävänä on kehittää datan dokumentoinnin parhaiden käytäntöjen muistilista, jota sekä tutkijat että aineistonhallinta-asiantuntijat voisivat hyödyntää päivittäisessä työssään.

Koulutusmateriaaleja ja ohjeita on käytetty tähän mennessä eri korkeakouluissa ja esimerkiksi somedataryhmä piti juuri asiantuntijapuheenvuoron TENKin syksyn etiikan päivässä.

Ohjeita ja koulutusmateriaaleja avoimesti hyödynnettäväksi:

  • Missä julkaisen tutkimusdatan/ TKI-datan? Sopivan data-arkiston/datarepositorion valinta. Datakouluttajien ja CSC:n yhteinen koulutus ja sen materiaalina syntynyt taulukko datarepositorioista. Datarepositoriotaulukko Missä julkaisen TKI-datan?
  • Opinnäytetyön ohjaajan ja datakouluttajan tietosuojapaketti: Tässä opinnäytetyön tietosuoja-asioita koskevassa ohjeessa käsitellään tiivistetysti asioita ja toimenpiteitä, joita tyypillisesti opinnäytetyössä tulee ottaa huomioon. Opinnäytetyön aineisto ja tietosuoja
  • Data Management Policy for Research Infrastructures: Tutkimusinfrastruktuurilla tulee olla aineistonhallintapolitiikka, joka tarjoaa ohjeita infrastruktuurin omistajille, henkilöstölle ja käyttäjille ja jolla varmistetaan sekä hallinnollisten aineistojen että tutkimusaineistojen asianmukainen hallinta. Taulukko DMPolien kommentoinnin avuksi
  • Datanhallinnan johtaminen tutkimusprojektissa: Diat joiden avulla voit nostaa esiin post-doccien ja tutkimuksen johtajien osaamistarpeita aineistonhallinnassa. Datanhallinnan johtaminen tutkimusprojektissa -diasarja
  • Aineistonhallinnan osaamistavoitteet: Aineistonhallinnan osaamistavoitteet on tehty opinnäytetyön tekijöille, heidän ohjaajilleen sekä korkeakoulujen tutkijoille ja datatuessa toimiville henkilöille. Aineistonhallinnan osaamistavoitteet Osaamistavoitteiden taustaan johdattava artikkeli Kreodissa
  • Survey of the Finnish Research Data Management (RDM) training 2020–2021: Kysely lähetettiin 74 suomalaiselle tutkimusorganisaatiolle, joista 36 vastasi. Tutkimuksen tavoitteena oli saada syvempi ymmärrys siitä, millaista tutkimusaineiston hallinnan (RDM) koulutustoimintaa eri suomalaiset organisaatiot tarjoavat. Survey of the Finnish Research Data Management (RDM) training 2020–2021
  • Datan Organisoinnin ABC työpaja: Datan organisoinnin ABC-työpajan tarkoituksena on lisätä tietoisuutta hyvistä datan organisointi- ja dokumentointikäytännöistä. Työpajassa käsitellään tiedostojen ja kansioiden nimeämiskäytäntöjä, versionhallintaa ja muita dokumentointiin liittyviä käsitteitä.  Data Organisation ABC workshop - Datan Organisoinnin ABC työpaja

Kirjoittajat

Päivi Malinen

tietoasiantuntija

Kirjoittajan muut artikkelit

Auli Harju

tietoasiantuntija

Hämeen ammattikorkeakoulu

Kirjoittajan muut artikkelit

Minna Marjamaa

asiantuntija

Laurea-ammattikorkeakoulu

Kirjoittajan muut artikkelit

Kommentit

Jätä kommentti